AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Først og fremst er min tro at jeg tror at religion er dannet for å samle folket og utøve makt. Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men jeg går ikke til bibelen for å finne fasiten. Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 2
sebastianen Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Først og fremst er min tro at jeg tror at religion er dannet for å samle folket og utøve makt. Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men jeg går ikke til bibelen for å finne fasiten. Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 Nei. 8
waco Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror religiøse mennesker som mener at det finnes evig liv er de mest stressa tullingene som finnes. Å tro at en selv kan leve evig selv om man ikke eksisterte før man ble født ser jeg på som en slags personlighetsforstyrrelse? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Det er et håpløst prosjekt å finne mening og logikk i religiøse myter. Les gjerne Bibelen, men skal du tro må du tro blindt. Det viktigste av menneskets verktøy, fornuften, vil aldri føre deg til religion. Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? Nei. Hvis du ser på statistikker som knytter religiøse/ikke-religiøse opp mot kriminalitet, ekteskapsbrudd, osv., vil du merke til at de religiøse er overrepresenterte. Du er dog fortapt hvis du ikke tror: Du har en evighet med tortur og pine foran deg. (Dette er altså hvis kristendommen, islam, e.l. er sanne, som det jo ikke er noen grunn til å tro.) Du har ikke illusjoner som kan trøste deg i frykten for å dø og frykten for å miste dine kjære, og du har heller ingen bok som kan fortelle deg den fulle og hele sannhet. Se på dette som styrker, ikke svakheter! Anonym poster: 40e1002144664825bba376ca3549d0db 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Alle har forskjellig syn på hvordan leve livet. Du kan være den beste kristne nordmannen,men det kommer likevel til å være en eller annen buddhist eller muslim som syns at du er idiot, at du tar valg som skader deg selv og at du ikke oppnår nirvana/brenner i helvete. Hvorfor har du behov for bekreftelse fra kristne? Det er mange som ikke hadde brydd seg en smule om at du ikke tror,mens andre syns nok at det er synd på deg ja, at du er "lost". Råd for livet: ikke la andre dømme hva som er rett og galt, for da kommer du aldri noen vei Anonym poster: a53706f1511af4656b8568650cb8906e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Du kan sikkert ha et god liv på jorda, men etterlivet blir vel så som så. Anonym poster: 154917fd7b7aa0f65d1e2b7a0e09bcf5 2
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Først og fremst er min tro at jeg tror at religion er dannet for å samle folket og utøve makt. Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men jeg går ikke til bibelen for å finne fasiten. Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 NEI. Du er ikke fortapt om du ikke tror på noe innenfor disse religiøse feltene. Fokuser heller på å leve livet ditt fornuftig (tenk på at du bare lever én gang, slik du er), vær et godt medmenneske, ta til deg visdom av livet, lev med og utifra godt hjerte, så forstår du nok at nei, fasiten ligger ikke i noen bok eller religion, som du allerede sa. Det at DU lever, er mer enn nok en "fasit" i seg selv Og ikke la samfunnet/andre mennesker få deg til å tro annerledes.
Tullepia Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Først og fremst er min tro at jeg tror at religion er dannet for å samle folket og utøve makt. Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men jeg går ikke til bibelen for å finne fasiten. Hvorfor avviser du skrifter som muligens kan gi deg svar på det du lurer på? Har du allerede undersøkt dem? Det er ikke særlig fornuftig å avvise bibelen uten å ha vurdert den - like lite som å avvise Artenes Opprinnelse før man har lest den. Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Hvis du spør med utgangspunkt i kristendommen, så er svaret følgende: Det er ikke meningen at vi skal fortest mulig et annet sted. Opprinnelig var mennesket tenkt å leve evig på jorden sammen med Gud, men mennesket valgte en annen vei. Målet er fortsatt evig liv, men mennesket har måttet gå en liten omvei for å nå dit. Når menneskene dør, tror kristne at de sover (evt hviler hos Gud som åndelige vesener), og at de skal våkne fra døden til evig liv når Jesus kommer tilbake. Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Nei. Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? I følge noen religioner: nei. I følge andre religioner: ja. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Hvorfor avviser du skrifter som muligens kan gi deg svar på det du lurer på? Har du allerede undersøkt dem? Det er ikke særlig fornuftig å avvise bibelen uten å ha vurdert den - like lite som å avvise Artenes Opprinnelse før man har lest den. Hvis du spør med utgangspunkt i kristendommen, så er svaret følgende: Det er ikke meningen at vi skal fortest mulig et annet sted. Opprinnelig var mennesket tenkt å leve evig på jorden sammen med Gud, men mennesket valgte en annen vei. Målet er fortsatt evig liv, men mennesket har måttet gå en liten omvei for å nå dit. Når menneskene dør, tror kristne at de sover (evt hviler hos Gud som åndelige vesener), og at de skal våkne fra døden til evig liv når Jesus kommer tilbake. Det at vi mennesker skulle leve evig på jorden som utgangspunkt, står det i bibelen? Greit nok at Gud lar mennesket ha fri vilje, men samtidig så finner Gud seg i utrolig mye som ikke burde skjedd. Det jeg reagerer veldig på er hvordan kristne personer ber til Gud, eller takker Gud hvis noe bra skjer dem. Og hvis noe galt skjer dem, så er det greit fordi det var Gud sin vilje. Men alle de som har det forferdelig, dårlig helse, krig, sult, elendighet. Hvor er Gud da? Her jobber ekstremt fattige mennesker livet av seg, sånn at (rike) kristne kan sitte rundt bordet og synge og tilbe Gud for maten de snart kan forsyne seg med. Hvorfor avviser jeg skrifter som kan gi meg svar? Som jeg sa, så tolker jeg ikke bibelen som en fasit. Bibelen ble skrevet av noen helt andre, til helt andre tider. Hvorfor i all verden tok det så lang tid før Jesus kom til jorden? Det er jo bare 2000 år siden. Om bibelen mener at jorden ble laget for 6000 år siden, så tok det ganske lang tid før det skjedde noe. Hva hadde skjedd hvis islam hadde tatt over Europa? Hva om korsfarerne på 1100-tallet hadde feilet osv. Da hadde vi jo alle vært islamister. For meg er det tilfeldigheter som gjør at vi er kristne. Den personen som kristet Norge har jo nok liv på samvittigheten. Som sagt så mener jeg det er makten som er baktanken for at kristendommen fikk fotfeste. Fordi religion samler folket. Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 For å si det enkelt: Mennesker er bare et virus som sprer seg på jorden. Jorden hadde klart seg utmerket uten oss. Jeg mener dyr er minst like mye verdt, og minst like mye rett i å være her. Litt rart å tenke på at definisjonen av et gjerdet før i tiden var for å holde dyr utenfor. Men nå er definisjonen av et gjerde å holde dyr innenfor. Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 7
Tullepia Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Det at vi mennesker skulle leve evig på jorden som utgangspunkt, står det i bibelen? 1.Mos 2, 16-17: Så tok Herren Gud mennesket og satte det i Edens hage til å dyrke og passe den.16 Og Herren Gud ga mennesket dette budet: «Du må gjerne spise av alle trærne i hagen. Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.» Mennesket kunne ikke dø før det valgte å spise av det forbudte treet. Hensikten var altså at mennesket skulle leve evig på jorden. Nå vet vi jo at det ikke ble slik, og så kan vi diskutere om Gud visste hvordan det ville gå. Men uansett om Gud forutså fallet eller ei, så var mennesket opprinnelig skapt til å leve evig, og løftene kristne tror og håper på er at menneskene skal leve evig. Greit nok at Gud lar mennesket ha fri vilje, men samtidig så finner Gud seg i utrolig mye som ikke burde skjedd. Ja, han gjør det. I hvertfall for øyeblikket. Kristne tror at en dag er det slutt på det, og hver og en må stå inne for det de har gjort og ta ansvaret. Derfor er dommedag en gledens dag, fordi det da skal bli slutt på alt det som ikke burde skjedd og alle ting skal bli nye. I vår verden kan det være vanskelig å forstå, men kristne i den tredje verden gleder seg til dommedag, for da skal de endelig få leve liv uten sult, sykdom og frykt. Det jeg reagerer veldig på er hvordan kristne personer ber til Gud, eller takker Gud hvis noe bra skjer dem. Og hvis noe galt skjer dem, så er det greit fordi det var Gud sin vilje. Tror du virkelig at det er slik kristne er og tenker? Hvor henter du det fra? Kristne er som alle andre: meget forskjellige. Noen finner trøst i at det vonde som skjer dem, er Guds vilje, fordi de da føler at Gud likevel har kontrollen. Andre tror ikke på det og blir sinte på Gud. Bibelen er full av klager til Gud der mennesker ikke forstår hvorfor han lar dem lide. Men alle de som har det