Gå til innhold

Hvor starte mønsteret på pinnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strikker Mariusgenser i str 2år og har nå kommet til armene. Jeg går ut av mitt gode skinn her snart! HVOR skal manegentlig begynne med mønsteret? Jeg antar at all forskyvning og start av mønster skal skje på undersiden av armen på samme sted som økningene skjer?

Men slik jeg har gjort er funnet midten av runden (feks 50m totalt) 25m fra startsmasken, telt 12m bakover og startet der.

I mønsteret er det kun pil på hvor midten av armen er og da regner jeg med man skal telle seg bakover fra midten (12m) så man begynner på starten høyre side på mønsteret?

Men dersom jeg gjør slik så vil jeg jo få 1 sted med økningene som synetes og 1 annet sted med mønsterstart som da også syntes!

Skjønner plutselig ingenting her jeg sitter frown.gif

Skal jeg rett og slett bare starte med mønsteret på startsmasken? Hva er da poenget med pilen som viser midten av ermet?

Jeg trenger virkelig en enkel forklaring på dette da jeg ikke klarer 1 + 1 i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har økninger en plass, ikke sant? Midt under armen?

Tell antall masker du har totalt på armen. Finn midten. Tell mønsterrapporter fra denne og bakover til der du øker ( midt under armen). Hvor må du begynne i mønsteret for å ende opp på riktig når du kommer til midtmasken?

Skrevet

Ja økninger er på en plass ja, der runden starter.

Nå er det totalt 66 masker på pinnen. Midten blir jo da 33 masker frem.

Selve møsteret viser 18 masker, er det mønsterrapporten du mener jeg skal telle bakover?

Skrevet

Dette er lettere om man har strikketøyet foran seg, men ett alternativ er jo dette (ut i fra hva du beskriver):

Jeg går ut i fra at du øker to masker hver gang du øker under armen (du sier ikke noe om dette):

Mønsterrapporten er på 18 masker.

18 m x 2 = 36 m

36 m - 33 m = 3 masker

Start på 4. masken i første mønsterrapport, når du har kommet rundt armen skal du ha kommet til 4. siste maske.

Øk deretter under armen og strikk slik at det passer inn i mønsterrapporten.

Skrevet

Ja det glemte jeg, øker 2 masker hver 1 1/5 cm under armen.

Så da starter jeg på 4. masken på strikketøyet og begynner på begynnelsen av mønsteret?

Skrevet

Ja, da bør det i teorien gå opp og mønsteret bør bli symmetrisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...