Gå til innhold

Plutselig skjeling hos 2-åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lagt merke til noe skjeling før, annet enn det som er vanlig hos en baby før de klarer å feste blikket. Og i blant når hun fokuserer på noe som er helt nært nesen, men det skjer jo alle. Men i dag sa barnehagen at de hadde lagt merke til at hun skjelte litt på det ene øyet, bare i blant, men det skjedde når hun begynte å bli sliten/trøtt. De hadde bare sett det de siste 2-3 dagene.

Vi har 2-års kontroll på helsestasjonen neste uke (med kontroll hos barnelege), så jeg skal selvfølgelig ta det opp da. Men er det nødvendig å gjøre noe før dette? Er det noen som vet noe om dette?

Anonym poster: a4111e96c2b3ab5c62152ae44d983784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hun ser ikke mye på tv. Sikkert mer enn hun bør uansett, men ikke hver dag, og hun har ikke ro i rumpa uansett til mer enn 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun ser ikke mye på tv. Sikkert mer enn hun bør uansett, men ikke hver dag, og hun har ikke ro i rumpa uansett til mer enn 15-20 minutter.

Jeg jobber som optiker, og er mye borti dette.

Barn som skjeler skal alltid behandles for det, ideelt sett allerede ved et halvt års alder. Er dette ubehandlet, risikerer en at synet på det ene øyet går tapt, da hjernen ikke orker å se dobbelt og rett og slett blokker det ut. Stereosyn og dybdesyn (3D syn) er ofte fraværende hos personer som skjeler. Jo tidligere en starter behandling, desto større sannsynlighet er det for at dette kan bli normalt. Synstrening og lappbehandling, samt briller kan være nødvendig behandling. Ta kontakt med en ortoptist, som har skjeling hos barn som sin profesjon.

Anonym poster: 4407c1af337bf821799169dca4578d40

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min toåring begynte også plutselig å skjele. Her var det såkalt skjult skjeling, det var altså ikke øynene som skjelte, men formen i ansiktet som ikke passet. Tror de sa at nesen var bred eller noe sånt. Vi var hos en spesialist på skjeling og en vanlig øyelege. Ved 3 års alder var alt normalt.

Men skjeling skal alltid sjekkes ut, eller så risikerer man å miste mye syn på det øye.

Anonym poster: a9fb52dd5008002c979f8e104032cbd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om en liten jente som plutselig begynte å skjele. Det var hjernesvulst, og hun døde et år etterpå. Ufattelig trist! Men dette ligger vel til sjeldenhetene, og det kan være noe helt ufarlig. Jeg ville derimot tatt det alvorlig. Kanskje hun må bruke lapp på det friske øyet, for at muskulaturen skal bli sterkere i det ene øyet. Det kan også være snakk om dårlig syn.

Få det undersøkt så snart som mulig! :)

Anonym poster: 3b8517c3c50e8cf25d6618779f13b85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har nettpp hatt denne runden på minsten her, straks 2.

Begynte plutselig å skjele, og samme som deg var det ku når han er sliten/trøtt.

Var hos øyelege, og han så ingen skjeling etter flere tester og dråper.

Så lenge det kun var sånn nå og da skjeling var det ikkke farlig, men for å berolige meg fikk vi da en kontroll time om ett år.

Vil absolutt anbefale deg og ta en tur til fastlegen og få henvisning til øyelege for en kontroll i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt til legen i dag og spurt om råd.

Datteren min ble plaget med dobbeltsyn og begynte å skjele litt da hun var 6-7 år. Hun var også plaget med hodepine. Hun fikk akutt time hos øyelege og akutt time til CT-undersøkelse av hodet. Da slike symptomer kan komme fra enten øyet eller hjernen. Det gikk bra med datteren min. Hun måtte bruke briller en periode, men vokste det av seg etterhvert. Både skjeling og dobbeltsyn forsvant i løpet av noen måneder. I dag har hun ingen slike plager, og trenger heller ikke å bruke briller.

Mest sannsynlig er det ikke noe alvorlig, men slike ting skal alltid sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode svar! Vi har som sagt time til kontroll på tirsdag, så jeg skal ta det opp da. Om legen der ikke kan/vil henvise meg videre, så skal jeg ta kontakt med fastlege/øyenlege og høre. Har brukt mye tid på å se på bilder i det siste, og har funnet noen fra den siste tiden der hun skjeler bittelitt, men før dette så er det faktisk ikke antydninger til noe. Tenkte jeg skulle ta med et par bilder også, i tilfelle hun ikke skjeler noe når vi først er der (typisk).

Har også lest en del om hvordan dårlig syn kan påvirke de minste, og det er en del som stemmer på henne, f.eks dette med urolighet og utålmodighet, og at hun kanskje har vondt i hode/nakke av spenninger, som igjen fører til dårligere søvn og dårlig humør. Har egentlig sagt til meg selv at det er alderen og litt trass, men det kan jo være at hun faktisk ser dårlig.

Kjenner jeg blir utålmodig for å få vite nå. Hvordan sjekker de forresten synet til de minste (langsynt/nærsynt)? Hun klarer jo ikke å forklare slik jeg gjør når jeg er til linsekontroll, ser for meg det er vanskelig å få riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode svar! Vi har som sagt time til kontroll på tirsdag, så jeg skal ta det opp da. Om legen der ikke kan/vil henvise meg videre, så skal jeg ta kontakt med fastlege/øyenlege og høre. Har brukt mye tid på å se på bilder i det siste, og har funnet noen fra den siste tiden der hun skjeler bittelitt, men før dette så er det faktisk ikke antydninger til noe. Tenkte jeg skulle ta med et par bilder også, i tilfelle hun ikke skjeler noe når vi først er der (typisk).

Har også lest en del om hvordan dårlig syn kan påvirke de minste, og det er en del som stemmer på henne, f.eks dette med urolighet og utålmodighet, og at hun kanskje har vondt i hode/nakke av spenninger, som igjen fører til dårligere søvn og dårlig humør. Har egentlig sagt til meg selv at det er alderen og litt trass, men det kan jo være at hun faktisk ser dårlig.

Kjenner jeg blir utålmodig for å få vite nå. Hvordan sjekker de forresten synet til de minste (langsynt/nærsynt)? Hun klarer jo ikke å forklare slik jeg gjør når jeg er til linsekontroll, ser for meg det er vanskelig å få riktig?

Det sjekker vi bl.a ved å sende lys innpå øyet og ser hvordan det beveger seg, i samråd med andre tester. Sannsynligvis må hun få noen dråper på øyet som utvider pupillen, da lammer en også ringmuskelen rundt pupillen midlertidig, og man får et mye mer nøyaktig resultat. Ingen av delene er skummelt eller noe å bekymre seg for. :)

Anonym poster: 4407c1af337bf821799169dca4578d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barns skjeling ble ikke oppdaget før på 4 - årskontrollen. Han skjelte så lite at vi som forelde ikke hadde lagt merke til det. Da ble det lapp - behandling og senere briller. Tenker det er viktig å få startet eventuell behandling så raskt som mulig. Men du kan nok trygt vente til du skal på kontroll :)

Anonym poster: 7b04a312ca68cafce339cb94a01b67b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er operert for skjeling.

Optikeren over nevnte at hjernen kunne "kutte ut" et øye, og det skjedde hos meg; jeg fungerer som enøyd, dvs at venstreøyet mitt er bare "medsendt", jeg har ikke stor nytte av det.

Heldigvis har jeg unngått dobbelsyn. 3D-filmer kan jeg bare glemme; kan ikke se det, jeg. Og prøver jeg, får jeg lett migreneanfall.

Tilbake til ditt spørsmål: Det går sikkert helt fint å vente ei ukes tid på kontrollen, altså.

Men da hadde jeg nok bedt om viderehenvisning til spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg er også operert for skjeling i 12års alderen. Jeg så dobbelt i lang tid (et par år??) før det ble tatt opp med lege (så vidt jeg kan huske). Ble bra etter operasjonen, men i dag er jeg veldig nærsynt på det "friske" øyet, pga overbelastning de årene jeg skjelte. Hjernen "kuttet ut" delvis det dårlige øyet, slik at det andre ble overbelastet. Men ser helt greit med vanlige briller nå, og begge øynene virker som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Heidi Ervik

Leste lenken nedover og en venninnes barn strevde mye på skolen med lesing og koordineringen. Reiste fra Oslo til Voss for å oppsøke den beste ekspertisen innen samsynsproblemer. Etter å ha vært hos flere optikere og øyeleger kunne barnet her få hjelp! I dag fungerer barnet i skolen og har stor leseglede. Han har hjulpet mange innen skjeling og samsynsproblemer- anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...