forferdelig, dårlig helse, krig, sult, elendighet. Hvor er Gud da? Her jobber ekstremt fattige mennesker livet av seg, sånn at (rike) kristne kan sitte rundt bordet og synge og tilbe Gud for maten de snart kan forsyne seg med. Det enkle svaret er at Gud er midt i blant dem. Det er nettopp de undertrykte og lidende som har Guds oppmerksomhet, og det var dem Jesus gikk til først og fremst. Midt i lidelsen er Gud. Den dypere refleksjonen går på hvorfor Gud ikke stanser det vonde. Ingen har noe svar på det. Men det er altså ikke slik at hvis man blir kristen, så blir alt så flott og godt. Kristendom er ingen lykkereligion. Den går inn i lidelsen og tar den på alvor. Det utfordrende svaret er: Hvor er vi, altså de rike, i lidelsen? Hvorfor bruker jeg glatt 3000kr på ny mobil eller veske, men føler meg flink og god når jeg gir en femtilapp i bøssa under tv-aksjonen? Hvorfor avviser jeg skrifter som kan gi meg svar? Som jeg sa, så tolker jeg ikke bibelen som en fasit. Bibelen ble skrevet av noen helt andre, til helt andre tider. Betyr det at skrifter som er gamle eller skrevet i andre land ikke er aktuelle eller kan inneholde visdom? Har du lest bibelen? Jeg sier ikke at det er en fasit, det skal noe til å kunne bruke bibelen som et oppslagsverk på alt vi lurer på. Men det kan godt hende at vi finner visdom fra eldgammelt opphav gjemt mellom sidene. Hvorfor i all verden tok det så lang tid før Jesus kom til jorden? Hvem vet? Tiden var vel inne, uten at jeg har oversikt over hvorfor det var den rette tiden. Det viktige var vel at han kom? Rent teknisk kan vi peke på at verden på denne tiden hadde gode kommunikasjonsmuligheter, for eksempel. Alle snakket samme språk i det kjente romerriket (gresk var som engelsk er for oss). Det var vel en god tid om man ville ha et budskap spredt. Men hvorfor det ble akkurat da forblir et åpent spørsmål. Ville det vært annerledes om Jesus kom tidligere? Det er jo bare 2000 år siden. Om bibelen mener at jorden ble laget for 6000 år siden, så tok det ganske lang tid før det skjedde noe. Nå tror jeg neppe bibelen mener at jorden ble laget for 6000 år siden. Man kan riktignok telle ættetavler og regne på årene, men kristne og jødiske teologer har i flere tusen år vært enige om at bibelen ikke er noe naturvitenskapelig oppslagsverk. I såfall tok det i hvertfall 13, 7 milliarder år før Jesus kom på banen (etter Big Bang). Eller 6 millioner år etter mennesket oppstod. Ikke akkurat bedre det rent tidsmessig, men igjen: vi har ikke full oversikt over historien verken bakover eller fremover. Det har i tilfelle kun Gud. Han visste vel godt når tiden var inne og alt lå til rette. Hva hadde skjedd hvis islam hadde tatt over Europa? Hva om korsfarerne på 1100-tallet hadde feilet osv. Da hadde vi jo alle vært islamister. Nei, sannsynligvis ville vi vært muslimer, ikke islamister. Men å spørre slik har lite mening. Det som skjedde, det skjedde. Nå er verden sånn den er. For meg er det tilfeldigheter som gjør at vi er kristne. Den personen som kristet Norge har jo nok liv på samvittigheten. Det er ikke tilfeldigheter, det er vel heller ringvirkninger i historien som har ledet frem til et resultat. Det gikk den veien det sannsynligvis måtte gå. Samtidig vil jeg problematisere påstanden din litt. Du snakker som om vi er nikkedukker som aksepterer den religionen som blir tredd ned over oss. Historien gjorde oss kristne. Vi er kristne fordi Olav den hellige ville det. Ja, sannsynligheten er større for å være kristne i Norge enn i Saudi-Arabia, men vi har fortsatt full religionsfrihet. Tidligere tenkte man annerledes om religion. Man kjente ikke så godt til andre tankesystemer, samt at religion også ble behandlet som en samlende faktor. Samtidig vet vi at historien er full av såkalte kjettere som trodde annerledes, så tanken har alltid vandret dit den ville uansett (selv om man noen ganger ble straffet for det, det er så). Poenget er: vi er ikke simple ofre for historiens tilfeldigheter. Du er ikke kristen. Da kan du heller ikke sitte og påstå at Hellig-Olav er skyld i at "vi" er kristne. Skjønner? Vi har evne til å tenke fritt. Som sagt så mener jeg det er makten som er baktanken for at kristendommen fikk fotfeste. Fordi religion samler folket. Enig til en viss grad. Jeg tror Hellig Olav fikk et reellt møte med Gud da han ble kristen, men han var samtidig farget av sin viking-kultur og han var fortsatt et menneske med grådighet i hjertet. Han fyrte løs som en viking på tokt og kristnet landet med makt (de fleste deler av Norge var riktignok allerede kristnet, bare enkelte deler gjenstod).
