Gå til innhold

Bruker barna deres hjelm når de aker? Evnt hva slags type?

Anbefalte innlegg

Gjest LostCase
Skrevet

Haha, hjelm til aking!

KG-hysteri-damene på sitt beste?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en del unger som dør pga ake-ulykker, kanskje hjelm kan hjelpe i noen tilfeller. Jeg synes de burde bruke hjelm

Anonym poster: b05a20864da971ba21697466401a628b

Skrevet

Hmm, hjelm når man aker. Brukte ikke hjelm da vi kjørte snøscooter (før vi fikk barn) og har aldri tenkt på muligheten får å bruke hjelm når man aker. Mulig jeg ser annerledes på det når barnet blir stor nok til å ake.

Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg beklager at du oppfattet mitt spørsmål som nedsettende. Det var ikke min hensikt.

Beklager, jeg siktet ikke til deg med min siste setning. Det var derfor jeg laget et mellomrom. Siktet mer til de som bare skriver at det er hysterisk og lignende, uten noe mer fornuftig.

Jeg er ikke en overbeskyttende mor, og tror nok mine barn får hakket mer ansvar enn mange andre barn. Men som en annen skrev - akkurat hodeskader har jeg respekt for.

Jeg merker at jeg blir noe satt ut av at mennesker fortsatt kommer med argumentet "da jeg var ung". Ok, du overlevde, men var det flere som fikk hodeskader da enn nå? Hvis ikke, kan det kanskje være fordi snowracere og akebrett idag er designet for høyere fart enn for 30 år siden? Kan det være fordi det idag er vanligere med akebakker der det samler seg mange mennesker, mens man tidligere akte litt ulike steder? Jeg vet ikke, jeg tenker bare høyt her. Skal man sammenligne idag med 20-40 år siden, må man tenke bredere enn "det gikk bra for meg. Og søsteren min overlevde også". Mye er forandret, selv i en akekontekst.

Gjest navnelapp
Skrevet

Nope. Det hadde dei nok aldri gått med på.

Skrevet

Vi har ett barn i familien som ble hjerneskadet av akeulykke. Gikk fra å være en aktiv 12-åring til å slite med motorikk og tale.

Så det er nok ikke dumt eller hysterisk med hjelm når de aker.

Vi akte nok mange risikofylte steder uten hjelm da vi var små, men tror ikke vi skal skylde på noe annet enn flaks i mange av tilfellene for at vi overlevde eller var uskadet.

Skrevet

Hos oss er reglene som følger, barna er 5 og 8.

Sykkelhjelm ved sykling/skateboard.

Slalom hjelm og ryggskinner ved slalom

Og slalom hjelm hvis barna aker på f.eks fjellet hvor de blir dratt med snøscooter lang opp på fjellet og setter utfor i stor fart, med masse trær på begge sider. Da har de også ryggskinner.

I vanlige akebakker der farten ikke er like høy og det ikke finnes trær etc.., ingen hjelm.

Våre barn er ekstermt glad i fart og spenning, og syns det er helt greit med beskyttelse da de da kan gi mere gass!:-)

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg ville vært mer redd hvis jeg satte hjelm på tantebarna før jeg lot dem ake, spesielt hvis det var en del trær i nærheten, for det kan oppstå farlige situasjoner der de blir sittende fast og kvalt av egen hjelm. Mener jeg leste noe om barn som hadde på seg hjelm under barnehagelek også (sic!), og da hadde det skjedd ulykker pga hjelmen de ble sittende fast i.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det dragonfly84 nevner, er et viktig poeng - om det er trær i nærheten, er det vel så stor sjanse for å bli sittende fast i hjelmen...

Skrevet

Det dragonfly84 nevner, er et viktig poeng - om det er trær i nærheten, er det vel så stor sjanse for å bli sittende fast i hjelmen...

Det handler mest om at man ikke skal klatre med hjelm. Et barn som blir påkjørt av en ungdom på snowracer vil ha stor nytte av hjelm. Man slutter ikke å bruke hjelm når man sykler fordi om barna kan komme på at de skal klatre i trærne. Derimot lærer man barna å ta av hjelm hvis de skal klatre. Man slutter heller ikke med hjelm i slalombakken selv om det er trær ved siden av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akt en del i mitt liv, og er ikke i tvil om at det i en del situasjoner absolutt er lurt med hjelm!

Det er ganske dobbeltmoralsk å påtvinge ungene hjelm når de har skøyter på beina, mens man mener at hjelm ved aking er hysteri. Kanskje dere ikke vet hva aking faktisk KAN være? Aking kan være ganske brutalt det også, og jeg har flere ganger slått meg ganske hardt, og når jeg tenker tilbake på en del av akeepisodene mine synes jeg det er merkelig at jeg ikke beskyttet meg bedre. Sykler jeg i skogen bruker jeg hjelm, selv om det er liten sannsynlighet for å treffe biler der.

Jeg synes det er hysteri å kalle hjelmbruk utenom vanlige aktiviteter for hysteri. Hadde dere noen gang prøvd dere i en skikkelig akebakke hadde dere kanskje tenkt annerledes. Eventuelt er dere bare naive?

Det er lov å tenke selv - og gjøre en risikovurdering utifra den enkelte situasjon (aking eller ei) i stedetfor å avfeie alt som er utenfor normalen som hysteri.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på fart og risiko. Om det går fort er det ille å slå hodet, uansett om barnet flakser fra en kjelke, ski, sykkel eller hest. Kanskje de som synes det er hysterisk har unger som aker pent og pyntelig i kontrollerte former..? Noen har høyere tempo, trær, trafikk osv.

Vår gutt er for liten til at det er aktuelt enda, men jeg skiller ikke på type aktiviteter, kun fart og risiko. Og jeg er såpass redd for hodeskader at jeg heller tar på hjelmen en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg driver med hester, og vi bruker helst hjelm ved all trening, også når vi ikke sitter oppå. Men klart, hester er levende og uforutsigbare. Omtrent som unger. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...