Gå til innhold

Nei, nei! Begynnende beinhinnebetennelse?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har en begynnende beinhinnebetennelse. Har vondt i begge leggene, men i høyre legg er det aller verst. Har lest om beinhinnebetennelse og føler at det stemmer ganske godt overens med smertene jeg har. Det er så utrolig kjedelig, for jeg var kommet så utrolig godt i gang med jogging på mølla. Jeg begynte å kjenne smerter på fredag og har ikke trent siden. Tenker å trene igjen i morgen, men på en annen måte enn jogging. Hva vil gi minst belastning samtidig som jeg brenner kalorier?

Hvor lenge bør jeg holde meg unna jogging? Jeg har helt nye, tilpassede joggesko så syns det er litt rart at jeg har fått det. Hva kan jeg gjøre for å få lindre smertene?

Anonym poster: 4eb5bdc694983ae5ff8d0b499e1e2ebb

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/718978-nei-nei-begynnende-beinhinnebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beinhinnebetennelse kommer jo av overbelastning over tid.

Føler at det er utrolig mange jenter som utvikler beinhinnebetennelse som følge av å trene dramatisk og altfor lenge, for å slanke seg mest mulig. Noe som igjen kan gi spiseforstyrrelse.

:/

Anonym poster: 1e171616218acff86ce65f28f27ed85d

Beinhinnebetennelse kommer jo av overbelastning over tid.

Føler at det er utrolig mange jenter som utvikler beinhinnebetennelse som følge av å trene dramatisk og altfor lenge, for å slanke seg mest mulig. Noe som igjen kan gi spiseforstyrrelse.

:/

Anonym poster: 1e171616218acff86ce65f28f27ed85d

Som oftest får en skader fordi en starter for hardt og tøft med feil teknikk og sko. Mange glemmer at jogging krever at en bruker god løpeteknikk, at det tar tid for kroppen å bygge opp fysikken som kreves av jogging og at tråkket har ekstremt mye å si da feile sko kan gi skader som ellers ikke ville kommet om en hadde rette sko fra starten av.

Annonse

Takk for svar folkens! Varmt vann lindrer litt, men ikke nok syns jeg. Idag har jeg ikke så forferdelig vondt, men jeg kjenner det. Blir det verre skal jeg smøre på smertelindrende gel. Har en time hos legen min i løpet av uka, så kan ta det opp med henne da.

Likte linken, *Maja*. Skal lese mer etterhvert! Har vært veldig påpasselig med å ikke starte for hardt, så mulig det er teknikken som har vært dårlig. Da jeg begynte å jogge kjøpte jeg nye sko som skulle passe til meg. Tror det kanskje kan ha noe med vekta mi også, veier 85 kg. Er bare 165 cm høy. Jeg skal ned til 70 kg, men jeg vil bruke god tid på det. Jeg har trent en time annenhver dag og syns at det har vært veldig fint.

Svømming hadde ikke vært så dumt, men de har ikke basseng i kommuna hvor jeg bor. Jeg har ikke førerkort, så det blir vanskelig å komme seg til nabokommuna som er ca 30 minutter unna.

Takk for svar folkens! Varmt vann lindrer litt, men ikke nok syns jeg. Idag har jeg ikke så forferdelig vondt, men jeg kjenner det. Blir det verre skal jeg smøre på smertelindrende gel. Har en time hos legen min i løpet av uka, så kan ta det opp med henne da.

Likte linken, *Maja*. Skal lese mer etterhvert! Har vært veldig påpasselig med å ikke starte for hardt, så mulig det er teknikken som har vært dårlig. Da jeg begynte å jogge kjøpte jeg nye sko som skulle passe til meg. Tror det kanskje kan ha noe med vekta mi også, veier 85 kg. Er bare 165 cm høy. Jeg skal ned til 70 kg, men jeg vil bruke god tid på det. Jeg har trent en time annenhver dag og syns at det har vært veldig fint.

Svømming hadde ikke vært så dumt, men de har ikke basseng i kommuna hvor jeg bor. Jeg har ikke førerkort, så det blir vanskelig å komme seg til nabokommuna som er ca 30 minutter unna.

Du skal iallefall ikke løpe mer frem til smertene er borte. Da gjør du vondt verre, så finn alternativ trening for nå. Har du fått sko gjennom Løplabbet? Mange tror de har gode sko, men det hjelper lite om de ikke er tilpasset tråkket sitt. Mange skader seg fordi skoene er feil, og for deg som er litt tung så er det ekstra viktig å ta hensyn til dette. På Løplabbet tar de hensyn til tråkket, vekt, hvor mye du løper etc.

Når smertene er borte og du skal starte opp igjen så er det veldig viktig at du kjører korte turer og ikke på hardt underlag.

Har hatt beinhinnebetennelse i alle år. En god heat lotion hjelper litt på smerten, den skal du knø skikkelig godt. Masser hardt, eller få noen til å gjøre det for deg. Ja, det gjør jævlig vondt, men føles godt etterpå. evt. Kan du prøve å tape, men det går mye tape og tar tid for å få dreisen på det.

Forrige høst fikk jeg sko med mye bedre demping, de jeg hadde før va tilpasset meg, men alikevel hadde de ikke nok demping, litt skuffet over det kjøpet, da de målte meg og allting. Men nå altså, bedre demping og godt med stigning på mølla! Det er viktig! En mølle uten stigning er slak nedoverbakke og er ikke bare meningsløst treningswise, men utrolig belastende. I vonde perioder syklet jeg mye på treningssykkel og til vanlig, trente litt styrke på bein og gikk i kraftig motbakke både på mølla og ute. Gå fjellturer og få noen med litt peil til å se over teknikken din. Etter årevis med teite beinhinnebetennelse-plager vet jeg hvor irriterende det er når du føler du har kommet godt i gang, og så skjer dette.

Dette er nok ikke fasiten for alle, men funket for meg! :)

Anonym poster: 958df9a6e1e0cf93edbcf16c43817fbf

Ja, var på Løplabbet. De var veldig flinke der, så jeg stoler på at de gjorde en god jobb med å finne sko til meg. De føles veldig gode å bruke. Hvordan kan jeg jobbe med teknikken? Jeg håper på at jeg vil slippe unna beinhinnebetennelse når jeg går ned i vekt og har funnet rett teknikk. Har tenkt å sykle og muligens bruke ellipse og romaskin frem til beina blir bra igjen.

Jeg har brukt en veldig god salve fra Badger. Den har vært veldig fin, men det gjør så vanvittig vondt å massere den godt inn. Prøver likevel å gjøre det hver kveld, men det er vanskelig å gjøre det hardt nok. Tape gidder jeg ikke prøve på en gang, virker så tungvindt.

Når jeg er bruker mølla, jogger jeg aldri på 0%. Jeg må ha litt motstand for ellers så syns jeg ikke at jeg får noe ut av treninga Jeg begynner ofte på 3% og går helt opp til 6% før jeg går ned igjen og avslutter på 3% med rolig gange. Syns det fungerer veldig fint. Jeg hater å jogge ute, så det er ikke aktuelt for meg. Kanskje jeg endrer mening når våren kommer og jeg har blitt sprekere.

Forresten - det å trene styrke på beina, vil det gjøre at jeg fortere blir bra eller vil det gjøre vondt verre? Jeg liker ikke styrke, men er villig til å gjøre alt for å bli bra igjen så fort som mulig.

Det vil ikke gjøre at du blir bra fortere nei. Nå må du avstå fra mølla en stund, til det har gått over, og så kan du trene litt andre ting igjen. Ikke tren noe som gjør vondt når betennelsen står på som verst, kroppen sier jo ifra at noe er galt i beina, og det må du høre på. All den varierte treninga, styrke og generell styrke som kan komme fra fjellturer, sykling til en viss grad osv gjør deg bedre rustet. Jogging ute er slit, men 1000 ganger bedre for bena, tør nesten tippe at du ikke kommer til å få betennelse av det med mindre du jogger for mye på asfalt. Så når våren titter frem anbefaler jeg det absolutt, eller så er det jo det der med ikke dårlig vær, bare dårlige klær, men jeg hater å joggebukse ute i vinterhalvåret selv, så forstår deg godt.

Men nå må du bare vente, og smøre hardt! Er så dritt. Eg lå og skrek inn i en pute og fikk kjæresten til å gjøre det på meg. Helt jævlig vondt, men verdt det etterpå.

Anonym poster: 958df9a6e1e0cf93edbcf16c43817fbf

Annonse

Jeg tror jeg har en begynnende beinhinnebetennelse. Har vondt i begge leggene, men i høyre legg er det aller verst. Har lest om beinhinnebetennelse og føler at det stemmer ganske godt overens med smertene jeg har. Det er så utrolig kjedelig, for jeg var kommet så utrolig godt i gang med jogging på mølla. Jeg begynte å kjenne smerter på fredag og har ikke trent siden. Tenker å trene igjen i morgen, men på en annen måte enn jogging. Hva vil gi minst belastning samtidig som jeg brenner kalorier?

Hvor lenge bør jeg holde meg unna jogging? Jeg har helt nye, tilpassede joggesko så syns det er litt rart at jeg har fått det. Hva kan jeg gjøre for å få lindre smertene?

Ser du har fått en del svar her allerede, men jeg vil legge til noen ting.

Jeg ser hovedsakelig to mulige årsaker: At ditt løpesett er galt (for stor over- eller underpronasjon), og/eller det at du løper på tredemølle. Mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng ute i naturen, ikke å løpe på et paddeflatt bånd. Det gir veldig ensidig belastning.

Som de andre her vil jeg absolutt anbefale deg å ikke fortsette med jogging så lenge du kjenner smerter. Jeg vil også anbefale deg å komme deg til fysioterapeut, men ikke en hvilken som helst. Hvis du sender meg en pm skal du få kontaktinfo til h*n som kurerte min senebetennelse.

Du bør absolutt prøve andre treningsformer og se om det går greit. Jogging på tredemølle er kanskje den aller hardeste belastningen du kan utsette beina for. Prøv f. eks. spinning, der får du ikke støtbelastning. Svømming er også et alternativ. Eller hva med langrenn? Langrenn gir nok en del tyngre belastning enn sykling/spinning, så du får begynne pent hvis du skal prøve det.

Ser du har fått en del svar her allerede, men jeg vil legge til noen ting.

Jeg ser hovedsakelig to mulige årsaker: At ditt løpesett er galt (for stor over- eller underpronasjon), og/eller det at du løper på tredemølle. Mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng ute i naturen, ikke å løpe på et paddeflatt bånd. Det gir veldig ensidig belastning.

Som de andre her vil jeg absolutt anbefale deg å ikke fortsette med jogging så lenge du kjenner smerter. Jeg vil også anbefale deg å komme deg til fysioterapeut, men ikke en hvilken som helst. Hvis du sender meg en pm skal du få kontaktinfo til h*n som kurerte min senebetennelse.

Du bør absolutt prøve andre treningsformer og se om det går greit. Jogging på tredemølle er kanskje den aller hardeste belastningen du kan utsette beina for. Prøv f. eks. spinning, der får du ikke støtbelastning. Svømming er også et alternativ. Eller hva med langrenn? Langrenn gir nok en del tyngre belastning enn sykling/spinning, så du får begynne pent hvis du skal prøve det.

Tja, ikke godt å si hva det kan være. Enig i at det å løpe på tredemølle er dumt med tanke på at det er så flatt, men her jeg bor er det mye snø nå og det er ikke spesielt gøy å være ute. Ja, jeg er klær til å trene ute i, men det frister liksom ikke. Ikke er jeg spesielt glad i trene ute heller, sånn generelt.

Har tenkt til å prøve sykling. Har prøvd sykling før, men jeg syns det er så utrolig kjedelig. Nå har jeg uansett ikke noe valg, for jeg vil så gjerne holde på treningsgleden og å øke forbrenninga mi. Ellipsemaskin er kanskje dumt da, hvis man skal unngå støtbelastning? Jeg vet ikke jeg, har ikke prøvd det før. Har ikke råd til fysioterapaut nå, så det må nesten bare vente. Takk for tilbudet uansett!

Svømming hadde vært gull, men det får jeg ikke til pga avstander og sånn. Er ikke så glad i ski, men har tenkt at i år skal jeg begynne å like det. Er redd for at langrenn kanskje vil forverre det, så tror jeg burde la det ligge til jeg har blitt bedre igjen.

Annonse

Har tenkt til å prøve sykling. Har prøvd sykling før, men jeg syns det er så utrolig kjedelig.

Jeg elsker å sykle utendørs når det er vær til det, men jeg er enig i at det er drepen å trene spinning på et studio. Jeg gjør det kun i overgangsfasene mellom sykkelsesong og langrennsesong, og da sitter jeg med musikk på øret. Jeg prøver å velge musikk der jeg kan forestille meg at jeg er utendørs, kanskje i et flott fjell. :)

Har ikke råd til fysioterapaut nå, så det må nesten bare vente. Takk for tilbudet uansett!

Det er størst sjanse for å bli bra hvis du får behandling tidlig. Er det ikke noen du kan låne av? Jeg vil faktisk anbefale deg å vurdere et kredittlån for å få behandling. Det er forferdelig høy rente på slike lån, men hvis det kan være forskjellen mellom å bli bra eller ikke er det verdt det. Jeg skal ikke si at du ikke kan bli bra uten behandling, men det er mye lettere med behandling enn uten.

Er ikke så glad i ski, men har tenkt at i år skal jeg begynne å like det. Er redd for at langrenn kanskje vil forverre det, så tror jeg burde la det ligge til jeg har blitt bedre igjen.

Det vet du vel ikke før du har prøvd? ;) Langrenn er en fantastisk treningsform som trener hele kroppen. Men du bør nok prøve spinning først.

Jeg elsker å sykle utendørs når det er vær til det, men jeg er enig i at det er drepen å trene spinning på et studio. Jeg gjør det kun i overgangsfasene mellom sykkelsesong og langrennsesong, og da sitter jeg med musikk på øret. Jeg prøver å velge musikk der jeg kan forestille meg at jeg er utendørs, kanskje i et flott fjell. :)

Det er størst sjanse for å bli bra hvis du får behandling tidlig. Er det ikke noen du kan låne av? Jeg vil faktisk anbefale deg å vurdere et kredittlån for å få behandling. Det er forferdelig høy rente på slike lån, men hvis det kan være forskjellen mellom å bli bra eller ikke er det verdt det. Jeg skal ikke si at du ikke kan bli bra uten behandling, men det er mye lettere med behandling enn uten.

Det vet du vel ikke før du har prøvd? ;) Langrenn er en fantastisk treningsform som trener hele kroppen. Men du bør nok prøve spinning først.

Jeg får så vondt i rumpa av det og det er en grunn til at jeg syns det er så kjedelig. Når jeg sykla, så har jeg alltid hørt på musikk. Når jeg jogger, er det gull verdt med musikk som har tempo. Da klarer jeg å kjøre på og presse meg selv. Har prøvd det samme med sykling, men det fungerer bare ikke. Klarer ikke forklare hvorfor, mulig det er jeg som er rar.

Jeg hadde sikkert fått lånt penger til det, men jeg tør faktisk ikke gjøre det. Jeg er bipolar og har problemer med pengebruk i perioder hvor jeg er manisk. Jeg tror egentlig ikke at jeg har behov for fysioterapi nå heller, jeg har jo ikke gått så lenge med smertene. Jeg tenker at det kanskje er viktigere å prøve det om smertene er like ille om en måneds tid. Kunne du fortalt litt om hvordan behandlingen fungerer?

Nei, jeg vet ikke det, men jeg innbiller meg det :fnise: Her jeg bor har vi snø i lang, lang tid fremover så har god tid på meg til å få prøvd langrenn. Tenker å prøve meg på sykkel i morgen :-)

Gjest Sunshine22

Jeg vil anbefale mest mulig hvile den første tiden, for å unngå at betennelsen blir verre. Etter hvert kan man også trene alternativt, som sykling:) Når du vender tilbake til treningen for alvor, bør man absolutt regulere treningsmengden slik at du ikke trener for mye i starten.

Dette kan provosere skaden hvis man gjenopptatt treningen for tidlig, og jeg fikk selv anbefalt å unngå løping på hardt underlag( asfalt og tredemølle), samt være nøye med å tøye muskulaturen!

Håper du blir kvitt betennelsen , TS:)

Jeg har nylig fått konstatert beinhinnebetenelse i legger, og du trenger ikke være bekymret. Du trenger ikke slutte å trene/løpe på mølla. Du må bare roe ned på mengden, samt stoppe når du kjenner smerter. Dette er en vanlig idretskade du ikke trenger å beymre deg for. Skaff deg sko med god demping og spesielle såler konstruert for de som har beinhinnebetennels ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...