Gå til innhold

Bruker barna deres hjelm når de aker? Evnt hva slags type?

Anbefalte innlegg

Gjest Mandalas
Skrevet

Og hvor gamle er barna?

Mine er 6 og 9 år gamle. Og jeg funderer på å kjøpe hjelmer nå, til bruk for aking. Bruker dere samme hjelmer til både aking og skøyter? Standard skøytehjelmer har vi..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker sykkelhjelm på barna når de går på skøyter og aker.

mens når de kjører slalåm bruker de spesial slalåmhjelm:)

Mine er 4 og 5 1/2 år gamle:)

Skrevet

Seriøst? Er unger mer skjøre nå enn for 30 år siden ?? Vi hoppet på ski, akte og gikk på skøyter helt uten beskyttelse, og vi OVERLEVDE! :P Greit i slalombakken men aking ; nope ..

Skrevet

Mine barn har aldri brukt hjelm når de aker! Er måte til hysteri og!

De bruker hjelm når de sykler, bruker sparkesykkel, står på slalom og på skøytebanen..

• Liker 6
Skrevet

Vi bruker ikke hjelm, men det var kanskje ikke så dum idee, ts :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Bruker da ikke hjelm når man aker! Det får da være makan til putesying..

Hjelm når man står på skøyter og slalåm; ja! Men aking??

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Seriøst? Er unger mer skjøre nå enn for 30 år siden ?? Vi hoppet på ski, akte og gikk på skøyter helt uten beskyttelse, og vi OVERLEVDE! :P Greit i slalombakken men aking ; nope ..

Helt enig! Måte på å være overhysterisk da.

Med mindre det er snakk om å ake ned en hoppbakke eller noe sånt. Javel.. jeg har vel gjort det og jeg uten hjelm, men.

• Liker 2
Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg tenker naturligvis på aking ned ganske bratte bakker med trær på sidene. Vi har blant annet en bakke her der man tar heis til toppen. Dvs, en rimelig stor bakke. Men jeg har aldri vært der, så vet ikke om barna bruker hjelm der. Mine har aldri brukt hjelm ved aking, men så ser jeg jo at det er ganske skummelt da. Kan ikke si det er noe tryggere enn å sparkesykle eller sykle egentlig. Veldig fort gjort å krasje, dette av og slå hodet bakover i bakken, kjøre i et tre etc.

Gjest Born 67
Skrevet

Hjelm når man aker? Nei, vet du hva. Makan til hysteri.

Gjest Mandalas
Skrevet (endret)

Jøss. Forklar gjerne hvorfor det er hysteri med hjelm ved aking, mens det å sykle uten hjelm er idioti. Jeg ser det ikke. Er da ikke altfor sjeldent at selv voksne får hodeskader ved akeulykker.

Endret av Mandalas
Skrevet

Mine bruker slalomhjelm når de aker i stor bakke, og gjerne briller også ( de synes det er kult og slipper snø i øynene). I den store bakken aker voksne, barn og unge. Farten er minst like høy som ved sykling / slalom og muligheten for hodeskader ved en kræsj er like stor.

Er ikke mange år siden ingen brukte hjelm når de syklet heller...

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Aldri, har ikke tenkt på det som alternativ før jeg så denne tråden... Er det virkelig vanlig? Barna mine bruker hjelm når de sykler...

• Liker 2
Skrevet

Snart er det vel vanlig med ei hylle til sykkelhjelmen, ei til skøytehjelmen, ei til akehjelmen, ei til klatre-i trær-hjelmen og ei til utelek-hjelmen....

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg tenker naturligvis på aking ned ganske bratte bakker med trær på sidene. Vi har blant annet en bakke her der man tar heis til toppen. Dvs, en rimelig stor bakke. Men jeg har aldri vært der, så vet ikke om barna bruker hjelm der. Mine har aldri brukt hjelm ved aking, men så ser jeg jo at det er ganske skummelt da. Kan ikke si det er noe tryggere enn å sparkesykle eller sykle egentlig. Veldig fort gjort å krasje, dette av og slå hodet bakover i bakken, kjøre i et tre etc.

Behøver såpass små barn som dine ake i en så lang, bratt bakke, da?

• Liker 1
Skrevet

Det er å få kjøpt en egen "lær-å-gå-hjelm" og........

• Liker 4
Gjest Mandalas
Skrevet

Behøver såpass små barn som dine ake i en så lang, bratt bakke, da?

Skolebarn er da ikke så små? Men selvsagt likevel små nok til å miste kontrollen i stor fart, siden det er noe alle kan.

Merkelig at ingen vil svare på hvorfor det skal være verre å feks sykle uten hjelm enn å ake uten. Dere svarer bare nedsettende uten å forklare logikken i resonnementet deres.

Skrevet

Kan ikke sammenligne å sykle uten hjelm med å ake i en bakke. I en akebakke er det ingen biler, det går ikke like fort over like lang tid, og en trenger ikke tenke på trafikkregler i en akebakke. De fleste akebakker ligger langt unna en traffikert vei. De fleste skoler har f.eks en aldergrense på når barna kan begynne å sykle til skolen.....og da med hjelm.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

Skolebarn er da ikke så små? Men selvsagt likevel små nok til å miste kontrollen i stor fart, siden det er noe alle kan.

Merkelig at ingen vil svare på hvorfor det skal være verre å feks sykle uten hjelm enn å ake uten. Dere svarer bare nedsettende uten å forklare logikken i resonnementet deres.

Jeg beklager at du oppfattet mitt spørsmål som nedsettende. Det var ikke min hensikt.

Skrevet

Selvfølgelig kan man sammenligne aking med sykling ( eller slalom). Man bruker jo hjelm selv om man sykler der hvor det ikke er biler. I akebakker er det gjerne snowracere, kjelker etc som kommer i høy fart, pluss ett og annet snowboard. Å bli truffet i hodet av en av disse kan gjøre stor skade.

Å bruke hjelm er ikke "ukult" i disse situasjonene. Ungene har tøffe hjelmer og bruker dem mer enn gjerne. Jeg er ikke en mor som er redd for litt " knall og fall". Et brukket ben og noen sting tenker jeg hører barndommen til. Hodeskader derimot er noe jeg har stor respekt for og har planer om å unngå hvis jeg kan.

• Liker 3
Skrevet

Som liten var jeg med på leker som gikk veldig hardt for seg, da mine søsken var/er en del eldre enn meg. Knekte en hånd, et bein og kragebeinet, men sånt skjer! Kan ikke løpe rundt med hjelm overalt heller..

Jeg akte ned VELDIG bratte bakker som liten med skog på begge sider, men jeg lever i dag jeg og.

Og jeg som trodde mamma var overhysterisk da jeg måtte ha på hjelm når jeg gikk på skøyter fordi jeg hadde fått en veldig alvorlig hjernerystelse tidligere som gjorde at jeg ikke måtte få det igjen.

Anonym poster: 67bbd187502f99f862595bca22e4cd4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...