Gå til innhold

Økonomisk krise, hvordan få hjelp av banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fucka opp økonomien min fullstendig. Jeg har ADHD, og det jeg sliter mest med er å organisere og få oversikt. Jeg har prøvd, men innser at jeg har vært både lat, dum og ansvarsløs. :(

Statens Innkrevningssentral har tatt over studielånet mitt, og jeg trodde jeg måtte betale ned hele lånet. Jeg har derfor søkt om refinansiering av boliglånet mitt, og dette fikk jeg. Men da jeg fikk dette innvilget forsto jeg at det går ut på at banken skal innfri studielånet mitt og kredittkortgjelden min for meg. Jeg får altså ikke pengene selv!!:(

Jeg snakket med SI i dag, og det viser seg at jeg "bare" trenger å betale 18000, og deretter går studielånet tilbake til Lånekassen igjen med de vanlige terminbetalingene. Jeg har derfor en mulighet til å bruke refinansieringen til å rydde opp, og betale alt jeg skylder. Men jeg tror ikke jeg får dette til med banken:((

Jeg har alliert meg med min søster som er stikk motsatt av meg når det kommer til økonomi. Hun er ryddig, fornuftig og har god økonomisk sans. Så planen var at hun og jeg skal ordne dette sammen.

Men hvordan bør jeg gå frem hos banken for å få bruke pengene til alt dette andre? Inkassokrav, kredinor osv... Det vi har tenkt er å lage et system, samle alle regningene, skrive totalsummen og ta med til banken. Håpe at de går med på å betale 18000 på studielånet, og bruke resten for å få vekk alt dette andre. Jeg vil i så fall komme helt ajour, og de faste utgiftene mine vil bli mer enn overkommelig for meg fremover.

Jeg har en god inntekt (500 000), og jeg eier bolig og bil. Men skylder ca 250 000 i forbrukslån, kredittkort, regninger som har gått til inkasso og sånn, og boliglånet mitt er ganske høyt også. Har fått innvilget 320 000 i refinansiering.

Noen som har peiling, som vet hvordan jeg bør gå frem, og om det i det hele tatt er noe håp om å få fordelt pengene slik jeg må, i steden for å innfri studielånet? Eller vil banken få fullstendig noia hvis de får se hvordan det står til med min økonomi?

Jeg vil jo så gjerne få en ny start. Og konsekvensene dersom dette ikke ordner seg tør jeg ikke tenke på en gang.

Anonym poster: 32e45667c56036b98ab467af09e87f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ihvertfall lage en veldig god oversikt. Ned til detaljene.

Og vær så snill: Klipp alle kredittkort i to, og ta aldri mer igjen opp et forbruksslån.

Men du er flink som ordner opp nå altså, du kommer til å føle deg flere hundre kilo lettere, og bli et gladere menneske!

Anonym poster: 2bfe42990dca5960f9902c65929b1a49

• Liker 3
Skrevet

Det er en ting som provoserer meg her, og det er at du bruker adhd som unnskyldning.

Adhd har da ikke fratatt deg muligheten til å skaffe bolig,bil,lån studier og en godt betalt jobb.

Nei, du får ikke pengene i handa av banken. Du kan be banken om hjelp med å legge kortene på bordet. Da kan du få refinansiert hele dritten, så begynne å betale på nytt.

Be samtidig om å få en sparekonto hvor du blir tvangstrukket hver mnd

Anonym poster: f1f033691ca1d9d6b3e9b38e1108d6d6

• Liker 4
Skrevet

Det er en ting som provoserer meg her, og det er at du bruker adhd som unnskyldning.

Adhd har da ikke fratatt deg muligheten til å skaffe bolig,bil,lån studier og en godt betalt jobb.

Nei, du får ikke pengene i handa av banken. Du kan be banken om hjelp med å legge kortene på bordet. Da kan du få refinansiert hele dritten, så begynne å betale på nytt.

Be samtidig om å få en sparekonto hvor du blir tvangstrukket hver mnd

Anonym poster: f1f033691ca1d9d6b3e9b38e1108d6d6

Har allerede gjort dette :) blir tvangstrukket 2500 hver mnd til sparing f.o.m. Neste mnd.

Så du tror det er en mulighet for at jeg kan ordne opp i dette med hjelp fra banken dersom jeg lager en detaljert oversikt og plan?

Jeg vet at det er min skyld, jeg føler jeg ræva nok allerede. Men akkurat dette med å styre økonomien min er så vanskelig for meg. I tillegg mangler jeg impulskontroll... Men jeg skal ikke skylde på ADHD. Jeg skal dog i terapi nå, for å jobbe med disse utfordringene med meg selv. Noe jeg også burde gjort for lenge siden.

Skrevet

Det er vel ingen som jobber i bank her på forumet?

Skrevet

Hvor mye har du i faste utgifter? Bor du alene?

Billån/bilutgifter?

Huslån?

Regninger?

Forsikringer?

Osv osv.. Sett opp et budsjett, se hvor pengene dine går. Med mindre du har et stort billån og et enormt huslån burde du ha en grei økonomi med lønn på 500k.

Kan du ikke komme tilbake med noe info om hvor mye du har utbetalt i måneden og hvor mye som går ut i måneden?

Dette vil være nyttig for banken og kredittorene dine, så de kan se din betalingsevne. Men er det noe prioblem med de inkassoene Du fikk jo 320k du kunne refinansiere på huslånet? Ikke gunstig, men mye bedre enn inkasso osv.

Skrevet

Du må ha et nytt møte med banken, hvor du tar med deg søsteren din. Men det kan godt være du ikke få refinansiert mer enn de som må betales til SI. Eventuelt må du levere fra deg alt av kreditorinformasjon til banken slik at de foretar tilbakebetalinger direkte. Noe jeg tviler på at banken kommer til å gidde. Det at du ikke en gang får tilgang til pengene sier mye om hvor lite banken stoler på deg.

Anonym poster: 54cc483f74a88f7bb019822166d63eca

Skrevet

Stiller meg undrende til at du skal spare 2500 hver mnd... Hva med å bruke 2500 pr mnd til å betale gjelda di? Kommer et stykke med det. Renteutgiftene på inkasso og forbrukslån er større enn rentene du får på sparekontoen din.

• Liker 3
Skrevet

Skjønte ikke helt... Du har ca. 270.000 i gjeld du vil betale ned, banken gir deg 320.000... Hva er problemet?

Skjønner da godt at banken ikke vil gi deg penger i hånda, da vet de jo ikke om du betaler =P

• Liker 2
Skrevet

Lag en oversikt sånn som du sier, presenter det for banken og prøv. Verste som kan skje er at de sier nei. Tror ikke de kan si opp de lån du har hos de pga rotet du har utenom. Har du misligholdt lånene dine hos banken er det en annen sak.

Så melder du deg inn på pengevett.com og får mere råd ;)

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ha pengene i hånda, når du selv sier at du mangler impulskontroll osv?

Er det ikke lettere at banken ordner akkurat det?

• Liker 2
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tenkte jeg skulle legge inn en liten status til de som var så snille å komme med råd til meg:)

Endelig er alt i orden. Jeg betalte ned de siste regningene mine i går. Jeg har nå ingen kredittkort, forbrukslån, eller ubetalte regninger at all!! Det har vært tøft, og jeg følte en stund at det var uoppnåelig. Men nå er jeg der!!:D

Jeg er så glad! Jeg har budsjett på plass, fast sparing, regningskonto, og alle faste utgifter som avtalegiro. Jeg er så stolt! Det blir fortsatt en stund til jeg kan shoppe... Som jeg ikke har gjort på månedsvis, og som jeg verker etter. Men først skal jeg spare opp en buffer:)

Hurra! Og takk til dere som hjalp meg i denne tråden<3

Anonymous poster hash: 32e45...f2b

• Liker 4
Skrevet

Bra jobba, TS!

Nå som du har fått ordnet opp så havner du forhåpentligvis ikke i samme fella igjen!

Lykke til videre :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Flott jobba TS! Jeg vet det er tøft.

Synes enkelte her var ekstremt krasse. Men det tyder bare på mangel på forståelse på hvordan ting fungerer.

Har selv hjulpet et par ut av uføre, og vet hvor slitsomt det er å snakke med kreditorer og prøve å få til en avtale. Selv når man har sittet med penger i hånda har enkelte vært så jævlige at de har sagt nei til avtale. På den måten er det for mange umulig å få hentet seg ut av situasjonen, og det går for langt.

Men husk at det er nå jobbingen virkelig starter. Et nytt liv for deg :)

Anonymous poster hash: ce750...2e3
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...