AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har tenkt å begynne på et lavkarbo kosthold og har noen spørsmål. JEG ØNSKER IKKE KOMMENTARER OM AT DET ER DÅRLIG BLA BLA BLA..... Jeg har allerede bestemt meg for å begynne på det ettersom det (på de fleste) har helsemessige fordeler mtp en sykdom jeg har. Må jeg spise masse masse fett? Eller går det greit å holde seg til vanlige mengder? Jeg vil egentlig bare spise vanlig, men kutte ut de raske karbohydratene. Til deg som spiser lavkarbo: Hvor mange gram karber har dere som inntak per dag? Og hvor mye fett? Anonym poster: 938fcd5abac2be8526266cbeb4ce785c
Snurrebart Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Benytt deg av lavkarbo.no sitt forum i stedet for dette, for de fokuserer på lavkarbo Der finner du ut alt du trenger å vite! 5
Favole Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Det kommer jo litt an på hva som er vanlige mengder for deg. Jeg har ikke lagt til ekstra fettkilder i kostholdet mitt, men velger de feteste variantene av varer hvor jeg ville brukt lettprodukter tidligere. Seterrømme istedet for lettrømme osv. Du må jo bare prøve deg fram til hva som føles greit for deg. Det er ikke snakk om å drikke fløte og spise bare smør for å få i seg fett (selv om det sikkert er noen som gjør det også). Jeg teller ikke gram på den måten, men prøver å velge bort de produktene som har mer enn 5g karbohydrater pr 100 g, ca.
Gjest Euforia Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Det kommer nok an på hva du ønsker å oppnå med å gå på lavkarbo. Det er mange som velger lavkarbo OG lavfett, og ja, da går du ned i vekt, men du vil også gå sulten fordi du ikke får energi fra noe. Alt med måte, kutt ut lettprodukter (eller lettbrus går bra) og spis til du føler deg mett.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Jeg spiser lavkarbo, har fjernet alt av brød, pasta, ris o.l Spiser rundt 100gr karbo hver dag. Har ikke lagt til noen fettkilder, bare valgt bort lettvarer. Anonym poster: ee5652b7ecd105919eef355a6f3cd755
Supraspinatus Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Lavkarbo og lavfett samtidig går ikke. Da får du all energien din fra protein og det er ikke bra. Prosessen for å omdanne protein til glukose er treg og vil føre til ubehag. Det er en slik diett PSMF som kan brukes kortsiktig for å f.eks. komme i riktig vektklasse ifm idrett. Det er dog ikke en god måte å slanke seg varig på. Man spiser nødvendigvis ikke kjempemye fett. Det virker som det er mange som tror at man skal slurpe i seg fettrander og leve på baconsvor. Sannheten er at en får fett fra mange kilder. Både animalske, marine og vegetabilske. Jeg anbefaler deg å lese boken "The art and science of low carbohydrate living". Det er en svært godt skrevet bok som er skrevet av noen som har forsket en del på lavkarbo/ketogene dietter. Boken er latterlig billig og. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Kroppen trenger enten karbohydrater eller fett (evt begge deler). Kutter du ut begge, setter du seg selv i fare. Anonym poster: 90610c1c3acf741fe062f6c4d6b5e4cc
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Jeg verken veier eller måler fett og karbohydrater, men spiser matvarer jeg vet inneholder lite karbohydrater. Det eneste jeg ikke spiser overhodet er sukker, kornprodukter av noe slag samt belgfrukter. Jeg spiser reine matvarer og fint lite hel-/halvfabrikata. Jeg har i alle år laget mat fra bunnen av, så det er ikke noe stor omstilling for meg. Istedet for ris, pasta og poteter spiser jeg mer grønnsaker og/eller en salat. Jeg lager feite sauser av kraft og fløte, eller ovnsbaker mat med en fløteskvett og smør på. Olivenolje og pesto som salatdressing f.eks. Osteterninger i salaten. Baker nøttebrød fordi jeg ikke er glad i å momse reint pålegg. Må liksom legge det på noe. I går spiste jeg: -frokost: ingenting. Er ikke sulten før utpå dagen. -lunch: grønn salat, sesamfr, paprika, ost, oljedressing og laks fra middagen dagen før -mellommat etter jobb: 3 nøttebrødskiver med 2 kokte egg, mye smør, kaviar -middag: fiskekaker. Rakk ikke tilbehør for jeg måtte på et møte. -kvelds: gresk yoghurt blandet med litt fløte og sukrin, en håndfull bjørnebær. Anonym poster: 5251e7b25ee368e4ce22c66f129a3726 2
Snurrebart Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Veldig enkel nød-frokost (for meg i dag) er kyllingfilet-pålegg med majones, og bær Alt rent kjøttpålegg og majones eller smør f.eks. fungerer som snack/frokost. Har jeg tydd til ofte den siste tiden ved mangel på noe annet. Jeg har ikke hatt tid til å lage lavkarbobrødet mitt enda... hehe.
MrsMambo Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 Som nevnt er lavkarbo-forumet et bra sted å begynne. Anbefaler deg å kjøpe en bok, f.eks av Hexeberg og ta det derfra. Eventuelt kan du melde deg inn i lavkarboklubben eller sjekke ut Eat-kurset til Kenn Halstensen. Det er fort gjort å bli litt forvirret angående mengde karbohydrat og fett. Du må bestemme deg for hvor du vil ligge utifra hva du ønsker å oppnå, hva som er mulig for deg og hvordan kroppen din reagerer. Lavkarbo kan være alt fra Atkins induksjon til typ Fedon kosthold.
Gjest made4u Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Jeg har tenkt å begynne på et lavkarbo kosthold og har noen spørsmål. JEG ØNSKER IKKE KOMMENTARER OM AT DET ER DÅRLIG BLA BLA BLA..... Jeg har allerede bestemt meg for å begynne på det ettersom det (på de fleste) har helsemessige fordeler mtp en sykdom jeg har. Må jeg spise masse masse fett? Eller går det greit å holde seg til vanlige mengder? Jeg vil egentlig bare spise vanlig, men kutte ut de raske karbohydratene. Til deg som spiser lavkarbo: Hvor mange gram karber har dere som inntak per dag? Og hvor mye fett? Anonym poster: 938fcd5abac2be8526266cbeb4ce785c Hvis du har bestemt deg for lavkarbodiett og ikke vil høre hvorfor du ikke bør velge det, så skal ikke jeg forsøke å prate deg fra det, selv om jeg pleier å advare mot det heller enn å oppfordre noen til et slikt kosthold. Nå vet jeg ikke hva din målsetning med kuren er, vet lite om deg og hva du vil i det hele tatt - sett i lys av det så er det vanskelig å svare deg. Ser du er vist videre til lavkarbo.no, der kan du nok finne greie råd for diverse lavkarbo-filosofier om jeg skal kalle det for det. Noen der kan gi deg grei og nyttig info der, de har god kunnskap om det - være dog skeptisk for det er mange der som selv om dem går på lavkarbokosthold som svarer feil selv sett fra et lavkarbohydratkosthold-synspunkt. Du sier du vil spise mest mulig normalt, da er nok lavkarbokosthold med fokus på glykemisk index a'la hva Lindberg anbefaler det riktige for deg. Dette er ei heller like ekstremt og åpner opp for bl.a. mer grønnsaker (som inneholder næringstoffer kroppen din trenger). Dog bør du ikke se deg blind på matvarens glykemiske index, den forteller ikke hele sannheten. F.eks skal du vite at du kan få både raskere og høyere blodsukkerstigning av en matvare med mer komplekse karbohydrater - mengde og om du inntar matvaren sammen med andre matvarer etc. spiller her inn - i alle fall på blodsukkeret. Dette kan du dog lese deg til og lære om selv. Om ditt mål også er vektnedgang så er det mest effektive en lavkarbohydratkur med restriksjoner på fett-inntaket. Du kan ikke gå på noe slikt i lengden, dog begrenser det også matvarevalgene kraftig - men i en vektreduksjonsfase så kan du gå på et lavkarbohydratkosthold med sterke restriksjoner på fett også - raskere vektnedgang enn du da vil oppleve er ikke mulig å oppnå, uansett filosofi man måtte ha. Men nå er drt ikke sikkert vektnedgang er et mål for deg - er det det så må du hvis du velger dette når vektreduksjonsfasen er over innføre mer fett eller karbohydrater, eventuelt begge deler. Kan være en ide å snakke med legen fin også om du velger noe slikt, kosttilskudd vil også være lurt. Det finnes veldig mange lavkarbokurer, dog skiller det ikke noe verdt å snakke om, prinsippene er like - dog varierer det hvor strenge kurene er, noen åpner for vesentlig mer karbohydrater enn andre - dog senker alle dette inntaket betraktelig. Hadde jeg visst mer så kunne jeg gitt deg et bedre svar, blir jo veldig generelt dette.
Scherbatsky Skrevet 3. februar 2013 #12 Skrevet 3. februar 2013 Hvis man reduserer fett, så reduserer man også forbrenningen. Fett setter igang forbrenning, og det er fett som gjør en mett. Hvis man skal gå ned i vekt, så må man uansett spise mindre kalorier enn man bruker, og med lavkarbo så er maten sunn og god, og mettende, så det blir ikke et problem for de fleste. Enkel måte å komme inn i lavkarbo på: Spis ren mat. Det er hovedregelen. Spis maten din så ren som mulig. Spis mat som ikke er tilsatt sukker, for mye tilsetningsstoffer, spis mye grønnsaker (hovedsaklig over-bakken-grønnsaker), spis mye laks, spis det du liker av kjøtt og kos deg med hjemmelagde sauser (eller kjøpt bernaise f.eks som ikke er pose og uten for mye tilsetningsstoffer og uten glutamat). Det man egentlig gjør når man spiser lavkarbo er å spise maten mest mulig naturlig. Grønnsaker, fisk, kjøtt og skikkelig fett (med det så mener jeg naturlig, ikke kunstig). Spis avokado, det beste du kan ha i deg! Stek/lag maten din i kokosolje (jeg bruker kokosolje også pitte litt smør bare for smaken), raps-olje eller olivenolje (helst de to første), og prøv deg frem. Det finnes ulike grader, og ingenting er ulovlig, det spørs bare om du har som mål å gå ned i vekt eller om du bare vil føle deg bedre. Du trenger virkelig ikke alle disse helsekost-greiene, de kan være fine å ha i bakgrunnen, men det finnes så sinnsyk mye god mat at du vil nok kose deg med den. Jeg fikk også tilbake masse energi etter 11 års sykdom når jeg byttet kosthold, så du vil nok plutselig få lyst til å hoppe ut og gå en tur titt og ofte. Lykke til, kos deg med maten! 1
Gjest made4u Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Nå får du slutte å vrøvle kunnskapsløst om at dersom man reduserer fettet så reduseres forbrenningen, det er helt tankeløst og en skremselsproppaganda. Du bør sterkt revurdere de vannvittige feilkildene dine, de står rett og slett til strykkarakter. Det er totalt unnyytig råd, samme hva slags kostholdsfilosofi man har - således sett fra et lavkarbohydratsk ståsted blir rådet banalt. Det blir som å skyte spurv, ikke med kanon, nei her skal atombomben avfyres. Hvor mye tror du rådet er verdt? Ingenting skal jeg si deg, det blir sågar direkte feilaktig for noen med mål om å spise lavkarbohydratsk for å gå ned i vekt. Du kan gjerne komme med kilder, dog kjenner jeg dem bedre enn du selv gjør da dette har jeg lest mer om enn deg. Forstår du hva forbrenningen består av? Jeg må spørre meg om det, da du tydelig ikke hatt fått med deg det - varme og bevegelse (les litt om emnet være så snill, før du feilinformerer med kunnskapsløshet neste gang). Andre forhold enn varme og bevegelse er av praktiske årsaker ubetydlige og trenger ikke ha fokus her. Nedsatt forbrenning, selv bare på noen fatteslige få prosent er en alvorlig tilstand, som underernærte eller syke kan oppleve, dem får mange følgessykdommer som følge av den nedsatte forbrenningen. Skal kroppen senke eller øke forbrenningen, så må kroppstemperaturen endres litt (varme) og blodomløpet reguleres (bevegelse) - der er det ingen forskjell for noen. Teotetisk kan du da ha rett, i alle fall om man ser fettforbrenningen som sum av spist fett og kroppsfett - om man bare ser på forbrent kroppsfett derimot så tar du helt feil. At du dog har rett om du ser på fett totalt, altså inkludert alt det fettet noen gafler i seg - ja det betyr intet og blir bare teori uten praltisk betydning. Du har missforstått fullstendig, selv sett fra et lavkarbohydratsk ståsted. Jeg vet at det sies flere steder av dem som snakker om lavkarbohydratkurer, men selv dem ville sagt at du har missforstått - de kunnskapsrike altså - for dem som mangler kunnskap mistolker det som deg.
Supraspinatus Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Det Scherbatsky sikter til made4u er nok fettforbrenningen. Spiser du et lavkarbokosthold med fett som hovedenergikilde vil kroppen bli flinkere til å brenne fett. Eller mer riktig sagt: Kroppen blir bedre til å utnytte energien i fett. Det er ikke gjort i en fei. Og siden fettforbrenning fører med seg mye annet så opplever veldig mange at de har en periode i begynnelsen av dietten der de føler seg mindre bra. Spiser du et kosthold med karbohydrater som energikilde vil kroppen være en modus der den "forventer" at karbohydrater som er relativt enkle å gjøre til energi skal være tilgjengelig. Det er mulig du vet mye mer enn alle oss andre, made4u. Du har jo gjort uttrykk for dette tidligere. Når det gjelder fett og "farlighetsgrad" så hadde faktisk LHL en konferanse nylig der de tok opp kosthold og hjertesykdom. Det ligger noen videoer på fra foredragene. Meget interessant! 1
Gjest made4u Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Det er klart kroppen forbrenner mer fett om det er det som er noens hovedkilde til energi, er ikke så mye annet å forbrenne da. Det jeg siktet mest til var at om noen skal ha økt forbrenning, så må nødvendigvis kroppstemperaturen øke og de fysiske prosessene i kroppen (bevegelsesprosesser som blodomløp, tarmer som jobber etc.) økes. Der er de fysiske lovene likt for alle, uansett kosthold. Andre energikrevende prosesser i kroppen utgjør ikke mye, individuelle forskjeller der er av liten praktisk betydning, f.eks. krever det mer energi for kroppen å forbrenne protein fremfor karbohydrater og fett. Men selv om det stemmer i teorien så blir det unyttig i pralsis. Hva gjelder videoer og bøker om kosthold og ernæring så er jeg langt over snittet interessert i det, jeg leser og ser derfor mye om teorier jeg er uenig i. Har interessert meg for dette i mer enn 20 år, og har skrevet mer enn 400 innlegg om emnet - jeg har da fått med meg veldig mye så argumentene som kommer her er ikke nye for meg. Dog klarer jeg ikke å la myter stå ubesvart, det gjelder sågar dem som er enig med meg - uansett kostholdsfilosofi tar mange feil hva gjelder sitt energi-inntak og forbrenningen, mange tror det er den som er det store problemet for dem. Noe det ikke er da forbrenningen ikke er så forskjellig fra den ene til den andre - alder, kjønn, størrelse og fysisk form utgjør dog forskjell. Men så kan man ikke sammenligne ei gammel dame med en velltrent ung mann - at hun forbrenner mindre betyr ikke at forbrenningen hennes er ødelagt. Det er livsstilen som er problemet, og der kommer de store forskjellene inn. Mange ser slanke mennesker og tror de er det grunnet høy forbrenning, noe som er feil da det er livsstilen og hvor mye dem spiser som spiller noen rolle. Men da er vi inne på et annet tema, og det er voldsomme forskjeller på hvor mye to personer kan spise og hvordan de opplever sult - dog har ikke dette noe med hvordan forbrenningen fungerer. Ikke enkelt for dem som har en forstyrrelse der de spiser mer enn andre, hele bildet på det har selv ikke forskningen. Dog tror jeg fremtiden vil gi oss medisiner, som fremmer mettheten og hindrer sult og overspising - å spise riktig mat er det eneste gode alternativet man har for det i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå