AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Neida, han har ikke det, men han er helt håpløs å gå tur med fordi han ikke er redd for noe. Og det er ikke det at han jager ting, men han bryr seg ikke om det kjører ting bak eller på siden og vimser ut i veien. Han må være i bånd hvis ikke ville han blitt påkjørt flere ganger om dagen. Han vimser foran alt og alle altså. Sykler, mennesker, hunder, folk som går på ski, biler.. *sukk* Noen som har tips til hvordan jeg kan passe på at han ikke vimser ut i veien? Anonym poster: c0fc1a3c1ad29dda5ae10b51ac5f0823
Belima Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Du må oppdra hunden din. Lære han å gå fot og i kort bånd! Hva slags hund er det? Liten eller stor? Litt lettere å hjelpe deg når en vet litt mer om hunden. De er jo like forskjellige som vi er. Alder på den er også viktig! Endret 29. januar 2013 av Belima 2
Myrsnipa Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Det er enkelt - du holder hunden under kontroll i bånd. Viktig for hundens del og enda mer viktig for omverdens del.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Skjønner at jeg må oppdra han, og han er i bånd fordi jeg ikke vil at han skal dø. Men hvordan kan jeg lære han å gå ordentlig? Han er en terrier på ca 7 mnd Anonym poster: c0fc1a3c1ad29dda5ae10b51ac5f0823
Sugerøret Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Du stopper hver gang bikkja drar. Og jeg mener hver gang. http://hundifokus.origo.no/-/bulletin/show/244408_kan-hunden-din-gaa-fint-i-baand 5
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Kurs. Du må lære deg å håndtere hunden, så hunden kan leve et trygt liv sammen med deg.
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Hvorfor skaffer folk seg hund uten å sette seg inn i hva det innebærer? *sukk* Det høres ikke ut som du har kontroll i det hele tatt, og det er ikke et sunt hundehold. Kom deg på kurs, og les bøker om trening. Tren spesielt kontaktøvelser! En terrier er en ganske krevende hund til tross for den lille størrelsen. De er ikke de enkleste å trene, og de har også et instikt til å løpe etter ting som beveger seg; katter, harer, rotter, mus, ekorn, osv... Desto viktigere er det at du har kontroll på hunden din og at du alltid kan kalle den til deg i ulike situasjoner. Det er ikke bare hundens liv du risikerer. Tenk hvilke ulykkker den kan skape om den stikker ut i trafikken.
Gjest Duftlys Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Meld deg på et kurs. Jeg anbefaler kursene som Canis holder. Deretter leser du deg opp på all litteratur som omhandler positivt forsterka trening, og er konsekvent med metoden. Det er ikke kult med en hund som styrer på den måten som din gjør, men "heldigvis" er den såpass ung at det vil gå fint å lære den dette. Du skal sannsynligvis ha hunden i mange år til, og å gå pent i bånd kommer IKKE av seg selv! Jeg må trene enda med min hund som er 2 år, og det går bra, men ho er langt fra utlært!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Neida, han har ikke det, men han er helt håpløs å gå tur med fordi han ikke er redd for noe. Og det er ikke det at han jager ting, men han bryr seg ikke om det kjører ting bak eller på siden og vimser ut i veien. Han må være i bånd hvis ikke ville han blitt påkjørt flere ganger om dagen. Han vimser foran alt og alle altså. Sykler, mennesker, hunder, folk som går på ski, biler.. *sukk* Noen som har tips til hvordan jeg kan passe på at han ikke vimser ut i veien? Anonym poster: c0fc1a3c1ad29dda5ae10b51ac5f0823 Ja, men hva med å ha hunden i bånd hele tiden da? Uansett oppførsel? Jeg begynner å bli lei folk som ikke har hunden sin i bånd og tror at det er helt greit, for den er så snill atte. Men hunden min har faktisk løpetid, og jeg vil ikke at hun skal få valper, spesielt ikke blandingsvalper! Anonym poster: aca9a6db3518dd41f589b2227d1cb8c0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Kimkat - Vi har vært på valpekurs og unghundkurs, men er dessverre ikke noe de har gått gjennom. Vi har spurt, men ikke fått råd. Vi har han i bånd så lenge vi ikke er i skogen for da går det helt fint å ha han løs. Han har allerede blitt mye flinkere. Jeg både leser og går på kurs, vier masse tid til hunden min så vil ikke ha det på meg at jeg ikke kan ha hund eller ikke gjør det jeg kan. Han får masse stimuli, trening, turer og vi er så og si aldri borte mer enn 4 timer. Vi har aldri hatt han løs på en trafikkert vei, vi hadde han løs i gaten vi bor hvor det kom bil. Duftlys - Takk for tips! Jeg har dessverre det problemet at det er lite kurs her jeg bor, men leser det jeg kan og går på de kursene jeg kan her. Anonym poster: c0fc1a3c1ad29dda5ae10b51ac5f0823
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Høres bra ut det der TS, den første setningen var ikke rettet mot deg direkte. Men bånd er og blir en forsikring. Allikevel bør man trene hunden til å gå uten. Jeg mener ikke at du da skal gå med hunden uten bånd til alle tider. Men det er en befrielse for både hund og eier å ha muligheten En hund skal ikke leve hele sitt liv i enden av en snor. De skal få løpe fritt på stranda, eller på et jorde. Og vil det ikke da være greit å kunne få den tilbake igjen ved å rope på den, i stedet for å leke katt og mus fordi hunden fant noe mer interresant? Du har en rase som er avlet til å løpe etter skadedyr og småvilt. Sier det bare Tren mens han fortsatt er ung.
Leo Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Det er de aller færreste hunder som kan gå løse langs trafikkerte veier, så jeg synes ikke det er noe du skal forvente. Og spesielt ikke av en ung terrier! Løs kan du ha ham når det ikke er båndtvang og han ikke er til plage for andre. F.eks. på et jorde, i skogen, på stranda etc. MEN det forutsetter at du har meget god innkalling og 100% kontroll. Noe som krever MYE trening.
amonyn Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Ja, men hva med å ha hunden i bånd hele tiden da? Uansett oppførsel? Jeg begynner å bli lei folk som ikke har hunden sin i bånd og tror at det er helt greit, for den er så snill atte. Men hunden min har faktisk løpetid, og jeg vil ikke at hun skal få valper, spesielt ikke blandingsvalper! Anonym poster: aca9a6db3518dd41f589b2227d1cb8c0 Hunden din blir ikke drektig av at hunden min går løs. Idiotisk utsagn. Selv om jeg er enig i at mange har hunden sin løs, uten at de har kontroll på bikkja. Det er irriterende. Men å si at alle skal ha hundene sine i bånd, uansett oppførsel, blir for dumt. Like teit som dem som hyler og skriker fordi bikkja mi er løs på et jorde. Vi trener/leker og han er 50 m borte fra deg. Jeg driter vel i om du er redd eller har tispe med løpetid. Loven er på min side. Til TS: Anbefaler ballmetoden om du har en aktiv hund (for innkalling), eller en hund som ikke responderer godt på godbiter. Lærte det da min var valp. Var først på et kurs som brukte godterier, men valpen min ville ikke høre på meg. Da byttet vi til et kurs i en annen klubb. De brukte leker som belønning og det funket utmerket! Bruk en leke (f.eks. ball med tråd) og lek med hunden. Når hunden synes det er kjempegøy, tar du bort leken. Pass på at du slutter før hunden er lei/sliten, leken skal forsvinne når interessen er på topp. Gjenta over flere dager/uker til hunden er gal etter ballen. Så står dere to personer med 10-50m mellomrom. Første person roper "innkallingsordet" og svinger med leken. Bruk et ord du ikke bruker i dagligtalen, f.eks. "hoy", "hit", "dina" osv. Hva som helst som er uvanlig å si. Når hunden kommer frem, leker man litt og andre person roper ordet. Avslutt før hunden blir sliten og gjenta til hunden husker ordet. Så kan du trene videre alene. Lek med hunden og bruk ordet mens du slenger ballen i bakken (så hunden kan fange den). Etter hvert trenger du bare å friske det opp av og til, slik at hunden ikke glemmer det. Ha alltid en leke i lommen når hunden er løs og belønn (med ballen) minst 90% av gangene du bruker ordet for å kalle inn hunden. De siste 10% er for situasjoner der du har glemt ball, men det kommer en bil/hund/katt og du MÅ ha hunden inn. Da belønner du ved å være glad og entusiastisk. Endret 3. mars 2013 av amonyn
Gjest Eurodice Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Det er de aller færreste hunder som kan gå løse langs trafikkerte veier, så jeg synes ikke det er noe du skal forvente. Og spesielt ikke av en ung terrier! Løs kan du ha ham når det ikke er båndtvang og han ikke er til plage for andre. F.eks. på et jorde, i skogen, på stranda etc. MEN det forutsetter at du har meget god innkalling og 100% kontroll. Noe som krever MYE trening. Løse hunder på en badestrand, hive seg ut i vannet midt i en ungeflokk og skremme livet av dem og for den saks skyld også voksne som er redd for hunder, det er ikke akkurat det glupeste jeg har hørt.
Miller Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Løse hunder på en badestrand, hive seg ut i vannet midt i en ungeflokk og skremme livet av dem og for den saks skyld også voksne som er redd for hunder, det er ikke akkurat det glupeste jeg har hørt. Er vanligvis ikke så mange unger i vannet i Norge om vinteren. Så lenge man har kontroll på hunden kan den være løs i vinterhalvåret. Skjønner ikke kommentarer som "det er ikke akkurat det glupeste jeg har hørt".. Synes det er unødvendig og høres så frekt ut.
Leo Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Løse hunder på en badestrand, hive seg ut i vannet midt i en ungeflokk og skremme livet av dem og for den saks skyld også voksne som er redd for hunder, det er ikke akkurat det glupeste jeg har hørt. Du kan uhyre lite om hund skjønner jeg... Jeg skrev bl.a. "Når det ikke er båndtvang". Og det er det generelt i Norge fra 1. april til 20. august. Og jeg antar jo at du ikke ligger på stranda før 1. april med barna dine. I hvert fall ikke i Norge... Båndtvangen er dessuten utvidet i mange områder, bl.a. blir den det her jeg bor av og til om vinteren på grunn av snødybden. Andre steder er den utvidet på grunn av beitedyr. Men les nå i hvert fall hva jeg skriver! Som altså er at hundeeier må ta hensyn til båndtvangen.
Gjest Eurodice Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Du kan uhyre lite om hund skjønner jeg... Jeg skrev bl.a. "Når det ikke er båndtvang". Og det er det generelt i Norge fra 1. april til 20. august. Og jeg antar jo at du ikke ligger på stranda før 1. april med barna dine. I hvert fall ikke i Norge... Båndtvangen er dessuten utvidet i mange områder, bl.a. blir den det her jeg bor av og til om vinteren på grunn av snødybden. Andre steder er den utvidet på grunn av beitedyr. Men les nå i hvert fall hva jeg skriver! Som altså er at hundeeier må ta hensyn til båndtvangen. Jeg skrev et relativt langt svar hvor jeg modererer meg, men noe skjedde, og det ble stående på "lagres" da jeg trykket på "send". Det er blitt borte, ser jeg.
Leo Skrevet 4. mars 2013 #20 Skrevet 4. mars 2013 Vet ikke hva som ble borte jeg, men så lenge man overholder båndtvangen, er et ikke noe problem å ha løs hund! Det er i hvert fall ikke veldig mange barn på stranden mellom 1. desember og 1. april... Lite fugler som hekker på bakken er det også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå