Gå til innhold

Gutt vs jente, forbrenning - forbanna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, rett på sak, jeg blir feit og han blir ikke. Igår kveld kom han og sa at "det er litt rart, men jeg har gått ned 5 kg siden vi flyttet hit".

Ååå, jeg koker. Jeg innrømmer at vi ikke har det beste kostholdet, vi har levd på pizza i mange uker og er elendige til å variere. MEN DET ER VI TO OM. Når jeg er mett etter to stykker pizza tar han resten. Likevel er det jeg som har lagt på meg 7 kg siden september, og han har gått ned.

Det er JEG som må ta meg sammen og trene mer, JEG har aldri kjøpt en pizza eller satt den i ovnen, det er ikke JEG som verken fyller eller tømmer godteskapet. JEG kjører ikke til butikken, JEG klarer meg fint med èn skive til middag. Og JEG går ikke ned 5 kg uten å prøve.

Jeg vet ikke egentlig hva jeg er ute etter her, må bare få ut litt frustrasjon... Dere som snakker om lik forbrenning, bare.... bare.. bare gå hjem :sur:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjemme, så - dere har ikke lik forbrenning. Derfor.

Skrevet

Men fra spøk til alvor - skjønner at det er frustrerende for deg. Har du forsøkt å endre kostholdet? Kanskje det kan hjelpe? :)

Trøsteklem til deg fra meg! :hug:

Skrevet

Men fra spøk til alvor - skjønner at det er frustrerende for deg. Har du forsøkt å endre kostholdet? Kanskje det kan hjelpe? :)

Trøsteklem til deg fra meg! :hug:

Joda, jobber med det, men er ikke alltid like lett hvis maten står klar når jeg kommer hjem. Skulle bare ønske at jeg også kunne bo i sofaen og spise pizza til det tyter ut ørene uten at det gjør noe :vetikke:

Skrevet

ååh.. kjenner følelsen!!

Hva med å lage til store middager som du fryser ned eller som holder seg lenge i kjøleskapet?

Si til han at han IKKE får lov til å småspise av disse middagene, de skal dere spise sammen eller det er bare dine så du ikke legger på deg mer.

Da er det så mye lettere når du kommer hjem fra jobb, hiver en dæsj suppe i kjelen og varmer den. Eller en gryte i mikroen, eller hiver noe mat med folie rundt kjapt inn i ovenen mens du er på badet. Så slipper du å tenke på det :danse:

• Liker 1
Skrevet

Menn har jo høyere forbrenning, med 5-10%. På grunn av størrelse og muskelforskjell.

Anonym poster: 2eebaec7c51ec888e43126701a054663

Skrevet

Joda, jobber med det, men er ikke alltid like lett hvis maten står klar når jeg kommer hjem. Skulle bare ønske at jeg også kunne bo i sofaen og spise pizza til det tyter ut ørene uten at det gjør noe :vetikke:

Huff, ja. Kjenner igjen den. Funker ikke å prøve å endre matvaner om partneren ikke er med på det.

Du må nesten bare sette deg ned med han, prøve å forklare situasjonen din. Han burde jo forstå deg!

Skrevet

Lik forbrenning? Trodde det var allmennkunnskap at menn i utgangspunktet (sett bort fra forskjeller i fysisk aktivitet) har høyere forbrenning enn kvinner.

Gjest Coolaid
Skrevet

Menn/gutter har større muskler enn kvinner/jenter. Muskler forbrenner fett også når man er i ro. Forbrenningen opprettholdes hele tiden. Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor stor frobrenning man har. Det går på kjønn, alder, vekt, aktivitetsnivå, hverdagsaktivitet, mengde man spiser osv.. Det er ikke så enkelt at to personer spiser det samme.

Skrevet

Han er vel sannsynligvis både høyere og tyngre enn deg, OG har større andler muskler i forhold til fett, så selvsagt har han høyere forbrenning enn deg.

Hvor har du det fra at alle mennesker har lik forbrenning?

Anonym poster: 25518a16d9c84dabc63e597f24368d15

Skrevet

^ Alle mennesker har ikke lik forbrenning, men det er ikke så stor forskjell som folk tror. Med andre ord, om man er kvinne og veier 100kg er det ikke "dårlig forbrenning" som er skylden i det, bare dårlig kosthold og lite trening (med mindre hun har en svært sjelden sykdom som er årsaken). Ja, menn har litt høyere forbrenning enn kvinner, som sagt ovenfor er det pga de er høyere, har mer muskler osv. Men hvis jeg skal sammenligne meg med ei jente på akkurat samme alder som meg selv og på ca samme størrelse, så er det faktisk umulig at forbrenningen vår er mer ulik enn 50 kcal pluss/minus. Og det er ikke mye!

TS, hvis du er misfornøyd med å ha gått opp 7kg så synes jeg heller du skal endre på kostholdet ditt som du selv innrømmer er usunt. Ja, samboeren din har høyere forbrenning enn deg, men han er en stor mann og trenger derfor mer mat enn deg også.

Anonym poster: c3669ee42a19e34d1cec7071bd60605c

Skrevet

Hvis dere bare spiser drittmat og han går ned så er det ikke mye å være missunnelig på. Da er det muskeltap mest sansynlig og fyren din er enten syk eller begynner å utvikler mangler pga dårlig kost.

Anonym poster: fa5089fc35bb6569b0a6344ec427330e

Skrevet

Og når jeg leste andre emner du har startet som p-pillespørsmål er det en ganske åpenbar grunn til vektoppgangen din. Dette her handler ikke om forbrenning. I typen din sitt tilfelle handler det mest sansynlig om stoffskifte eller muskeltap og til deg om p-piller.

Anonym poster: fa5089fc35bb6569b0a6344ec427330e

Skrevet

Menn har jo høyere forbrenning, med 5-10%. På grunn av størrelse og muskelforskjell.

Anonym poster: 2eebaec7c51ec888e43126701a054663

+++ de jobber mer, gjør flere fysiske oppgaver osv.

Anonym poster: 387ccd602da04c0ec9b2af57e3b93787

Gjest Allergikeren
Skrevet

Kjenner til det. Sambo kan tenke at "Hm, det begynner å bli på tide å redusere pondusen", og vips, har han gått ned 10 kg uten å gjøre en ting annet enn å tenke tanken ...! Og så spør han om når jeg har tenkt å faktisk gjøre noe med min pondus, og ikke bare snakke om det. :bond: Det er jo bare å bevege seg litt mer, må vite! Det er lett for ham å si, han har en diger maurtue i ræva og må ha noe å gjøre hele tiden. Hvordan er det hos dere på det området, forresten?

Foreslår jeg forandringer i kostholdet, som å kutte ut pommes frites til kyllingmiddagen fordi det tross alt er usunt på flere måter enn for vekta, lukker han ørene og nekter å høre på sånt slankehysterisk tullball. Øl, vin eller drinker blir det også et par-tre kvelder i uken. (Det er aldri snakk om fyll på noen måte, et eller to glass etter middagen.) Man skal da kunne kose seg litt i hverdagen, mener han. Argh, nå kjenner jeg at jeg også blir sint! :P Ja, han er større og trenger mer mat. Ja, han har mer muskler og forbrenner dermed mer. Men det føles jo urettferdig likevel, når noen går ned uten å gjøre en ting for det, samtidig som man får små stikk om når man skal begynne å trene litt mer!

Men jeg hadde nok forklart ham at det er ikke alle som er like heldig som det han er, noen må faktisk jobbe en god del for det. Og da skal det en del viljestyrke til for å lage seg sunn mat når pizzaen står klar på bordet og frister ...

Skrevet

Trøst deg med at om du har et dårlig kosthold så er det mye lettere å gjøre sunne endringer for å enkelt kunne gå ned i vekt. :) Det er vanskeligere om man allerede har et sunt kosthold, men likevel legger på seg (hvis man f.eks spiser for mye). Du trenger ikke gjøre så drastiske endringer for å føle deg bedre.

Og drit i hva som skjer med kroppen til typen. Dere bør begge spise sunt, så dere kan leve et langt og lykkelig liv sammen. Fokuser på det, du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...