Gå til innhold

Speilbilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gått en del ned i vekt, rett over 15 kilo, og har derfor blitt en del tynnere. Jeg merker det godt på klær (at de gamle klærne er alt for store og at jeg må ha mye mindre størrelse når jeg kjøper nytt), og jeg har fått flere kommentarer på at jeg har gått mye ned i vekt. Problemet mitt er at jeg ser det ikke selv. Når jeg ser meg selv i speilet (uten klær) så ser jeg helt lik ut som jeg alltid har vært. Jeg ser fortsatt den digre dundra som jeg har vært i flere år. Er dette normalt? Jeg har fortsatt litt for mye fett på kroppen (skal ned i underkant av 10kg til), men bør jeg ikke kunne se endringen likevel?

Når jeg speiler meg med klær syns jeg fortsatt at jeg ser veldig stor ut, men jeg syns også det er lettere å finne klær som ser ok ut på. Så det er ikke like ille å speile seg med klær.

Jeg er litt redd for at jeg kommer til å se dette speilbilde av megselv lenge etter at jeg er blitt normalvektig også :(

Anonym poster: 62d0bd1f95353960a90899575087f361

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Hvis du har sett på deg selv i speilet under hele vektnedgangsperioden, så er det ikke så rart du ikke merker forskjel. På samme måte forelsrene ikke ser at barne har vokst, men venner som besøker barnet kjeldent ser en stor forandring hver gang.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man ser seg selv hver dag og da er det fryktelig vanskelig å se forskjell. Det beste du gjør er å sammenligne bilder. Da ser en ser fort :)

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Skrevet

Ok, takk for svar. Kanskje jeg må begynne å ta bilder da.

Anonym poster: 62d0bd1f95353960a90899575087f361

Skrevet

Jeg gikk opp 10 kg i en periode på noen år. Jeg så det ikke selv. Klærne var nok blitt litt trangere, men en del av mine klær krymper i vask, så jeg la ikke merke til det. Støtter forslaget om å ta bilder, for da ser man det fort!

Anonym poster: cb42738737379e56c196f800f0ee8bc5

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det med at man ser sitt gamle speilbilde er en psykologisk effekt som går på forventninger og hjernens omstilling. Det er spesielt vanlig ved hurtig vekttap eller vektoppgang, fordi den mentale innstillingen heller ikke har forandret seg - man er fortsatt den feite dundra inni seg, og det former hvordan man ser på seg selv utenpå også.

Jeg støtter forslaget om ting som er konkret målbart. Bruk målebånd og se på cm, og bruk bilder for å se. Og ikke minst; bruk hjernen! La hjernen få tid til å bearbeide forandringene som skjer i kroppen. :)

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Ta bilete, ja. Det kjennest merkeleg å ta bilete av seg sjølv i undertøyet, men det er faktisk veldig nyttig.

Skrevet

Å ta bilder er den beste motivasjonen ever. Utrolig hvor stor forskjell du ser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...