sti9 Skrevet 28. januar 2013 #1 Skrevet 28. januar 2013 Hei. eg har overtatt en hanrotte på 1,5 år. denne rotten bodde før i en kjeller og fikk ikke så mye besøk. det eg sliter med nå er at han er redd og biter. de tidligere eigerene pleide å stikke inn pinner og lekte "drå kamp" med rotten, det gjør at den biter viss vi har handa nært buret. Noen som har forslag på hvordan eg kan få denne rotta tam og sosial?
Thalassos Skrevet 28. januar 2013 #2 Skrevet 28. januar 2013 Rotter skal ALDRI være alene, de skal alltid være to eller flere. Jeg forstår at det ikke er lett siden det er en omplasseringsrotte, men det kan være verdt et forsøk. Introduser de forsiktig over tid. Hvis det er uaktuelt (noe det ikke bør være egentlig), bør du sette buret på gulvet med døra åpen, la den utforske, for all del, ikke ta ut rotta eller herje med den om den ikke kommer til deg. Ta det sakte, men sikkert. Du kan også ha hånda inni buret, men ikke lukt for mye parfyme eller såpe. Etterhvert kan du ha med godbit inn i buret så den forbinder deg med noe positivt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. januar 2013 #3 Skrevet 28. januar 2013 Ikke stikk fingeren inn i buret. Bruk tid ved buret og snakk mye med denne. Putt hele hånda inn i buret og la den få komme bort og snuse. Ikke press den, men la den få lov å nærme seg selv. Rotter skal ikke bo alene, men i enkelte tilfeller, så er det like greit å la den fortsette å leve alene om den har gjort dette i hele sitt voksne liv. Jeg har selv rotter og vil ikke ha noen alene, men har endt opp med alenerotte fordi han trivdes faktisk mye bedre alene. Tid er det som skal til her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå