AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Leter etter oppskrifter på smoothies, da jeg er i gang med livsstilssendring. Over lang tid Hittil har jeg kuttet nesten helt ut pasta, ris, brød (spises bare innimellom og da lite av det, til fordel for grønt og kjøtt/fisk). Jeg har praktisk talt kuttet ut sukker (annet enn i sjokoladen når jeg skeier ut og den alkoholen som blir drukket i helgene etc), bruker ikke salt lenger i matlaging, lager alt fra bunnen av, osv. Gått ned 8 kilo hittil Jeg er ikke så glad i frukt, og det inneholder jo også mye kalorier, så jeg ser det ikke som noe mål å begynne med det heller, når det finnes grønnsaker i stedet. Så jeg lette etter oppskrifter på grønnsakssmoothier, enkle å lage med "normale" ingredienser (dvs sånt man finner i normale husholdninger og ikke spesialimportert hvetegress fra fjelkjedene i Nepal osv...) - men så og si alle ineholder da, i tillegg til grønnsakene, eplejuice eller appelsinjuice. For meg faller litt av hensikten bort, iallfall hvis jeg må bruke eplejuice. Kan til nød bruke skikkelig appelsinjuice med fruktkjøtt, men aller helst skulle jeg ha lært meg å lage noen skikkelige smoothier med grønnsaker (og evt olje/nøtter) som jeg kan bruke som måltidserstatter og som min hjelp til 5-om-dagen-kvote. Noen nettsider som kan anbefales? Eller bøker? Anonym poster: 8fb7a313402c3efa7295b4f339368f65
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Hva med å hive oppi en liten skvett vann med litt sitronsaft oppi? Det funker fint i fruktsmoothiene jeg lager (er ikke noe glad i eplejuice og appelsin setter så kraftig smak) så det kan kanskje fungere for grønnsaksmoothie også? Eller så kan du kjøpe deg en juicemaskin og lage gulrotjuice Anonym poster: e410b79069341390e3652e10c3142708
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Eller så kan du hive oppi et godt stykke agurk som base i stedet for juice? Jeg fant en oppskrift her til deg Carrot+spinach+ cucumber +broccoli smoothie: http://blog.myskin.com/insights/3-smoothies-for-great-skin/ Anonym poster: e410b79069341390e3652e10c3142708
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Bytt ut juice med vann, problem solved Jeg bruker aldri oppskrifter til mine smoothier, jeg bruker som regel en håndfull av hver ingrediens, og bruker ingredienser av samme farge. I dag lagde jeg f.eks smoothie av: 1 grønt eple 1/2 agurk to store never fersk spinat en stor neve fersk ruccola en stangselleri +bittelitt vann for at mikseren skulle gå rundt Og sånn til vanlig gjør jeg som regel bare slik: -1 glass kaldt vann -1 håndfull valgfri grønnsak (det blir jo mer en slags juice med tekstur, men med mindre vann blir det smoothie)
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Takk! lurte litt på om vann ble for "tynt", men det vil vel komme an på hvilke grønnsaker jeg bruker. Agurk var lurt, det smaker friskt og godt. Jeg tåler ikke skallet, da, så pleier å måtte skrelle. Skrellingen av grønnsaker er i det hele tatt noe av det kjedeligste med å være sunn TS Anonym poster: 8fb7a313402c3efa7295b4f339368f65
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Takk! lurte litt på om vann ble for "tynt", men det vil vel komme an på hvilke grønnsaker jeg bruker. Agurk var lurt, det smaker friskt og godt. Jeg tåler ikke skallet, da, så pleier å måtte skrelle. Skrellingen av grønnsaker er i det hele tatt noe av det kjedeligste med å være sunn TS Anonym poster: 8fb7a313402c3efa7295b4f339368f65 Skrelling er uhyre kjedelig, derfor spiser jeg alle grønnsaker med skallet på. Det ligger masse næring i skallet, så jeg råder deg til å spise alle skall du tåler! Kutting av grønnsaker er gørrkjedelig, men noen byrder kommer man ikke unna, desverre. Jeg har lest at mange amerikanere pleier å kutte opp alle sine grønnsaker på søndag/mandag, og putte dem i sånne lufttette tuppewarecontainere. Da henter de bare frem det de trenger hver dag, spesielt salat og smoothie går visst mye raskere når man har kuttet opp i forkant. Jeg har ikke tålmodigheten til å stå og kutte i tre kvarter i strekk, så jeg tar heller og kutter hver dag. Men det er et tips i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Det var lurt! Noen ganger altså det enkle er ofte det beste Selvfølgelig, jeg kan kutte å søndager - det er sånt jeg liker å stå og kose meg med når jeg har god tid. Spørsmålet er da hvor lenge ting holder i kjøleskapet. Skal f.eks. gulrøtter osv legges i vann? Kan de legges i samme bokser eller råtner det da? Kan brokkoli og blomkål forvelles og ligge i samme boks etterpå? TS Anonym poster: 8fb7a313402c3efa7295b4f339368f65
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Hm, jeg har som sagt ingen erfaring, men disse amerikanske bloggerne jeg følger sier: -Kutt grønnsakene -Putt grønnsakene i bokser, lag gjerne ferdige blandinger av forskjellige grønnsaker i forskjellige bokser -Holdbarhet ca en uke i kjøleskap så lenge boksene er lufttette -Ikke putt saus/majones/dressing i boksene, vent til servering (sier seg selv her i norge men..) Jeg har min skepsis til "våte" grønnsaker som tomat, salathode, spinatblader osv. Ser for meg at det fort kan bli vassent? Jeg tror trikset fungerer ypperlig med harde grønnsaker som gulrøtter, kål, brokkoli, blomkål, paprika, reddiker osv, for de holder jo formen sin uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå