Gå til innhold

Sykemeldt snart et år, ingen har oversikt over når jeg mister retten til sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt snart et år nå, men verken sjefen eller NAV vet når jeg mister retten til sykepenger! Grunnen er at NAV mangler noe lønnsopplysninger på meg, sånn at hele høstens sykemelding er uregistrert hos dem.

Jeg ble sykemeldt første gang den 25. januar i fjor. Jeg jobbet halvt hele vinteren, og 60-80% på våren. Ble friskmeldt helt den 15.juni. Ble sykemeldt igjen den 10. september, og har vært delvis sykemeldt siden det.

Er det noen som vet reglene for når jeg MÅ være tilbake på jobb igjen? Jeg er overhodet ikke frisk ennå, men har ikke råd til å miste inntekt. Jeg har fast jobb i et yrke der fast stilling er vanskelig å få, og etter et år som sykemeldt kan man jo bli sagt opp også.

Alle steder jeg leser står det 12 måneder, men sjefen mener at man trekker fra ferieuker og slikt, sånn at det i praksis blir mindre. Hvis det er 12 måneder, kan jeg jo trekke fra både juli og august, pluss halve juni, da jeg jobbet fullt og var frisk.

Har en kronisk lungesykdom, så det er ikke det at jeg ikke vil. Jeg er ikke i stand til å jobbe når jeg er skikkelig syk, og når jeg er "frisk" blir jeg veldig fort sliten og det tar tid før jeg orker å jobbe 100% etter en runde med sykdom.

Burde vel sikkert hatt noen prosent uførestrygd, men er livredd for papirmølla NAV og synes det er flaut å ikke være arbeidsfør.

Anonym poster: dea8c3275ceaab11a64f5c83b9feb532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer at de ikke får sett det på grunn av manglene.

Det du kan gjøre er å spørre etter hva som står på den andre perioden. Ferieuker som er brukt inn i vil være registrert hos NAV, så det er helt greit. Dermed så legger du på for juni, juli og august. Legg disse til, også får du ett cirka tall så lenge fram til opplysningene kommer inn. Jeg ville sagt rundt begynnelsen av april, men ikke ta det som en fasit.

Anonym poster: 74f4d47ec5eaeb5b4fd97fe3e646ce86

Skrevet

TS her. Takk for svar, begge to!

Når jeg ser på den linken, tenker jeg at oppsigelsesvernet mitt da bør gjelde fra 10. september. Det er isåfall en lettelse! :)

Jeg tenker også rundt 1. april, mens sjefen mener 1. februar. Jeg hadde fem uker ferie i juli, og avspasering i juni og litt av august (er lærer). Avspaseringen gjelder som vanlig arbeid, så vidt jeg vet.

Skrevet

Ja, du får få arbeidsgiver til å bla oppsykemeldingene, eller ta e kopi av dine deler og sende inn. NAV kan ikke beregne sluttdato på seg før arbeidsgiver har gjort sitt.

Anonym poster: f4ce46ae023fbeac255236137c814fc5

Skrevet

TS her. Takk for svar, begge to!

Når jeg ser på den linken, tenker jeg at oppsigelsesvernet mitt da bør gjelde fra 10. september. Det er isåfall en lettelse! :)

Jeg tenker også rundt 1. april, mens sjefen mener 1. februar. Jeg hadde fem uker ferie i juli, og avspasering i juni og litt av august (er lærer). Avspaseringen gjelder som vanlig arbeid, så vidt jeg vet.

Jeg er ikke enig med sjefen din. På grunn av at du var friskmeldt i den perioden som du var, så utsettes maksdatoen. Det er enten lønningskontoret som er tregt, eller NAV. Det trengs inntekts- og skatteopplysningsskjema før maksdatoen kommer til synet.

Anonym poster: 74f4d47ec5eaeb5b4fd97fe3e646ce86

Skrevet

Ja, det var vel det skjemaet som manglet ja. Det høres kjent ut når du sier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...