Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som lærer på en u.skole. Føler selv at jeg har godkontakt med omtrentalle elevene mine. Noen av de kommer ofte for å gi meg en klem før vi går inn i klasserommet. Noen kan gi klemfør helger eller ferier. Har de bursdag hender det jeg gir de en klem. Ser selvfølgelig ann de elevene som viker unna. Jeg er en ung kvinne, og har kun jobbet 3-4 år i skolen.

Har diskutert med flere kolleger om dette er greit eller ikke? En mener at det er upassende, og at det bryter grensen mellom elev og lærer. Jeg mener motsatt, at det nemlig styrker min relasjon til de elevene. Og relasjonen er alfa og omega for undervisningen.

Hva mener andre lærere? Er det mer akseptabelt å være "fysisk" på barnetrinnet? Hva synes foreldre, og eventuelt om det er noen elever her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på mye og mangt. Om det er en 13-16 år gammel gutt du gir en klem, så kan det kanskje være i overkant.

Skrevet

Jeg hatet lærere som ønsket å klemme. Enkelte lærere insisterte faktisk på å få klem før juleferier o.l., med det resultatet at mitt forhold til dem ble ødelagt. Jeg klarer ikke å få meg selv til å like folk som ikke respekterer intimsonen min.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare lærerstudent da, men synes det er kjempekoselig å få klem fra elevene! Men bare hvis de tar initiativ!

• Liker 2
Skrevet

Da jeg gikk på barne- og ungdomsskole (for ikke så mange år siden) hendte det at vi fikk klem siste dagen før sommerferien og ellers i ytterst sjeldne tilfeller. Jeg ville ikke følt det verken naturlig eller behagelig dersom jeg hadde fått klem av lærerne på ungdomsskolen ofte. Heller ikke på barneskolen, tror jeg... Så nei takk til klemmer, det er forferdelig uprofesjonelt!

Anonym poster: ce244f34b8b909f7ad6cbb1513f01d99

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det var kjempekoselig da læreren min på vgs klemte, alle var kjempeglad i henne! En lærer jeg ikke likte ville jeg ikke syntes det var like hyggelig med.

• Liker 2
Skrevet

Ville synes det var upassende om elever skulle gi meg klem hver dag, det er ikke normalt i det hele tatt. Men bursdager og før ferier er ok, hvis eleven tar initiativ til det.

Anonym poster: 9d52f3eabecd711d8c7bc3f00dd5fc6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke huske at jeg klemte lærere på u-skolen, bortsett fra siste dag. Men jeg gikk på internatskole på vgs, og der klemte vi lærerne hele tiden. Det var jo en litt annen setting.

Upassende er det i alle fall ikke i følge min mening.

Anonym poster: 217b3ff8049dca43f3a8b584970e60b9

Skrevet

På VGS må vi gi begge kontaktlærerne en klem og et håndtrykk foran hele klassen når man mottar vitnemålet på både jule- og sommeravslutning. Dette er bare utrolig kleint, og skjønner ikke helt hvorfor man må det. Folk har forskellig intimsone, så synes man skal holde seg til kun håndtrykk i de situasjonene.

Når det gjelder at de kommer tilfeldig bort for å få klem.. Vel, er du deilig? Husker da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi en veldig pen ung lærerinne. Guttene gjorde det til sport å ha fysisk kontakt med henne (klemmer, få hjelp av henne så hun bøyde seg over dem, tulle mye med henne osv), og det ble en slags statusgreie. Det virket ikke som hun læreren skjønte noenting av hva de drev med, og skrøt alltid av oss at det var så koselig å ha så god kontakt med oss.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si det er upassende at en lærer klemmer en elev, men jeg ville likevel ikke gjort det med mindre det er eleven som tar initiativ. Hadde et par lærere som alltid skulle gi en klem før ferien, og det var noe herk. Bursdag likeså. Jeg smilte jo, fordi jeg sto under læreren i hierarkiet, men det var unødvendig og ubehagelig. Ingen stor greie, men irriterende nok til at jeg hadde det i bakhodet når jeg hadde den læreren senere. På en negativ måte. Læreren er en ressursperson først, venn sekundært.

Så jeg synes ikke det er noe galt i at dere klemmer iblant, men synes det er galt om det er du som tar initiativet til det. Det synes noen elever er unaturlig og ukomfortabelt, men siden du er læreren deres vil de neppe si fra om at det er det. Det har ikke med deg å gjøre, det har med lærerrollen å gjøre. I tillegg ser jeg ikke bort fra at de som er minst komfortable med å klemme læreren også ofte er av den mer sjenerte typen. Det gjelder i hvert fall meg.

Anonym poster: fa1193f6f06825414c8bbccd55a0fd7f

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er eleven som tar initiativ til det, ser jeg ikke problemet. Selvfølgelig må du se an med tanke på guttene, som noen over sa, men du merker vel sannsynligvis hvis de klemmer deg av "feil" grunner.

• Liker 1
Skrevet

Veldig ofte er det elever som kommer for å gi meg klem, og ikke omvendt. Flest jenter selvfølgelig, men også noen gutter. Noen vil gi meg en high-five, og noen vil ikke ha kontakt i det hele tatt. Elever er veldig forskjellig der, og man tar selvfølgelig hensyn til det. Hva tenker man på barnetrinnet da?

Skrevet

Syns det er helt greit, iallefall når det er elevene som tar initativ :) Jeg vokste opp på et veldig lite sted, og da var det klemming før ferier (ikke helger.). Jeg gikk 10 år på samme skole med samme lærere - når vi var ferdig i 10ende var det mildt sagt mye klemming og gråting hos både elever og lærere. Man får en tilknytning uansett hvor proffesjonell man er :blomst:

Anonym poster: 400e6303f24e2a409f903827eb0dae7d

• Liker 1
Skrevet

På barnetrinnet? Kommer helt an på forholdet lærer-elev. Vi har en veldig dyktig lærer på barnetrinnet som er den elevene snakker med når de har det vanskelig. Han får klemmer og han gir klemmer. Husker vi traff han på butikken engang og datteren min (var vel 11-12 år da) løp bort men hendene i været. Han løftet henne, ga en klem og svingte henne rundt. Veldig rørende. Han er den som sto ved henne alltid og som lot henne få være svak når hun følte seg svak. Der hvor andre lærere sa "du er så sterk og flink" når hun var lei så sa han at det er lov å føle at ting er tungt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville forsøkt å unngått det. Synes det er unødvendig å klemme noen på daglig basis før timen begynner, og det høres litt "fjortis" ut.

Spar det heller til hvis noen har vært lei seg, har bursdag, eller det står en lang juleferie/sommerferie for tur, eventuelt avslutningsfesten når de slutter.

Anonym poster: 499d99c4417b1bc80d620a3e5be41069

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke snakk om daglig basis, men maks en gang i uka kanskje, kanskje mindre enn det igjen. Har full forståelse for at elevene har ulik intimgrense, og derfor tvinger jeg ikke på noen en klem. Men hva ville du gjort om en elev ville ha en klem, hadde du avvist han/henne? Jeg føler at det er mer upassende enn å få en klem i ny og ne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar aldri initiativ til å klemme elever. Det hender dog at elever kommer og vil ha en klem av meg. Det er ok - innen en viss grense.

For noen år siden, måtte jeg snakke til en elev som rett og slett var litt... tja... jeg vet ikke hva jeg skal bruke for ord til å beskrive måten jeg opplevde det på.

Iallefall: Jeg sa det rett ut - til vedkommende alene - at sånn liker jeg ikke at du gjør.

Og: I forhold til elever som vil ha en klem: Jeg passer alltid på at jeg _aldri_ er alene med den eleven (altså: en klem gis i det offentlige rom). Da avviser jeg. For min egen sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg synes det er greit om eleven tar initiativet.

Anonym poster: 6555c01b9d7efed7ee7d7d368e2b96bb

Skrevet

Jeg klemmer de elevene som tar initiativ til det. Deler de ikke ut i hytt og pine fordi jeg har noe behov for å gjøre det. Noen av elevene mine har det vanskelig hjemme, og trenger noen ganger en klem og noen støttende ord fra en voksen - det har jeg ikke noen problemer med å gjøre. Synes det er veldig hyggelig å være et medmenneske også.

Fjortisklemmene styrer jeg blankt unna. Man merker jo hva som er hva etterhvert :)

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg syns det er upassende, eneste gangen vi klemte lærere var siste timen vi hadde med dem noensinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...