Gå til innhold

Hvordan få dekket utdanning/kurs på nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i mitt andre år på dagpenger ved nav og jeg vil virkelig i jobb. Jeg søker på masse jobber, så det er ikke det det går på. Men jeg har en samboer som jobber turnus i barnevernet og derfor må jeg ha en jobb på dagtid da vi har en lten gutt. Jeg har jobbet 4 år med salg, så dette er ikke noe jeg ønsker å jobbe med videre. Føler at det kapittelet der er over. Jeg har høyskoleutdannning som hudpleier, men sånn det er nå må man leie seg selv inn og det krever tid og økonomi det første året for å kunne leve av det. Jeg syns det er så vanskelig med jobb da alt på Finn og Nav er utdanningsrelatert nå. Jeg kunne tenkt meg vikar ved barneskole, men det virker som at dette også har blitt strengere. Derfor ønske rjeg å be nav om hjelp til kurs eller utdanning sånn at jeg kan få en jobb. Er det noen som har erfaring med det? Hvordan foregår det? Og hvordan burde jeg gå frem?

Anonym poster: 6eef54e66888a231c2ea8211350142a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hvis du ikke har funnet deg jobb på 2år så burde du revurdere å gå tilbake til salg. Må man så må man, så får du heller fortsette å søke på noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du ikke har funnet deg jobb på 2år så burde du revurdere å gå tilbake til salg. Må man så må man, så får du heller fortsette å søke på noe annet.

Enig med sebra! Eller så får du ta opp studielån og begynne å studere igjen.

Anonym poster: b7d59f77b8a09bb730087245a626c47d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha gjort det, men jeg vil heller dø istedet.. Ble nesten selvmord på slutten av den karrieren, så tror nok jeg skal finne meg noe annet. Studier går ikke når man har huslån og skal forsørge en familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her må du faktisk prioritere. Hvorfor skal nav betale for studiene dine, fordi du har huslån?

Du har da og en mann som jobber fulltid, burde ikke være umulig å få til og studere, det er bare hvordan du prioriterer.

Skal selv leve på bare studielån i flere år, har to barn jeg forsørger, huslån og far betaler ikke bidrag, og jeg er alene, har bare med prioriteringer å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Skulle gjerne ha gjort det, men jeg vil heller dø istedet.. Ble nesten selvmord på slutten av den karrieren, så tror nok jeg skal finne meg noe annet. Studier går ikke når man har huslån og skal forsørge en familie

Selvfølgelig går det. Jeg har veldig liten respekt for personer som tenker på den måten du gjør. Snylter. Skal staten liksom betale for ditt huslån?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke det offentliges problem at du har kjøpt deg hus før du har tatt en utdanning du er fornøyd med...

Ta studielån og deltidsjobb som de fleste andre...

Anonym poster: 2a97da6156983b4c5ca44d92334d3957

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje få NAV til å betale AMO-kurs for deg, type truckførerbevis eller datakortet. Noe annet kan du ikke forvente. Du har en utdanning du ikke gidder å bruke, erfaring du ikke gidder å benytte deg av. Men syter over at regningene ikke betaler seg selv. Nei, sier du det, Sherlock?

Om du ikke vil eller gidder, så får du ta deg ufaglært arbeid. Om man vil og gidder skal det ikke være noe problem å få seg assitentjobb på butikk, i renhold, i barnehage/SFO eller i helsevesenet. I helsevesenet er de mange steder desperat etter arbeidskraft, og etter en periode som ringevikar pleier man å få nok arbeid til å jobbe av. Ja, det kan være du må jobbe turnus, men det skal ikke være noe problem. Din arbeidsgiver og din manns arbeidsgiver får jenke begge to (noe de gjerne gjør for å beholde dyktige medarbeidere), slik at turnusvaktene deres ikke krasjer.

Det er også en mulighet at din mann søker seg dagjobb i Barnevernet. Pleier heller ikke være noe problem å få, så er du mye mer fleksibel. Tross alt du som ikke har noen (brukandes) kompetanse å vise til og dermed vil måtte ta til takke med utakknemlige arbbeidstider.

En siste mulighet er at du søker deg inn på høgskole igjen til høsten, innen et fagfelt man faktisk får jobb. Med en liten ekstrajobb ved siden av studielån burde det gå rundt siden din mann har full inntekt.

Anonym poster: 150ff3c4c443f6660c3977acb98861de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobber er det du søker på da?

Du kunne fått plass på jobbklubb så du får hjelp til å skrive bedre søknader.

Anonym poster: ac69938060bf93c726ceedcb722c0720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre enklere å få en jobb når man er i en jobb. Rart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Jeg er nå i mitt andre år på dagpenger ved nav og jeg vil virkelig i jobb. Jeg søker på masse jobber, så det er ikke det det går på. Men jeg har en samboer som jobber turnus i barnevernet og derfor må jeg ha en jobb på dagtid da vi har en lten gutt. Jeg har jobbet 4 år med salg, så dette er ikke noe jeg ønsker å jobbe med videre. Føler at det kapittelet der er over. Jeg har høyskoleutdannning som hudpleier, men sånn det er nå må man leie seg selv inn og det krever tid og økonomi det første året for å kunne leve av det. Jeg syns det er så vanskelig med jobb da alt på Finn og Nav er utdanningsrelatert nå. Jeg kunne tenkt meg vikar ved barneskole, men det virker som at dette også har blitt strengere. Derfor ønske rjeg å be nav om hjelp til kurs eller utdanning sånn at jeg kan få en jobb. Er det noen som har erfaring med det? Hvordan foregår det? Og hvordan burde jeg gå frem?

Hvis dere klarer dere økonomisk med dagpenger nå, tror jeg det skal gå like fint med et studielån og noen ekstravakter her og der. Du får over 90 000 skattefrie kr utbetalt per år av lånekassen. Tar du en treårig utdannelse sitter du igjen med ca 165 000 kr ekstra i lån. Det kommer dere til å takle fint hvis du får en ny jobb, da inntekten din vil stige betraktelig i forhold til dagpenger eller stipend fra lånekassen. Har du regnet ordentlig på det? Det er godt mulig at det er mer overkommelig enn du tror!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Du må overbevise NAV om det det, for dem, vil lønne seg å støtte din utdanning fordi du ikke under noen omstendighet vil kunne lykkes i arbeidslivet med mindre du har akkurat den utdanningen du ønsker deg.

F. eks pga fysiske eller sterke psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre året? Hva i allverden....Hva sier Nav til dette da?

Jeg gikk en periode selv,men hadde korte oppdrag mellom. Jeg ble stadig innkalt til Nav. Og jeg vet at her blir du innkalt hver 3 mnd til samtale om en går langtidsledig. En får varsel i posten før de tre mnd utløper.

Det er for j....å lese at en som yter godt av nav,føler seg i den posisjonen at en kan velge å vrake. Kan ikke ditt, og kan ikke datt. ...

Det er flust av jobber, for den som vil. Også på dagtid.

Anonym poster: 4a332a04ce8c24e6338bc80108cbe047

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flust av jobber, for den som vil. Også på dagtid.

Nå er ikke jeg ts, men HVOR DA????

Mannen min er desverre arbeidsledig på 4 mnd, og leter desperat etter jobber. Butikker får han ikke, cafeer o.l får han ikke. vaskejobber trenger utdannelse, han søker på alt, men får ikke en dritt....

Så hvis du har noen tips til hvor man "bare kan få seg en jobb" vil jeg gjerne vite hvor!

Skjønner ts godt jeg, det er faktisk ikke bare bare å begynne å studere når man har hus og familie... Min mann er ufaglært, og har flere ganger vurdet å få seg en utdannelse, men det går rett og slett ikke, da vi ikke kan betjene mer lån enn vi har....

Anonym poster: 73a60ee40fd04311f48152f46f476439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ts godt jeg, det er faktisk ikke bare bare å begynne å studere når man har hus og familie...

Helt riktig, men betyr det at det er NAVs ansvar?

Sitter selv fast i en jobb jeg ville gitt høyre arm for å slutte i, men har ikke råd til å studere eller gå ned mye i lønn. Det er utrolig kjipt, men tross alt mitt problem, ikke noen andres?? :vetikke:

Anonym poster: 55420a5fcb8899bad64ed2577cf9382f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er desverre arbeidsledig på 4 mnd, og leter desperat etter jobber. Butikker får han ikke, cafeer o.l får han ikke. vaskejobber trenger utdannelse, han søker på alt, men får ikke en dritt....

Så hvis du har noen tips til hvor man "bare kan få seg en jobb" vil jeg gjerne vite hvor!

Skjønner ts godt jeg, det er faktisk ikke bare bare å begynne å studere når man har hus og familie... Min mann er ufaglært, og har flere ganger vurdet å få seg en utdannelse, men det går rett og slett ikke, da vi ikke kan betjene mer lån enn vi har....

Vel, jeg har en kompis som satte seg ned og ringte til alle vaskebyråene på gule sider en etter en. På femte telefonen hadde han 100% stilling. Det er jobb til de som vil ha, men man må tenke litt lengre enn at man bare søker på stillinger som ligger ute.

Anonym poster: 5804de8285290a822d85c43773c66369

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si meg hvor du bor i landet, så skal jeg gi deg flere tips.

Ikke fortell meg at det ikke fins jobber for han.

1. lag en skikkelig cv

2. kle seg pent,møt opp på arb.plassen

3.nav kan gi praksisplass. Ikke lønn,men dagpenger

4. Få tips fra nav hva slags kurs han kan ta

5. Pendling må påberegnes

6. Er dere alle villig til å flytte?

7 Gi meg navnet på disdriktet dere bor,så skal jeg legge ut jobber til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg hvor du bor i landet, så skal jeg gi deg flere tips.

Ikke fortell meg at det ikke fins jobber for han.

1. lag en skikkelig cv

2. kle seg pent,møt opp på arb.plassen

3.nav kan gi praksisplass. Ikke lønn,men dagpenger

4. Få tips fra nav hva slags kurs han kan ta

5. Pendling må påberegnes

6. Er dere alle villig til å flytte?

7 Gi meg navnet på disdriktet dere bor,så skal jeg legge ut jobber til deg

hehe ja gjerne! Tar i mot all hjelp:)

Vi bor i Oslo

1)Han har en knall bra cv, utformet sammen med en karriereveileder. Han blir også stort sett alltid innkalt til intervju, men der stopper det.

2) Han kler seg pent, og er ren og velstelt, men har ett litt spessielt utseende alikevel... Så han kommer som regel lengst før noen ser han.

3) NAV her oppe mener han skal klare seg selv, og er ikke villige til å gi han noe som helst før han har vært arb. ledig i 1 år...

4) som sagt får han ikke noe derfa før han har vært ledig ett år, men fra tidligere perioder uten jobb har han fått både tatakortene og trucførerkurs uten at det har hjulpet noe som helst.... Også har han vært på 5 jobbsøkerkurs, så han kan det meste om dette!

5) han har ikke lappen, og 2 små barn, så så veeldig langt utenfor Oslo/skedsmo er uaktuelt.

6) Nei i grunn ikke, vi bor billig og veldig fint, samt har familien her, og min jobb....

7 Vi bor i bydel Alna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...