Ada=) Skrevet 28. februar 2002 #1 Del Skrevet 28. februar 2002 Jeg har et kosthold der jeg spiser en del proteiner; både melkeprodukter (yoghurt, ost og melk), cottage-chees, fisk/kjøtt til middag og som pålegg, egg (sikkert 3-4 i uka) og bønner. Har nå blitt litt bekymert om dette blir for mye proteiner i forhold til karbohydrater. Bør man ikke spise mye proteiner i forhold til karbohydrater, og i tilfelle hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2002 #2 Del Skrevet 28. februar 2002 det som er skummelt er dietter der man kutter ut maksimalt av karbohydrater. det er ikke bra. et normalt kosthold med mye proteiner er derimot sunt, mange kan godt spise mye mer av dem, og det skal ganske godt gjøres å klare å overdrive. du skal altså anstrenge deg ganske mye for å spise så lite karbohydrater at det er usunt, men noen ekstreme dietter fører til ubalanse her. du kan godt spise like mye proteiner som karbohydrater, og det ser ut til at folk som har mye proteiner i kostholdet har lettere for å kontrollere vekta. såvidt jeg skjønner har du altså ingen ting å bekymre deg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netti Skrevet 28. februar 2002 #3 Del Skrevet 28. februar 2002 Tillater å vise til indremedisiner Lindberg sin side http://www.ibalanse.no som omhandler bl.a. forholdet mellom protein og karbohydrater. Dessuten fokuserer han på å velge karbohydrater med lav glykemisk indeks og at det er viktig å sette sammen de tre næringsstoffene, protein, karbohydrat og fett, i riktig balanse. Blant annet, mener han at andelen av karbohydrater bør være mye lavere enn det ernæringsmyndighetene i Norge anbefaler i dag. I USA er denne måten å spise på, såkallt 40-30-30 kost, svært populært. Nettopp fordi folk erfarer at det gir mer overskudd og bedre helse samtidig med at maten smaker godt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ida Skrevet 2. mars 2002 #4 Del Skrevet 2. mars 2002 Karbohydrater er lettere for kroppen å omdanne til energi enn proteiner. Spiser du for lite karbohydrater kan du bli alvorlig syk, men det er nesten umulig hvis man spiser mat og ikke "pulver". Ideelt sett skal karbohydratene du spiser komme fra frukt og grønsaker i steden for brød, poteter, ris, pasta etc. Jeg vil gjerne spise mindre KH og mer protein, men jeg synes det er vanskelig. Hadde blitt kjempeglad hvis du ville skrive ned hva du spiser i løpet av en dag? mvh12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 4. mars 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 4. mars 2002 Takk for svar! til Ida: Til frokost spiser jeg frukt/gulrot + to tynne skiver hjemmelaget grovt brød (eller sportsknekkebrød) med makrell i tomat eller annet pålegg som er vanskelig å få i seg i matpakka Tran og kefir + vann hører også med. Lunsj: Enten: to-tre tynne skiver med (mye) peppermakrell, hjemmelagede karbonader av grovkvernet oksekjøtt, cottage chees, div oster, roastbiff, skinke, kokt egg (på skiva hører alltid salat, tomat, agurk, paprika også med) Eller: en salat med ulike typer grønn salat, tunfisk ++, avkjølte biffstrimler++, ost/skinke++, kokt egg++ Og starter alltid med frukt/kålrot/gulrot, avslutter med friskt vann mellommåltid: Frukt, Yoghurt naturell, en liten ost Middag: Fisk eller kjøtt og grønnsaker kveldsmat (sjelden): knekkebrød med pålegg som over Som du ser er jeg glad i mat! Og ikke spesielt glad i brød eller poteter. Tar ikke noe proteinpulver , men bruker litt soyamel i matlagingen. Spiser en del frukt og grønt, men siden konsentrasjonen av karbohydrater ikke er så stor i slike matvarer (i hvertfall i forhold til i sukker og hvitt mel + poteter, pasta og ris) var jeg litt redd for at jeg ikke fikk i meg nok KH. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 4. mars 2002 #6 Del Skrevet 4. mars 2002 hei ada, kostholdet ditt høres helt glimrende ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå