omarel Skrevet 28. januar 2013 #1 Skrevet 28. januar 2013 Jeg er en muslim som har en barndomsvenn som sliter med å finne seg selv. Fordi jeg har funnet indre ro og fred med meg selv gjennom min tro ønsker jeg å hjelpe min venn å finne samme fred å ro men som ateist. Jeg ønsker ikke å gi han noe islam av respekt for han og heller ønsker jeg ikke å overtale han til islam bare fordi han er sårbar. Anser det som respektøst! Hvis du er ateist og har funnet fred å ro med dit indre så trenger jeg dit råd og hjelp veldig sårt. Min venn har det ikke bra med seg selv! Til informasjon så har han brukt ti år på liv og fem år som han kaller et på et liv uten ansvar. Jeg ønsker ikke noe religiøse forkynning da han ikke er religiøs. Trenger kun seriøse innlegg og veiledelse fra de som har vært i samme situasjon som er ateist eller ikke tror på Gud! Håper på forståelse og gode råd.
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Herlig å høre du vil hjelpe ham med dette ^^ Men hva mener DU skaper indre ro, uten å tenke på religiøse aspekter? Du kan jo reflektere over det og dele det med ham utifra det. En ting er sikkert, man kan ikke finne seg selv hvis man ikke har balanse i livet sitt Og det kan være så mangt, men mine råd for ham hvis jeg var hans venn er å; * Gjøre noe som gjør ham direkte glad, som VIRKELIG betyr noe for ham, ta seg tid til å gjøre det oftere, det vil få han tilbake til nuet og han kobler tilbake til hvem han virkelig er! * Gå oftere ut i naturen når han føler seg nede, det er bevist at mennesker som søker seg ut i naturlige omgivelser får "automatisk" indre ro, spesielt under rolige omgivelser * Fysisk aktivitet er viktig og virker oppløftende! Ikke bare fysisk aktivitet i seg selv men det å virkelig føle at man er levende og gjør ting med kroppen betyr mye hvis man føler seg nede ^^ * Våge å gjøre noe han alltid har hatt lyst til å gjøre! Det vil jo hjelpe han på veien til å oppfylle hans drømmer, hva enn det er. * Tilbringe mer tid og vise takknemlighet og kjærlighet ovenfor menneskene som betyr noe for ham. * Vise mer ydmykhet/omtenksomhet/omtanke/stille opp og være hjelpsom ovenfor andre mennesker og unngå å dømme dem for det han ser eller tror, da alle har sine feil og sliter med sitt. Det å føle at man gjør noe godt og betydelig for andre er utrolig oppløftende spesielt hvis man har det tungt selv! Ikke minst avkobler man seg bort fra den "meg og mitt"-mentaliteten når man er deprimert som kan være godt. * Selvrespekt! Slutte å være rundt omgivelser/mennesker som trekker ham ned eller innta mat, drikke, stoffer som virker destruktivt på kroppen/mentaliteten hans. Håper dette hjalp litt ihvertfall ... Endret 29. januar 2013 av crystalcharm 1
omarel Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Herlig å høre du vil hjelpe ham med dette ^^ Men hva mener DU skaper indre ro, uten å tenke på religiøse aspekter? Du kan jo reflektere over det og dele det med ham utifra det. En ting er sikkert, man kan ikke finne seg selv hvis man ikke har balanse i livet sitt Og det kan være så mangt, men mine råd for ham hvis jeg var hans venn er å; * Gjøre noe som gjør ham direkte glad, som VIRKELIG betyr noe for ham, ta seg tid til å gjøre det oftere, det vil få han tilbake til nuet og han kobler tilbake til hvem han virkelig er! * Gå oftere ut i naturen når han føler seg nede, det er bevist at mennesker som søker seg ut i naturlige omgivelser får "automatisk" indre ro, spesielt under rolige omgivelser * Våge å gjøre noe han alltid har hatt lyst til å gjøre! Det vil jo hjelpe han på veien til å oppfylle hans drømmer, hva enn det er. * Tilbringe mer tid og vise takknemlighet og kjærlighet ovenfor menneskene som betyr noe for ham. * Vise mer ydmykhet/omtenksomhet/omtanke/stille opp og være hjelpsom ovenfor andre mennesker og unngå å dømme dem for det han ser eller tror, da alle har sine feil og sliter med sitt. Det å føle at man gjør noe godt og betydelig for andre er utrolig oppløftende spesielt hvis man har det tungt! * Selvrespekt! Slutte å være rundt omgivelser/mennesker som trekker ham ned eller innta mat, drikke, stoffer som virker destruktivt på kroppen/mentaliteten hans. Håper dette hjalp litt ihvertfall ... Hei, tusen takk for et godt svar. Håper også at flere kan bidra selv om du har skrevet hjelper meg mye og setter ord på ting. Grunnen til at jeg skriver: "skaper indre ro, uten å tenke på religiøse aspekter" er fordi jeg har funnet veien til fred og ro gjennom min religion Islam. Det vil si at jeg har brukt åndelighet på veien, men fordi han atesist så tror jeg at det er feil å fortelle han om det. Da det vil være en overtramp å gi han kristen eller muslimsk metode/ tilnærming/ åndelighet for å finne indre ro. Det er det jeg mente med religiøse aspekter. Kanskje jeg har formulert meg feil. Endret 29. januar 2013 av omarel
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Hei, tusen takk for et godt svar. Håper også at flere kan bidra selv om du har skrevet hjelper meg mye og setter ord på ting. Grunnen til at jeg skriver: "skaper indre ro, uten å tenke på religiøse aspekter" er fordi jeg har funnet veien til fred og ro gjennom min religion Islam. Det vil si at jeg har brukt åndelighet på veien, men fordi han atesist så tror jeg at det er feil å fortelle han om det. Da det vil være en overtramp å gi han kristen eller muslimsk metode/ tilnærming/ åndelighet for å finne indre ro. Det er det jeg mente med religiøse aspekter. Kanskje jeg har formulert meg feil. Hehe, skjønner akkurat hva du mener der ;p De forslagene jeg kom med føler ihvertfall jeg er ganske essensielt i livet og kan hjelpe til å finne ro, uansett religiøs/ateist Til syvende og sist er vi alle ganske like på det området der selv om livene våre er annerledes i forhold til hverandre. Metodene en bruker for å oppnå indre ro kan være annerledes enn hvordan andre gjør det igjen så... ^^ Men du kunne kanskje forklart mer i detaljer i innlegget ditt til hvorfor barndomsvennen din sliter?
omarel Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2013 Men du kunne kanskje forklart mer i detaljer i innlegget ditt til hvorfor barndomsvennen din sliter? Han brukte flere å på alkohol og narkotika, levde livet i sus og dus. Så brukte han et par år på leve livet uten mål eller menig. Nå som han er i en alder xx så inser han en tomhet i seg selv og deprisjon. Dette forsterkes av at han verken han leilighet eller noe fast som han har bygd. Han har et barn som han ser en gang i helgene. Ikke at det påvirker han noe særlig. Da vi snakket samme ute så ble han fasinert over min indre styrke og tillit til min tro. Dette er det jeg ønsker også han skal finne på sin måte.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Kanskje meditasjon og slikt? Type buddhisme, bare at du fjerner det metafysiske tullballet? Eller få han til å lese forskjellige bøker eller prøve forskjellige hobbyer, til han finner noe å brenne for. Anonym poster: e4f4f0346cc32cb178553c42d4a08c79
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Han brukte flere å på alkohol og narkotika, levde livet i sus og dus. Så brukte han et par år på leve livet uten mål eller menig. Nå som han er i en alder xx så inser han en tomhet i seg selv og deprisjon. Dette forsterkes av at han verken han leilighet eller noe fast som han har bygd. Han har et barn som han ser en gang i helgene. Ikke at det påvirker han noe særlig. Da vi snakket samme ute så ble han fasinert over min indre styrke og tillit til min tro. Dette er det jeg ønsker også han skal finne på sin måte. Ahh, daså :/ Men har ihvertfall delt mine idéer når det gjelder akkurat det og hvordan man kanskje kan 'tenke' seg til et bedre liv ^^ Han burde først og fremst kutte ut alt som ikke gjør noe godt med han når det gjelder stoffer/mennesker/handlinger (praktisere selvrespekt og selvdisiplin) og tilbringe mer tid med mennesker (ergo hans sønn) som betyr noe for han (praktisere kjærlighet) 1
omarel Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Ahh, daså :/ Men har ihvertfall delt mine idéer når det gjelder akkurat det og hvordan man kanskje kan 'tenke' seg til et bedre liv ^^ Han burde først og fremst kutte ut alt som ikke gjør noe godt med han når det gjelder stoffer/mennesker/handlinger (praktisere selvrespekt og selvdisiplin) og tilbringe mer tid med mennesker (ergo hans sønn) som betyr noe for han (praktisere kjærlighet) Du kunne ikke sagt det bedre. Helt i tråd med det jeg tror på og følger. Det er det du sier som burde være en felles plattform for alle mennesker på denne jord uansett tro eller tilhørlighet. Gjøre det som er godt i alle sine former. Tusen takk for gode og vise ord! Endret 29. januar 2013 av omarel
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Du kunne ikke sagt det bedre. Helt i tråd med det jeg tror på og følger. Det er det du sier som burde være en felles plattform for alle mennesker på denne jord uansett tro eller tilhørlighet. Gjøre det som er godt i alle sine former. Tusen takk for gode og vise ord! Er det noe jeg ønsker mest over alt i verden, så er det nettopp det
yes2yes Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Nå håper jeg det går bra med vennen din og du hjalp han vel, men husk nå at i følge religionen er den eneste ekte roen i hjertet den man får ved tro på Gud. Alt annet 'indre ro' er vel kortvarig og lett å miste, og for din venns beste bør du ikke fullstendig utelukke å dele ditt synspunkt. Dog er han nok i en sårbar tilstand nå der han kanskje ikke vet hva han gjør, så jeg er enig med deg i at man bør moderere hva man 'serverer' han for nå. Når mine venner trenger min hjelp, er de fullstendig klar over at jeg vil hjelpe dem slik jeg tror er det beste på lang sikt. Samme vet jeg de vil gi meg når jeg spør dem, og det føles ikke urettferdig eller respektløst i det hele tatt, forutsatt at personen er villig til å få hjelp til å begynne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå