AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Hei Jeg er ei 18 år gammel jente som holder på å trene/forberede meg til sesjon del 2 I dag var min første forberedelsesøkt, slik ble resultatet: Forberedelse til Sesjon del 2: Økt nr. 13000 m: 19 min 11 sekPush-ups: 20 stkPlanke, rett: 2 minPlanke, venstre side: 1 minPlanke, høyre side: 1 minKnebøy, fri stang: 10 kg. 15, 15, 50 repsTriceps, frivekt: 5 kg, 50 reps Som dere ser ville jeg strøket på 3000 meteren, siden kravet er under 15 min. Når det gjelder push-upsene så tror jeg at jeg har bestått kravet? Jeg er usikker, så hvis noen vet hva kravet er så setter jeg pris på svar. Jeg liker ikke særlig å ta vanlige sit-ups, siden jeg alltid får vondt i ryggen av det. Jeg vil tro planken har samme effekt, noen forslag til hvordan jeg kan gjøre det bedre? Et lite problem når det kommer til knebøyene, er at jeg VET at jeg klarer minst 15 kg, iallfall 20 kg, men jeg sliter med å løfte stanga over hodet. Noen forslag til hvordan jeg kan få til dette? Er det noe mer jeg har gått glipp av/glemt å trene på? Setter pris på all opplysning og forslag. Hilsen jente Anonym poster: 4efd1ce090bac7cb79585e1d7e13f86d
Wiggins Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Styrkeøvelser er ikke min spesialitet, men jeg kan i hvert fall si deg en del om utholdenhetstrening. Hvor lenge er det til du skal i ilden? Hvis det er en stund til vil jeg anbefale deg lange, rolige joggeturer med puls i sone 1-2. Det bygger ut de fine kapilærene i muskulaturen, som gir bedre blodtilførsel og dermed bedre utholdenhet. Når det nærmer seg, de siste 2-3 ukene, kan du vri mesteparten av treninga over på intervalløkter for å spisse formen. Ta allikevel én rolig økt i uka. Du bør også passe på å få i deg næring umiddelbart etter avsluttet trening, det gir best restitusjon. Du kan kjøpe restitusjonsdrikk på Sportsbutikk, men en halvliter skummet melk er bortimot like bra, og mye billigere.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Skal du på sesjon i Oslo? Hvor lang tid er det til? Når det gjelder styrken, så blir du testet i eksplosiv styrke. Du blir ikke testet i push-ups eller planken. Du må rett og slett trene eksplosiv styrke, som vil si mye vekt, med få repetisjoner. Jeg ser du har tatt 50 reps når du trente triceps. Det er unødvendig. Øk heller fra 5 kg til 10-12-14 eller noe, og da 6-7 stykker. Så tar du en lengre pause, før du begynner på nytt sett. For å få maksimalt ut av planken, kan du legge en vektskive på ryggen mens du tar den. Du kan også søke på google eller youtube etter andre mageøvelser. For eksempel kan du ligge på ryggen med strak kropp og heve beina opp og ned. For å klare å få stanga over hodet, må du rett og slett trene armer bedre. Det finnes mange andre benøvelser du kan ta. Trener du på studio? De skal ha benpress og lignende i apparater, altså uten denne vektstanga du må skyve over hodet hele tiden. Når det kommer til kondisjonen, er du sikker på at du ga maskimalt? 19 minutter virket veldig mye. Tren intervaller! 4 x 4 for eksempel. 4 minutter like under terskelen for melkesyre, 2 minutters pause. Repeter 4 ganger. Og så kan du ta noen lengre løpeturer på 2-3 kilometer med raskt tempo. På sesjon blir det økning i både stigning og hastighet. Øv på mølle med stigning 10-15 eller løp i oppoverbakke ute. Informasjonen på nettsidene til Forsvaret er forøvrig feil når det kommer til sesjon del 2. Du testes ikke i sit-ups, push-ups eller pull-ups. Ei heller tre-kilometern. Du blir testet i eksplosiv styrke i armer og ben. Og du får en løpetest som, som sagt, øker i stigning og fart. Anonym poster: 2379b29b1f1b2361adcd1ee1bf7d2e4f
HR94 Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Du skal ikke springe 3000 m og ta disse styrketestene på sesjon del 2. På sesjon del 2 sjekker de om du er brukbar for førstegangstjeneste. Du skal ta 3 teoretiske tester (Matte, figurer, ordlikhet). Så skal du springe på mølla. Her ender det opp med 10% stigning, hvor du skal løpe så lenge du greier. Så er det et styrkeapparat som måler styrken din i armer og ben når du skal presse. 3000 m, push-up, sit-up, hang-up er krav du må bestå om du skal på befalskolen. Du trenger ikke greie disse på sesjon del 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Du skal ikke springe 3000 m og ta disse styrketestene på sesjon del 2. På sesjon del 2 sjekker de om du er brukbar for førstegangstjeneste. Du skal ta 3 teoretiske tester (Matte, figurer, ordlikhet). Så skal du springe på mølla. Her ender det opp med 10% stigning, hvor du skal løpe så lenge du greier. Så er det et styrkeapparat som måler styrken din i armer og ben når du skal presse. 3000 m, push-up, sit-up, hang-up er krav du må bestå om du skal på befalskolen. Du trenger ikke greie disse på sesjon del 2 Å jasså! Men nå jeg også trene slik at jeg bilr best mulig forberedt til selve forsvaret! Jeg lurer på noe i forhold til det du sier, 10% stigning? Kan du forklare detaljert for meg hvordan dette fungerer, slik at jeg kan trene på mølla selv? Hvor lenge varer hver stigning? Okei, så når det gjelder styrkeapparatet, kan det være lurt at jeg trener mye knebøy for å bli sterk beina, pluss mye push-ups for å klare å presse? Takk! Anonym poster: 4efd1ce090bac7cb79585e1d7e13f86d
HR94 Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Å jasså! Men nå jeg også trene slik at jeg bilr best mulig forberedt til selve forsvaret! Jeg lurer på noe i forhold til det du sier, 10% stigning? Kan du forklare detaljert for meg hvordan dette fungerer, slik at jeg kan trene på mølla selv? Hvor lenge varer hver stigning? Okei, så når det gjelder styrkeapparatet, kan det være lurt at jeg trener mye knebøy for å bli sterk beina, pluss mye push-ups for å klare å presse? Takk! Anonym poster: 4efd1ce090bac7cb79585e1d7e13f86d Bare hyggelig Det høres lurt ut det Bare man får trenet ben og armer! Jeg kan prøve å forklare så bra som mulig. Mølla starter i vanlig gangtempo (5-6 km/t) og holder seg her i noen min (Tror det var 4 eller 6 min). Dette regnes som oppvarming. Etter dette økes mølla sin stigning (Incline). Altså som om du går i oppoverbakke. Store deler av tiden er den på 10 %. Her økes fart1 km/t per minutt. Altså går det fortere hvert minutt. Her skal du holde ut så lenge som mulig. Anbefaler at du springer på mølla med 10% og tester hva du klarer, og evt prøve forbedre resultatet om det er det du ønsker. Trener selv 5-6 dager i uken. Jeg har sprunget helt vanlig uten stigning. (Holder ut ganske lenge i høyt tempo) Men det å springe i oppoverbakke er straks litt verre Håper dette var forståelig, og masse lykke til! :D
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Bare hyggelig Det høres lurt ut det Bare man får trenet ben og armer! Jeg kan prøve å forklare så bra som mulig. Mølla starter i vanlig gangtempo (5-6 km/t) og holder seg her i noen min (Tror det var 4 eller 6 min). Dette regnes som oppvarming. Etter dette økes mølla sin stigning (Incline). Altså som om du går i oppoverbakke. Store deler av tiden er den på 10 %. Her økes fart1 km/t per minutt. Altså går det fortere hvert minutt. Her skal du holde ut så lenge som mulig. Anbefaler at du springer på mølla med 10% og tester hva du klarer, og evt prøve forbedre resultatet om det er det du ønsker. Trener selv 5-6 dager i uken. Jeg har sprunget helt vanlig uten stigning. (Holder ut ganske lenge i høyt tempo) Men det å springe i oppoverbakke er straks litt verre Håper dette var forståelig, og masse lykke til! :D Herlig, utrolig bra forklaring! Nå vet jeg nøyaktig hvordan jeg skal trene ) Men jeg lurer på, hvor ofte vil du anbefale meg å løpetrene på denne måten? Er det løping du driver med 5-6 ganger i uken? I så fall, fantastisk bra at du har klart å holde det slik! Tusen takk, min venn! :D Anonym poster: 4efd1ce090bac7cb79585e1d7e13f86d
HR94 Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Herlig, utrolig bra forklaring! Nå vet jeg nøyaktig hvordan jeg skal trene ) Men jeg lurer på, hvor ofte vil du anbefale meg å løpetrene på denne måten? Er det løping du driver med 5-6 ganger i uken? I så fall, fantastisk bra at du har klart å holde det slik! Tusen takk, min venn! :D Anonym poster: 4efd1ce090bac7cb79585e1d7e13f86d Så bra den var forståelig ! Jeg trener både kondisjon og styrke, utholdenhet 4 dager og resten styrke. Variere selvfølgelig noe Joda, er utrolig motivert og da er det utrolig hva man klarer! Så er det så gøy å se fremmgang! 2-3 dager i uken er sikkert bra nok, men det er jo veldig individuelt hva man føler man trenger og ikke Bare hyggelig! :D Masse lykke til, dette klarer du knall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå