She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 For snart ett år siden dro min mor og min lillesøster på ferie til Egypt. Jeg visste allerede da at dette umulig kunne gå bra. De kom tilbake og min mor hadde forelsket seg (i stedet) og ville dra tilbake tre uker senere for å fikse en leilighet som de kunne reise til på sommeren. Hun var vilt oppsatt på å dra alene og jeg viste henne min misnøye med dette da jeg ikke var helt sikker på at det var trygt for henne å dra alene. Jeg gråt, kjefta, bante og ba, men ingenting hjalp. Jeg spekulerte sammen med min samboer på at hun hadde funnet seg en ny mann der nede, for sett på historien hennes (hun har vert gift fire ganger hvorav tre av gangene har vert med nordafrikanerere) så er det ikke en umulighet da hun tydeligvis foretrekker Arabere. Jeg sa også at om hun valgte å flytte fra min daværende stefar, så ville jeg ikke ha NOE mer med henne og gjøre. Min daværende stefar er også far til lillesøstera mi. Han har alltid vært en påle for oss som familie med fast og godt lønnet jobb + at han er helt utrolig snill og hjelpsom. Hadde det ikke vert for han så hadde vi ikke hatt noe sted og bo og med en uføretrygdet mor så hadde vi heller ikke blitt gitt de mulighetene som vi har hatt igjennom oppveksten. De hadde vert gift i 11år. Så kom telefonen jeg hadde ventet på. Min mor ringte og da at hun skulle flytte til Egypt om en uke og at min lillesøster skulle komme etter henne til sommeren. Hele livet mitt gikk i oppløsning der og da. Jeg savner lillesøstra mi til døde fortiden, hun blir 12 i år, så det er så mye av oppveksten hennes jeg går glipp av. IKKE NOK MED DET, men jeg fikk vite at hun er gift der nede også, med en GUTT på 20, med andre ord like gammel som meg. Jeg klarer ikke å sette ord på min avsky for dette. Hun har alltid vert den første til å snakke dritt om andre mennesker som har gjort lignende. Da min venninnes mor ble sammen med en mann på 26år, var min mor den som ropte først og høyest om hvor horete og teit dette var. Gikk til og med så langt at jeg ikke fikk være med denne venninna da mamma syntes mora hennes hadde så dårlig innvirkning på oss småjenter. Samme med da en venninne av henne dro til Afrika i tre uker for å treffe en mann hun hadde forelsket seg i. Da var hun så heslig og det var så grusomt, at hun aldri lærte og blablabla. Hun var også den første til å rakke ned på eldre damer med yngre menn da vi var på ferie i utlandet. Da var de horer og ekle ++.Hun har også snakket om hvor rasebevist hun er og har prata dritt om alle mine utenlandske venner. Faktisk så synes jeg ikke hun er rasebevist engang, men rasistisk. MIN MOR ER JO IKKE HAKKET BEDRE. DET ER RETT OG SLETT HYKLERSK og EKKELT! Nå har jeg ikke hatt kontakt med min mor på ca ett år og jeg har egentlig ingen planer om det heller. Det er HUN som har distansert seg fra oss og bare dratt ifra sine to gjenværende barn (vel vi er jo ikke barn lengre vi er 19 og 20) i Norge, mann, hus, bil og hunder. Oj, dette ble ett langt innlegg, men jeg måtte bare få luftet følelsene på en objektiv plass. Mener dere at jeg er overfølsom? Burde jeg støtte henne selv om dette er noe av det drøyeste jeg kan tenke meg. Jeg vil aldri la denne ukjente unggutten ta noen del i mitt familieliv, er jo ikke akkurat slik at han kan bli noen farsfigur når han til og med er litt yngre enn meg. Jeg hater henne for dette! Så i bunn og grunn er det meg det er noe galt med fordi jeg ikke vil ha mer med henne og gjøre NOENGANG? 3
XMelissax Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Jeg syntes ikke det er noe galt med deg.. Og jeg skjønner at du savner lillesøsteren din! Men virkelig, je hadde følt det samme som deg! 5
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2013 Skal også nevnes at vi alltid har hatt ett godt og åpent forhold ellers. Hele familien har alltid vert veldig sammensveiset.
Gjest Amber Rose Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Skjønner deg godt. Tror det hadde blitt for mye for meg om det hadde skjedd meg.
Sura Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Er det noen som fortjener en liten runde grisebank så er det mora di. Sånt gjør man ikke, rett og slett. Å splitte opp søsken på denne måten er ille, men å gifte seg med en som er like gammel som datteren, og så flytte til et annet kontinent? Nei, ikke bra. I'm on your side, babe. 6
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2013 Hærlig å hør at det ikke bare er meg! Sura, du sier akkurat det jeg har sagt i ett år nå. Hun har splittet opp en HEL familie for en 20år gammel gutt i en annen verdensdel. Det er egoistisk. 1
Marsipan Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Det følger dessverre ikke alltid ansvarsfølelse med mammarollen... Mitt beste råd er å prøve å distansere deg mest mulig fra henne, så sparer du deg selv for en hel del! Jeg antar stefaren din kommer til å sørge for at lillesøsteren din kommer hjem på besøk med jevne mellomrom, så du får holde kontakten med henne via han, i tillegg til å snakke med henne via Skype, for eksempel. Jeg vet litt om følelsen av å være "den voksne" i et mor/datter-forhold, til tross for at man er datteren, og det er fryktelig slitsomt! Prøv å legge fra deg sinnet om du klarer, det går kun på bekostning av deg selv, og tar utrolig mye krefter. Klarer du å synes synd på henne, heller, for at hun ikke har mer vett enn som så? Det har ihvertfall vært effektivt for meg når det har stormet som verst. Idet du klarer å synes synd på henne, hever du samtidig deg selv over hennes nivå, og det kan føles bra! Sender deg en klem 3
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2013 Det følger dessverre ikke alltid ansvarsfølelse med mammarollen... Mitt beste råd er å prøve å distansere deg mest mulig fra henne, så sparer du deg selv for en hel del! Jeg antar stefaren din kommer til å sørge for at lillesøsteren din kommer hjem på besøk med jevne mellomrom, så du får holde kontakten med henne via han, i tillegg til å snakke med henne via Skype, for eksempel. Jeg vet litt om følelsen av å være "den voksne" i et mor/datter-forhold, til tross for at man er datteren, og det er fryktelig slitsomt! Prøv å legge fra deg sinnet om du klarer, det går kun på bekostning av deg selv, og tar utrolig mye krefter. Klarer du å synes synd på henne, heller, for at hun ikke har mer vett enn som så? Det har ihvertfall vært effektivt for meg når det har stormet som verst. Idet du klarer å synes synd på henne, hever du samtidig deg selv over hennes nivå, og det kan føles bra! Sender deg en klem Takk for godt svar. Jeg tar med glede imot den klemmen og klemmer VELDIG tilbake. Iblandt merker jeg at man trenger en virtuell klem og noen gode råd. 1
Gjest Eurodice Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg synes også dette er drøyt, men vil samtidig spørre om hvor gamle "barna" bør være før en fraskilt/single mor (eller far) også kan leve etter sine egne ønsker og behov og ikke bare være forelder, selvom det går på tvers av samfunnsnormer. Nå ser jeg bort ifra din mors rotete forhistorie. Endret 29. januar 2013 av Arabella 2
Gjest Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 Men har virkelig stefaren din sagt at det er greit at hun på 12 flytter nedover? Det blir jo forferdelig tungvint, nytt språk, ny kultur, ny skole, nye venner o.s.v...
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg synes også dette er drøyt, men vil samtidig spørre om hvor gamle "barna" bør være før en fraskilt/single mor (eller far) kan leve etter sine egne ønsker og behov, selvom det går på tvers av samfunnsnormer. Nå ser jeg bort ifra din mors rotete forhistorie. Hovedproblemet her er jo at hun fortsatt har ett BARN, som hun drar bort fra familien til en ustabil bosituasjon med en farsrolle som er 9år eldre. Min søster er 11år akkurat nå og har ikke sett søsknene, besteforeldre, faren eller vennene sine siden juli 2012. Hun er forøvrig fortsatt gift i Norge også. Så hun er ikke single/fraskilt. Endret 29. januar 2013 av She_Leiva 3
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2013 Men har virkelig stefaren din sagt at det er greit at hun på 12 flytter nedover? Det blir jo forferdelig tungvint, nytt språk, ny kultur, ny skole, nye venner o.s.v... Hva skal han gjøre? Det eneste jeg vet er at han skal kjempe for å få henne oppover igjen til sommeren. For hvor lenge? Det vet man ikke... Han prøvde jo selvfølgelig å stoppe det, men det er begrenset for hva man kan si og gjøre. 1
Sweet77 Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 Dette går jo ikke bare ut over dere, dessverre. Jeg tenker også på søsteren din og på stefaren din. Har du snakket med ham om dette? Om det er bedre for henne å være her - og om han kanskje kan gjøre noe for å få henne tilbake? Har han godkjent denne flyttingen på papiret? Så vidt jeg vet er det ulovlig å flytte et barn ut av landet uten begge foreldres samtykke. Jeg mener da han klart har retten på sin side her, og da kan hun jo bråke så mye hun vil? 1
Gjest Skrevet 29. januar 2013 #14 Skrevet 29. januar 2013 Har han sagt ifra seg foreldreansvaret? For har han det kan de bare flytte, har han ikke det kan hun ikke ta med barnet ut av landet! Da kan han bare nekte! Og saken går opp til mekling! Og det skal MYE til for at hun bare kan ta med seg barnet ut av landet fra sin familie og kjente sted!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #16 Skrevet 29. januar 2013 Jeg skjønner ikke at faren til søsteren din godtar dette. Kan ikke han få omsorgen? Går søsteren din på skole der nede? Engelsktalende skole? Din situasjon er desverre ikke unik. Jeg vet om ei som dro fra sine tre barn for å gifte seg med en 20 år yngre mann i et land langt borte. Barna ble tatt hånd om av barnevernet. Anonym poster: 60be182931ba7f385e9bb976ba5c4c87
Smascha Skrevet 29. januar 2013 #17 Skrevet 29. januar 2013 Hovedproblemet her er jo at hun fortsatt har ett BARN, som hun drar bort fra familien til en ustabil bosituasjon med en farsrolle som er 9år eldre. Min søster er 11år akkurat nå og har ikke sett søsknene, besteforeldre, faren eller vennene sine siden juli 2012. Hun er forøvrig fortsatt gift i Norge også. Så hun er ikke single/fraskilt. I så fall så kan du i det minste trøste deg med at det nye ekteskapet ikkje er gyldig etter norsk lov. 4
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2013 Dette går jo ikke bare ut over dere, dessverre. Jeg tenker også på søsteren din og på stefaren din. Har du snakket med ham om dette? Om det er bedre for henne å være her - og om han kanskje kan gjøre noe for å få henne tilbake? Har han godkjent denne flyttingen på papiret? Så vidt jeg vet er det ulovlig å flytte et barn ut av landet uten begge foreldres samtykke. Jeg mener da han klart har retten på sin side her, og da kan hun jo bråke så mye hun vil? Okei, han har sikkert skrevet under papirer for at hun skulle få dra, men det var nok fordi at hun ville dra selv på en måte. Jeg tenker at det er en litt urettferdig fordeling av goder her. Tenk deg selv, om du som 11åring hadde fått tilbudet om å flytte med mamma til "syden" eller fortsette å bo i Trøndelag med pappa. Jeg vet at jeg som liten jentunge glatt hadde valgt å flytte til syden. Er det rett og friste med slikt for å få med seg barnet? Hun mister skoleår i Norge som er viktig og hun går ikke engang på skole i Egypt. Det har hun hjemmeskole selv om faren ble lovd at hun skulle gå på internasjonal skole.
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2013 Hun er fortsatt formelt gift i Norge? Jepp... Flermanneri på gang her ja. 1
She_Leiva Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #20 Skrevet 29. januar 2013 I så fall så kan du i det minste trøste deg med at det nye ekteskapet ikkje er gyldig etter norsk lov. Gjør det ikke mindre kvalmt at min mor sover med en guttunge foran min lillesøster... Men ja, det er betryggende og vite at hun ikke bare kan dra med seg leketøyet sitt hit til Norge med masse rettigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå