Mariahamm Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har nå satt i gang for fullt med ny, sunn livsstil. Har kortsiktig mål å være i bra fysisk form til bryllupet og og langsiktig å ha en vedvarende sunn livsstil. Det jeg lurer på er om jeg kan spise godteri ca to ganger i mnd og fortsatt oppleve vektnedgang?
Mariahamm Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #2 Skrevet 29. januar 2013 Skylder på smart telefon for skrivefeil ;-)
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 To ganger i mnd er ikke så mye, men om det hjelper kommer an på om du spiser to kg godteri på én kveld når du først skeier ut, eller om du spiser lik mengde du ville gjort på en "vanlig" kveld. Anonym poster: c404615dff8b25971a14edb0aa3064ea
belle_ Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Du kan spise godteri hver uke og allikevel oppleve vektnedgang. Det er hele sammensettingen av hva du putter i deg og mengde!
frøkna Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror det er viktig å fortsatt tillate seg noen dager med "synd". Om man kjører helt nazi opplegg sprekker man omtrent garantert. Tillatt deg for eksempel annenhver lørdag, men pass på at du er mett når du handler og at du ikke spiser godteri på tom mage. Avtal med deg selv på forhånd hvor mye du vil tillate deg å spise. Gratulerer med bryllup og sunn livsstil!
kubrak Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 man kan vel spise godteri daglig og fortsatt oppleve vektnedgang.
Rubies_ Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Min hovedregel i livet her er å ikke nekte meg selv noe jeg har lyst på. For ved å nekte seg selv noe får man bare mer lyst på det. Så i en sunn, LIVSLANG livsstil, er det viktig at man faktisk av og til unner seg noe godt slik at man ikke går på en smell eller fem i uka. Ja, selvfølgelig kan du spise godt 2 ganger i mnd. Du kan spise godt èn gang i uka også om du vil. Poenget er å følge med på _mengden_ du spiser. Du trenger faktisk ikke 1 kg smågodt for å tilfredsstille det søtsuget du har. Kanskje er 30 g nok. Og det er 30 g med sukker, og vegetabilsk fett, og masse kalorier. Så om man har det i bakhodet, at dette er ikke sunne greier, er det kanskje lettere å huske at dette er noe man unner seg sjeldent. Det er ingen som tvinger deg til å ha en sunn livsstil. Ingen stopper deg fra å spise godterier hver dag! Bare deg selv. Så du bestemmer. Bare husk å bruk hodet og hør på fornuften, ikke bare lysten. Det må du uansett lære deg om du har tenkt å opprettholde en sunn livsstil for resten av livet.
missdior Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Godteri spiser man bare til fest, sånn en gang i uka er best! 2
Mariahamm Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2013 Tusen takk for bra svar alle sammen! Tror egentlig problemet mitt er måtehold, har lett for å unne meg veldig mye, så den vanen må brytes. Får ta med samboeren på godteri handling så han holder meg i tøylene :-)
Miah Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 Tusen takk for bra svar alle sammen! Tror egentlig problemet mitt er måtehold, har lett for å unne meg veldig mye, så den vanen må brytes. Får ta med samboeren på godteri handling så han holder meg i tøylene :-) Skjønner godt hvordan du har det, men det handler egentlig bare om vane. Om man er vant til å spise en sjokolade eller drikke et glass cola hver kveld når man ser på TV, så er det en vane som ikke er så lett å bryte. Det blir et tomrom der som kan bli et stort irritasjonsmoment. Som du kanskje skjønner så må man bare bryte vanen, og holde det slik en stund. Om du setter en fast frist på hvor lenge du skal holde deg unna godteri i ukene, f.eks. fire uker, så er sannsynligheten stor for at du etter fire uker uten hverdagsgodteri egentlig ikke savner det noe særlig.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Tusen takk for bra svar alle sammen! Tror egentlig problemet mitt er måtehold, har lett for å unne meg veldig mye Det er lett å bryte denne vanen! Pleier du å kjøpe store brusflasker, store sjokoladeplater og store smågodtposer? Bytt til små! Hvis du allerede kjøper små varianter, kjøp færre ting. Hvis du f.eks er vant til å kjøpe 5-6 forskjellige snackstyper, kutt ned til 3. Og for å svare på hovedspørsmålet ditt: hvor ofte man spiser godteri er vel noe individuelt. Jeg spiser 1 rute kokesjokolade etter middag hver dag, for jeg er så innihelvete avhengig av den godfølelsen. Derfor spiser jeg godteri hver dag. Men jeg skeier ikke lengre ut i helger med "spisedag" - for da jeg holdt på med det gikk jeg bare opp i vekt selv om jeg gikk -500 kcal i underskudd hver dag. Jeg spiste såpass mye snop i helgene at det veide opp.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 Jeg spiser "godteri" på lørdager. Det varierer hva jeg spiser, noen ganger har jeg lyst på potetgull, andre ganger kan jeg kanskje ha lyst på sjokolade. Anonymkode: fd027...a66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå