AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Hei. Kjæresten min på 27 år har vist dårlig sædkvalitet. Jeg er 23 år gammel og veldig fruktbar, men likevel etter et år med prøving er jeg fortsatt ikke gravid. Jeg tok dette opp med legen min som sa at jeg er alt for ung til å kunne få noen behandling av noe slag for å hjelpe oss å bli gravide og at jeg har godt av å vente til jeg blir "voksen". Han lagde til å med slike tegn "" i lufta da han sa det. Jeg gidder ikke å legge ut i detalj hvorfor jeg vil bli gravid, men i korte trekk: vi er kjempeforelsket og har et stabilt forhold, har veldig god økonomi, jeg har festet og reist av meg (reist jorda rundt og alt det der), og både min mor og søster ble gravid som 23-24 åring. la oss ikke glemme det viktigste: vi VIL ha barn. Så ikke kom her å si at jeg ikke er voksen nok. Det jeg lurer på er da, er det noen her som har blitt gravide på den naturlige måten med en mann som har dårlig sædkvalitet? Gjorde dere noe ekstra for å få det til? Og vet dere om det er noen regler for hvor gammel jenta må være for å få hjelp? Takk for svar! Anonym poster: b7072c324e8ab478e5cf26f16bf8fadd
Silfen Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Hva mener du med dårlig sædkvalitet? Hvordan er motiliteten og alt det der?
momo Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har to barn med en mann som har så dårlig sædkvalitet at gynokologen kalte han steril, gynokologen sa og at våres muligheter for å få barn, ville være som å vinne toppgevinsten på lotto. Da jeg ble gravid med første barnet gikk jeg også på p-pillen. Andre barnet brukte vi 2,5 år på å lage, men jeg hadde og noen tidlige SA. Ønsker dere mye lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Hva mener du med dårlig sædkvalitet? Hvordan er motiliteten og alt det der? Ts her, det vet jeg faktisk ikke? Han tok en test i forbindelse med noe helt annet for noen år siden og da sa legen at han hadde under 15% sjanse for å gjøre noen gravide. Han burde jo selvfølgelig ta nye tester og få bedre svar, men jeg ble bare så nedslått av den dårlige holdningen til legen min. Anonym poster: b7072c324e8ab478e5cf26f16bf8fadd
Silfen Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Sædkvalitet kan forandre seg kjapt. At den var dårlig for noen år siden spiller ingen rolle, med mindre den var ekstremt dårlig med lite eller ingen levende, mye deformiteter. Det finnes masse greier man kan putte i seg, blant annet sink og selen. Jeg ville gått på ekstra vitaminer og mineraler noen måneder og tatt en ny sædprøve og deretter vurdert tiltak ut fra den. Og ja, du er mer enn gammel nok til å få hjelp. Så fremt dere har bodd sammen i et ekteskapslignende forhold i to år har man rett på hjelp her til lands.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Bytt lege! Eller få mannen din til å gå til en privatpraktiserende urolog. Spermen burde bli sjekket grundigere og man bør sjekke den flere ganger før man kan stille en sånn "diagnose". Jeg var 21 år når vi startet utredningen, 22 ved vårt første prøverørsforsøk. Så at du er for ung er bare tull. Anonym poster: b147e0d4ce37f46d15e70478a0e63ec6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Be han om å dra til sin lege og bli utredet, det er jo han som har et problem, ikke du (selv om det er du som skal bli gravid). Lykke til! Anonym poster: 62d400931b8cc7479c91924f9b49ce10 1
Gjest jente8923 Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Den der fikk jeg av min lege også. Finn deg en annen lege eller gå til en privat gynekolog hvis du har råd og mulighet. Jeg ville også som flere andre skriver funnet en urolog som kan gi litt bedre og konkrete svar ift sædkvaliteten. Vi går bare privat og har heldigvis en veldig flink gynekolog og urolog. Har dere prøvd et år så har dere rett til hjelp dersom dere bor sammen/er gift.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 En venninne av meg har en kjæreste som fikk beskjed av legen at han hadde 4% sjanse for å klare å gjøre noen gravid, og hadde dermed veldig dårlig sædkvalitet. Hun er fruktbar og hadde en datter fra før. De prøvde ikke aktivt, bare lot være å bruke prevensjon, og hun ble gravid. Så det går an. Anonym poster: 97f1c429bd6f5e6ae7585d89ba74a81f
Catgirl Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Min mor fikk 3 barn på rappen med hennes avdøde mann (min stefar) som hadde nedsatt sædkvalitet. Dette var da hun var mellom 38 og 42 år. Han hadde prøvd i 10 år med forrige kona før de fikk 1 barn. Min mor har veldig mange barn og var vel litt "hyperfertil". Endret 6. februar 2013 av Catgirl
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 Samboer har/hadde dårlig kvalitet, men vi fikk det til etter 14-15 mnd. Da hadde vi nettopp fått nedslående nyheter og ble forespeilet ICSI. Anonym poster: c89b64b69c821e51e7d248a57ba3d8df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå