Gå til innhold

Venninne gravid, forventer at vi skal endre ferieplaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en venninnegjeng på 8 jenter som hvert år drar på en langhelg til en storby på "jentetur". Det er en tradisjon vi har hatt i fem-seks år, og alle vi jentene gleder oss hvert år til denne turen.

Vi er alle i midten/slutten av tyveårene, og de fleste har samboer/mann. Vi har alle jobber vi er fornøyd med og lever et såkalt "rolig A4-liv" til vanllig.

Men denne ene gangen i året drar vi jentene på tur sammen, og slår oss virkelig løs. Jeg vil rett og slett beskrive det som en "fylleferie". Vi smådrikker til øl/vin på en cafe på dagtid, og på kvelden går vi på nattklubb. Ellers i året drikker vi for det meste vin til maten og det er det, det fåregår ikke noe utroskap på disse turene heller. Det er heller ikke snakk om noe rølp. På dagtid nipper vi til vin og koser oss på cafe, på kvelden pynter vi oss og danser. Men ja, alkoholen er en viktig del av ferien, selv om vi ikke blir kvelt av vårt eget oppkast i en bakgate.

En jente i venninnegjengen har nå blitt gravid, som førstemann i gjengen.

Alle er veldig glade på hennes vegne, og vi gleder oss stort til å bli "tanter" til den lille.

Jenteturen er bestillt til siste helg i april (ons-søn), og da vi spurte vår gravide venninne om hun fortsatt ønsker å være med på tur, eller om "reiseleder" skal prøve å få refundert flybillety og avbestille hotellrom, svarte hun følgende

"jeg skal selvfølgelig være med, og regnrr med at det blir lagt opp til litt roligere aktiviteter siden jeg er gravid".

Vi spurte om hva slags aktiviteter hun tenkte på, og hun mente vi burde kutte ut all festing på kvelden, og heller ta en rolig middag. På dagtid mente hun vi heller kunne rusle gatelangs (om hun var i form til det) og titte på noen serverdigheter. Kort og godt mente hun at vi skulle kutte ut all form for alkoholinntak og se på kulturskatter.

Og det er sikkert koselig det, men for jentegjengen er ikke det turens formål. Vi ønsker å være "ville og frie" denne ene langhelgen. Jeg har snakket med de seks andre og de er enige, de vil gå på byen og kose seg, ikke se på gamle kirker o.l.

Noen tanker rundt emnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Vår gravide venninne ble sint på oss da vi så forsiktig og hyggelig vi kunne, sa at det blir litt feil at syv stykker gjør noe de ikke vil, fordii en person ikke kan drikke alkohol.

Vi har gitt utrykk for at vi ønsket henne med på turen vår.

Skrevet

Hva med å møtes litt på halvveien? Kutte ut alkoholen (eller mesteparten av den) på dagtid og heller ta den ut på kvelden? Og om dere skal være fra ons-søn så bør dere jo kunne ta en kveld eller to med middag med deres venninne :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg stemmer nei til å la den gravide bestemme. Denne turen har tydeligvis blitt tradisjon for dere slik den er nå, og hvis dere er enige om at dere har det hyggelig på disse turene, så fortsetter dere som før.

Skrevet

Hva med å møtes litt på halvveien? Kutte ut alkoholen (eller mesteparten av den) på dagtid og heller ta den ut på kvelden? Og om dere skal være fra ons-søn så bør dere jo kunne ta en kveld eller to med middag med deres venninne :)

Middag skal de vel spise uansett, det høres ikke ut som de bare går på fylla og ikke spiser i løpet av turen. Jeg synes den gravide kan bli hjemme og bli med til neste år.
Skrevet

Hadde jeg vært den gravide ville jeg ikke forventet noe som helst av dere, jeg liker virkelig ikke å ta avgjørelser jeg vet de andre ikke liker. Kan dere ikke ta noen kvelder på byen og noen alkoholfrie sammen med henne?

Skrevet

Kan hun ikke sitte på café med dere på dagtid uten å nippe vin? Det burde også gå an å danse uten alkohol, man må ikke være full for å ha det gøy med andre som er det.

• Liker 13
Skrevet

Enig,med: ingen alkohol på dagen,mer om natten,ho er vel såå sliten at ho får legge seg og sove. Utrolig tåpelig at ho skal være sjefen og legge reglene for dere 7 andre og forvente at "alle er gravid" når det egentlig bare er henne.

Anonym poster: 6e6bad47380e4f8289d0530547618681

• Liker 4
Skrevet

Når hun forventer å få bestemme over dere uten noen som helst ydmykhet ville jeg gitt beng i henne og festet som vanlig om jeg var dere. Hvor mye alkohol dere andre tyller i dere har ikke hun noe med.

Anonym poster: c66cb503dd3676146e140669ba1af13d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Vi spiser alltid middag når vi er på jentetur, men da med vin til maten. Vår venninne mener vi skal kuttw ut vinen og gå rett hjem til hotellet etter middag, i stedet for å gå på byen.

Hun ønsker ikke at vi sksl gå på byen mens hun er på hotellet for da "blir vi så trøtte neste morgen", og det er ikke noe gøy for henne.

Jeg vet vi kan ha det gøy uten alkohol, det gjør vi redten av året.

Skrevet

Takk for svar!

Vi spiser alltid middag når vi er på jentetur, men da med vin til maten. Vår venninne mener vi skal kuttw ut vinen og gå rett hjem til hotellet etter middag, i stedet for å gå på byen.

Hun ønsker ikke at vi sksl gå på byen mens hun er på hotellet for da "blir vi så trøtte neste morgen", og det er ikke noe gøy for henne.

Har du begynt å varme opp til turen, eller? :fnise:
Skrevet

Takk for svar!

Mener hun seriøst at siden hun ikke kan drikke, så får ikke dere heller drikke vin til maten? Stakkars typen hennes, tenker jeg, han får vel ikke røre alkohol de neste 9 månedene...

Men alvorlig talt, selvsagt skal ikke dere kutte ut all alkohol bare fordi hun er gravid. Mulig dere kan foreslå et par rolige kvelder også, for dere trenger vel ikke dra ut på nattklubb hver eneste kveld? Hvis hun ikke tåler at dere vil dra ut på byen et par kvelder, så får hun heller droppe hele turen.

Anonym poster: de8568496e2f6e51178ac483711cb1b9

• Liker 6
Skrevet

Det er nok litt kjedelige for venninna deres å føle seg utelatt. Dere bør ta hensyn til det, dere kan jo drikke for selv om hun ikke kan. Hun kan jo være med på det meste selv om hun ikke kan drikke.

• Liker 2
Skrevet

Nå syns jeg fylleturer er utrolig harry og patiske greier, men meg om det. Hva med å ta det noe roligere på dagtid/kveldstid, også kan dere farte videre på nattklubb mens den gravide går hjem og legger seg. Jeg skjønner helt ærlig ikke poenget med å reise noe sted når målet er å drikke på kafeer på dagtid og drikke på restauranter og nattklubber på kveldstid. Det kan man like greit gjøre hjemme.

Anonym poster: c2f68b840d6476ca7b44b0ab038e61c1

• Liker 4
Skrevet

Dere bør kanskje vurdere å gjøre turene deres noe mer "voksne". Hun er nr. 1, men snart følger resten etter som perler på en snor, og dersom dere ønskerå bevare jenteturtradisjonen, så bør dere allerede nå tenke på å ta en del av alkoholen ut og heller legge til severdigheter eller liknende. Men at dere skal kutte alkoholen helt og legge dere tidlig grunnet henne syns jeg er bak mål å forvente.

Anonym poster: c2f68b840d6476ca7b44b0ab038e61c1

• Liker 5
Gjest Conservationista
Skrevet

Anonym her har et godt poeng...i årene fremover er det trolig flere av dere som kommer til å være gravid på turen...

Hvis jeg hadde vært gravid, hadde jeg nok ønsket at det hadde blitt litt mindre fokus på å drikke - uten at jeg hadde krevet det av de andre. Da jeg var med på storbyferie som gravid, gikk jeg hjem på kvelden når de andre gikk ut. Det var helt greit, men så fikk vi også noe ut av dagen. Jeg skjønner venninnen deres godt, hvis ferien består i å sove til lunsj og så starte drikkingen, er det ikke mye å hente hvis man er gravid. Jeg syns dere bør komme fram til et kompromiss her, for som sagt - trolig er det flere av dere som kommer til å være i samme sko snart.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Dette høres veldig urimelig ut.

Selv hadde jeg enten droppet turen, eller blitt med og tatt en tidligere kveld. Hun kan da fint være med ut på byen litt selv om hun ikke drikker.

Jeg må som regel tilrettelegges litt for på ferier etc pga kronisk sykdom, og jeg har da aldri forventet at andre skal tilpasse seg meg. Jeg avtaler bare at jeg sannsynligvis gir meg tidligere, trenger ekstra hvile etc, så kan de gjøre akkurat som de vil.

Jeg må også ha et ganske redusert alkoholinntak, og har da i årevis vært med på alt av byturer, konserter og festivaler fordiom.

Det er jo snodig at hun ikke evner å skjønne at dere ikke gidder tilrettelegge for henne når hun faktisk har all anledning til å delta. Hun høres noe selvsentrert ut ;)

Nå synes jeg generelt drikkeferier er ufattelig bortkasta tid, men dette er jo den tradisjonen de i alle år har hatt og jeg ser ikke hvorfor èn gravid skal endre på det om alle andre ønsker gjenta det.

Endret av norah
  • Liker 3
Skrevet

Venninnen din er helt bak mål. Dette vil regulere seg selv på sikt, men klart at det er kjedelig for henne som er førstemann til å være gravid. Bare si noe sånt som at "vi er jo voksne folk, som må få gjøre som vi vil, men klart vi skal ta litt hensyn til deg også!".

Anonym poster: f0062cb1c94e3ad72dc7c5a381b1a6cf

Gjest LineaAlba
Skrevet

Hva om dere gjør noen ting hun har lyst til, og noen ting dere har lyst til? Dere er mange som reiser sammen, så dere kan også dele dere opp litt og gjøre forskjellige aktiviteter. Hvis dere vil drikke, syns jeg dere bør få lov til det. Men hvis dere ikke er interessert i å bli med på sight-seeing er det nok kjedelig for henne.

Skrevet

Takk for flere svar!

skriver på mobil så beklager skrivefeil!

Vi har sagt at vi god kan gjøre noe mer kulturelt en dag eller to om hun ønsker det. Vi gjør ingenting hun ikke kan være med på heller. Vi har sagt vi mer enn gjerne vil ha henne med på dansegulvet :)

Det er ikke snakk om noen grøftefyll type Danskebåten. Vi står opp i 10-11 tiden, tar sen frokost. Rusler inn til sentrum og setter oss på en utecafe og nyter solen. Så snakker vi tull sammen, titter på folk som går forbi og tar en øl/vin slik det passer oss.

Så spiser vi lunch og koser oss.

Vi vi drikker vin til middag, så går vi på byen hvor vi drikker noen drinker og føler oss skikkelig urbane og kule.

Det er et jevnlig alkoholinntak, men vi bøtter ikke nedpå. Vi er aldri skikkelig fulle, men på det meste knisete og "tipsy". Vi har også sagt at vi kan gå til rolige utesteder etter maten, om hun blir sliten av høy musikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...