Gjest Eugene Onegin Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Jeg syned synd på alle mennesker som ikke har tatt Odin til sitt hjerte
Mann 42 Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Først og fremst er min tro at jeg tror at religion er dannet for å samle folket og utøve makt. Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men jeg går ikke til bibelen for å finne fasiten. Det jeg mest lurer på er hvorfor vi blir sendt på jorden, hvis vi fortest mulig skal et annet sted? Hvorfor er vi her da, hvis det er en Gud? Er religiøse personer så mye bedre enn oss som ikke tror? Er jeg fortapt hvis jeg ikke tror? Anonym poster: f99e9bf89975b970cf1c3ce0ab5c5773 Enig. Aner ikke. Aner ikke. Nei. Nei. 1
Mann 42 Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Jeg syned synd på alle mennesker som ikke har tatt Odin til sitt hjerte Og som ikke har en sånn: Eller en sånn: For det står skrevet: Legg ikke fra deg dine våpen når du går ut på markene. Du vet aldri når du får bruk for dine våpen. Er den ikke fin, forresten? Endret 30. januar 2013 av Mann 42
Gjest Eugene Onegin Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Og som ikke har en sånn: For det står skrevet: Legg ikke fra deg dine våpen når du går ut på markene. Du vet aldri når du får bruk for dine våpen. Er den ikke fin, forresten? Jo da sverdet er fint det.
Mann 42 Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 Jo da sverdet er fint det. Veier bare 1,4 kilo, og det er ikke så verst tatt i betraktning at det er 88 cm langt og full tange.
Nalaya Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Var selv svært kristen i mine ungdomsår, jeg er inderlig glad for at jeg så lyset, det lyset som ikke har noe som helst med gud å gjøre. Mange av de skikkelig kristne jeg vet om er absolutt ikke bedre mennesker enn andre, selv om noen av dem tror det selv. Og nei, jeg personlig tror ikke du er fortapt selv om du ikke tror. Men det er jo akkurat det det går ut på, å tro. Det er ingen som vet hva som skjer når vi lukker øynene for godt. Jeg personlig tror på det å være snill med medmennesker uansett livssyn, legning, om de er rike eller fattige eller tatt noen feil valg i livet. 3
waco Skrevet 30. januar 2013 #18 Skrevet 30. januar 2013 Var selv svært kristen i mine ungdomsår, jeg er inderlig glad for at jeg så lyset, det lyset som ikke har noe som helst med gud å gjøre. Mange av de skikkelig kristne jeg vet om er absolutt ikke bedre mennesker enn andre, selv om noen av dem tror det selv. Og nei, jeg personlig tror ikke du er fortapt selv om du ikke tror. Men det er jo akkurat det det går ut på, å tro. Det er ingen som vet hva som skjer når vi lukker øynene for godt. Jeg personlig tror på det å være snill med medmennesker uansett livssyn, legning, om de er rike eller fattige eller tatt noen feil valg i livet. Sant det Nalaya, jeg måtte gi deg poeng jeg. For meg så er det ganske befriende å være trygg på at det ikke finnes noen gud. Heldigvis for det. Men at folk skal være så redde for å død at de har funnet det regningssvarende å tro på evig liv høres veldig forunderlig ut. Hvem er det som vil leve evig da liksom? Sitte rundt et bord i evigheten og spille spar dame da? Jeg er så glad vi alle skal dø og jeg er så glad at jeg deler den skjebnen med resten av befolkningen, derfor forstår jeg angsten og redselen deres og deres konstante dårlige samvittighet over at gud skulle finne på å overse dem, - så jeg har ingenting imot å skremme kristne når jeg har anledning til det! Lettovertroiske fjols som har hang til penger og pyramidespil. Mange kristne er ganske straffelystne, mer enn de er tilgivende (det er derfor glattcella finnes) og det å sette sin tro til en høyere makt er ikke annet enn bevis for menneskers trang til underkastelse. Tror du meg ikke? - bare se hvor mange som stimler seg sammen for å se et kongeinntog. (fritt etter victor hugo),
waco Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Det aller verste som kunne ha skjedd er jo selvsagt at det med gud og abraham er sant, - plutselig står det en sinna jødisk javhegud der som skal sjekke om jeg er omskjært. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Du kan sikkert ha et god liv på jorda, men etterlivet blir vel så som så. Anonym poster: 154917fd7b7aa0f65d1e2b7a0e09bcf5 Håper du kødda. Anonym poster: 0f08ae0ab0fb45c8835bb4757f0c947e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå