Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gått kjemiprosess på videregående? Har dere vært læring i faget? Hva jobber dere med nå?

Kan dere fortelle litt om hva de som går der har i vente? Har lest om det på nett men vil gjerne høre fra noen som har gått veien.

Om man velger høyere utdanning etterpå, hva slags vei kan da være aktuelt? Feks hvilken type ingeniørutdanning?

Håper noen kan svare :)

Anonym poster: 4a74f26d39183a364163d00fecce8175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kjenner noe til kjemiprosess?

Skrevet

Jeg har ikke gått linjen selv, men har mange bekjente som har gått den og jobber som prosessoperatør nå. De har veldig bra betalt i forhold til den korte utdannelsen. Du kan velge å gå lab veien eller prosess veien, slik var det i alle fall før. Lab veien jobber du på lab, prosess veien jobber du foran dataen som en slags observatør på anlegget. Passer på at alt går riktig for seg, skjer det noe er det bla deg som har ansvaret for å få det fikset ute på anlegget. Tror det kan bli lange dager da det er mye observasjon, men jøss sitte på rumpa og tjene penger kan jo være greit det og. :)

Anonym poster: 1c506e51cfd3a44b9f5b2694114b43d9

Skrevet

ok, takk for svar. Det høres litt kjedelig ut det du skriver. Noen som vet litt mer?

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om kjemiprosessfaget på videregående, men dersom det er selve "kjemiprosessene" du er ute etter ville jeg droppet fagbrevet, skaffet studiekompetanse og tatt høyere utdanning med en gang :) Du har bachelorgrader i kjemi flere steder i landet (ikke ingeniør), og på NTNU har du en sivilingeniørutdanning innen kjemisk prosessteknologi.

Skrevet

Takk for tips, men det blir nok å gå veien om fagbrev. Er usikker om det blir høyere utdanning, så da blir det i første omgang fagbrev i kjemiprosess. Er skolelysten fortsatt tilstede blir det høyere utdanning etterpå, tenker i så fall noe innenfor ingeniør.

Bachlergrad i kjemi uten å være ingeniør, hva kan det være? Har du eksempler?

Siv.ing innen kjemisk prosessteknologi høres jo virkelig bra ut, men ser for meg at det både er krevende å komme inn og fullføre.

Skrevet

Hvis du tar en bachelor i kjemi kan du f. eks jobbe på en kjemilab og få mer ansvar enn dersom du har et fagbrev. Det er fordi du har en bedre forståelse av hva som faktisk skjer på kjemisk nivå med en bachelorgrad. Her er en side for NTNUs bachelorprogram: http://www.ntnu.no/studier/bkj

Skrevet

Takk for tipset.

kan jo sikkert ta denne veien også etter et fagbrev. Må vel ta ta et år med studieforberedende isteden for forkurs ingeniør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...