Gå til innhold

hvilken alder hos barna var verst og best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som vil dele tips råd og erfaringer om dette her?

og hvordan man eventuelt takler de vanskelige periodene bedre.

jeg har en nydelig liten gutt på 8mnd nå og livet er fint. synes de første månedene var tøffe, men koser meg.

men når jeg er trassige 3-åringer på butikken med slitne foreldre eller ungdommer som henger på gatehjørnet på kveldstid så merker jeg at kaldsvetten kommer.

Anonym poster: 0779e5a7c6598ece64285db5bb3418fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det veldig stor forskjell på barn og. Selv har jeg to barn.

Største barnet startet å trasse som 1,5 åring, og holdt det gående til hun var 5. Men var verst mellom 2-3 år. Og det var virkelig ille trass, trodde jeg skulle bli gal. Viktigste for oss var og være konsekvente, hun skulle aldri få trasse seg til å få noe vi hadde sagt nei til. Og jo eldre hun ble, jo mer roet hun seg, og ble en fantastisk, snill og omsorgsfull jente.

Nå er hun blitt eldre og startet med en lett trass igjen, foreløbig er den veldig lett, men kjenner jeg gleder meg ikke til tenårene. Men samtidig er hun en flott jente, har en sunn fritidsinteresse som tar opp mye tid, snill, omsorgsfull, bryr seg om alle rundt seg, også samfunnsengasjert, og har et godt forhold til moren sin, forteller foreløbig alt.

Minste barnet er så snill at jeg skjønner ikke at det er mulig, trasset ikke noe før han ble 5 år, og da lite trass. Veldig rolig og snill.

Anonym poster: f5aa663c6c1a3a576c32cef190cfdc1c

Skrevet

Den absolutte verste alderen på vår var mellom 1 og 2 år. Jeg telte hvert minutt fra vi våknet, til han skulle legge seg igjen.. Han var trassete 24 timer i døgnet at hverdagen rett og slett var et mareritt. Bleieskift, påkledning, tannpuss, negleklipp, hårklipp, bading, legging - alt var en eneste stor slosskamp.

Etter fyllte 2 år, var det et helt annet liv, som om en bryter ble skrudd av. Og nå som han er 3 koser vi oss masse sammen. Han trasser faktisk aldri lengre, og er en veldig fornøyd og snill gutt! :)

Har i ettertid lurt på hvorfor han var slik da han var yngre. Mulig det er normalt for han, en del av hans utvikling. Og at vi kanskje har håndtert det så bra som vi kunne, og at faste rutiner og regler (og ikke minst stå-på vilje har gjort at han sluttet å sloss med oss? Eller om han kan ha hatt allergier/plager som gjorde at han ikke var seg selv?

Uansett er poenget mitt at alle barn er forskjellige. Noen trasser fra de er født - og slutter aldri, andre barn har aldri en trasseperiode. Vårt barn hadde en periode fra 1-2 år :)

Anonym poster: 0be8bf10865dfd3f7b3664f13ccb617f

Skrevet

Første halvåret var verst til nå. Han er bare 2 år da så vet ikke hvordan det blir fremover ;)

Skrevet

Min var en hissigpropp med rasseriutbrudd, hyling, sparking og slåing stortsett hele dagen fra han var 1 til 3år. Som baby var han grei, og er ikke så verst nå som 4 åring heller.

Skrevet

Småbarnstrassen er ingenting i forhold til tenårene og fullt med hormoner ! Jeg ønsket ofte de var 3 år igjen ja :P

Anonym poster: f0c98396e5993274b4b11497c64cb51a

• Liker 1
Skrevet

Småbarnstrassen er ingenting i forhold til tenårene og fullt med hormoner ! Jeg ønsket ofte de var 3 år igjen ja :P

Anonym poster: f0c98396e5993274b4b11497c64cb51a

Men det igjen blir noe helt annet. Når du går hjemme med en trassete toåring som du rett og slett må fotfølge fra kl 7 om morningen til kl 8 om kvelden, og hver bidige nødvendighet blir en slosskamp - da er tenåringstiden en fjern DRØM.

Anonym poster: 0be8bf10865dfd3f7b3664f13ccb617f

Gjest Mandalas
Skrevet

De første mnd likte jeg ikke med noen av barna. Utover det syns jeg i grunn alle aldre opp til skolealder har vært litt slitsomme. Mest rundt fire års alder tror jeg.

Skrevet

Jeg syns egentlig hele tiden med barn var helt topp, men det er jo det der med glemselens barmhjertige slør som gjør at man ikke så godt husker det som ikke var bra.

Trassalderen husker jeg som slitsom og allikevel overkommelig. Ikke varte den lenge heller.

Nå skal det sies at jeg var velsignet med et meget snilt barn, noe som vises enda tydeligere nå som h*n er voksen og ute av redet.

:heks:

Skrevet

Har vært helt topp så langt. Har hatt et "drømmebarn", inklusive spedbarnstiden. Nå er hun imidlertid snart åtte, og har begynt å få VELDIG sterke meninger. Men det er i grunn bare artig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...