Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på intervju i en butikksjefs stilling. Noen her som kan fortelle litt om hvordan en slik intervju foregår og hva er lurt å fortelle. Hva sa du er dine positive og negative sider? Gruer med skal ha intervju med regionalsjef og hr sjefen.

Anonym poster: c243b496dba47928bd0cc1ac1eb1a03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et spørsmål jeg synes er spesielt vanskelig og som jeg var veldig overrasket over på første jobbintervju: "hva tror du din tidligere arbeidsgiver synes du kunne ha gjort bedre?". Selv om jeg har fått noen år på å tenke på spørsmålet har jeg fremdeles ikke noe godt svar. Samtidig blir det jo også feil å si at man er feilfri og at man ikke vet det.

Som butikksjef regner jeg med du må fortelle om hva slags ansvar du har hatt tidligere, og du må vel kanskje også regne med å få spørsmål om hvordan du løser personalsaker og lignende? En venninne av meg fikk eksempler på vanskelige jobbsituasjoner som hun måtte løse under intervjuet. Les jobbannonsen nøye før du går inn til intervju, så har du stikkordene der å tenke på om du står fast. Det er også lurt å vise at du kjenner bedriften godt, så les litt om den.

Tenk i alle fall hva man forventer av en sjef/leder når man tenker på positive og negative sider. Ansvar er veldig viktig, og det samme er at du er villig til å gjøre noe av de samme arbeidsoppgavene som de under deg dersom det trengs. Og en siste ting: tenk over spørsmål du kan stille arbeidsgiver i slutten av intervjuet.

Anonym poster: 1f175171583d62c88a4f999ffe85dc4b

Skrevet

Takk for svar!

Hva sier dere f. Eks på deres positive og negative sider? Hva til eks hva kan du gjøre for bedriften og hvordan vil du gjøre det? Er også takknemlig for andre andre tips;)

Skrevet

Takk for svar!

Hva sier dere f. Eks på deres positive og negative sider? Hva til eks hva kan du gjøre for bedriften og hvordan vil du gjøre det? Er også takknemlig for andre andre tips;)

Det positive kan være at man er flink til å ta ansvar, takler stress, er flink til å holde orden rundt seg, jobber effektivt, liker å jobbe med kollegaer og kunder osv. Her bør det være lett for de fleste å finne positive sider. Aller best er det om du kan relatere dem til jobben du søker på, og for all del snakk sant når de spør. Så lenge du er deg selv tror jeg det skal gå bra :)

Negative sider synes jeg er verre. For min del har jeg sagt at jeg er litt sjenert, men at jeg aldri har følt at det har hindret meg i jobben jeg har gjort. Synes det er greit å få sagt det under et intervju, så forstår de at jeg er nervøs også. Har også hørt flere har sagt at de ikke er så flinke til å holde orden rundt seg, men at de har system i rotet ;)

Skrevet

Jeg syns det er viktig at man kan komme med eksempler på gode og dårlige sider ved seg selv. Hvis du sier at du er målrettet - hvordan er du målrettet? Hvis du sier at du er dårlig på å stole på andre - hvordan arbeider du mot å bli bedre? Alle kan liste opp en liste av beskrivende ord, men det er alltid positivt å vise at du har reflektert over deg som person :)

Det er også fint å snu det "negative" til en positiv egenskap. Feks om du har en egenskap som er "dårlig", men en annen som veier opp for det. Jeg får ofte spørsmål om jeg er for ordentlig, og om min lidenskap for detaljer og kvalitet går utover tidsfrister - men jeg er så effektiv, målrettet og arbeidssom (og alt for glad i følelsen av egenmestring) at jeg har aldri hatt et problem med det.

Lykke til - senk skuldrene, det går fint!

Skrevet

Det er også fint å snu det "negative" til en positiv egenskap. Feks om du har en egenskap som er "dårlig", men en annen som veier opp for det. Jeg får ofte spørsmål om jeg er for ordentlig, og om min lidenskap for detaljer og kvalitet går utover tidsfrister - men jeg er så effektiv, målrettet og arbeidssom (og alt for glad i følelsen av egenmestring) at jeg har aldri hatt et problem med det.

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver her, men man bør også være forsiktig med å skryte alt for mye av seg selv - det er tross alt negative sider de spør etter, og det er bra å kunne godta at man har noen av dem :) Noen ganger er det enkle faktisk det beste, for eksempel "jeg er litt sjenert av meg, men jeg er klar over det og det er noe jeg jobber med" eller "jeg er litt sjenert av meg, men det bruker å gå over når jeg blir litt vant med jobben og får senket skuldrene". ikke "jeg er litt sjenert av meg, men jeg har den og den og den egenskapen som veier opp for det".

Skrevet (endret)

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver her, men man bør også være forsiktig med å skryte alt for mye av seg selv - det er tross alt negative sider de spør etter, og det er bra å kunne godta at man har noen av dem :) Noen ganger er det enkle faktisk det beste, for eksempel "jeg er litt sjenert av meg, men jeg er klar over det og det er noe jeg jobber med" eller "jeg er litt sjenert av meg, men det bruker å gå over når jeg blir litt vant med jobben og får senket skuldrene". ikke "jeg er litt sjenert av meg, men jeg har den og den og den egenskapen som veier opp for det".

Man skal jo selge seg selv. De er jo mer ute etter å se om du kan reflektere over din egen personlighet - og om du har tenkt over dine gode og dårlige sider - ikke at du skal si negative ting om deg selv. Jeg tror det er mer positivt å veilede intervjueren gjennom ditt tankemønster når du forteller om dine dårlige egenskaper enn å kun si at man er dårlig på ditt eller datt. "Det er sånn jeg er" hadde ikke vært et godt svar i mine øyne, men at man kan si at man arbeider med seg selv, hvordan og at man har egenskaper som veier opp gjør at disse negative ikke før blomstre oå jobb - eks "jeg er sjenert, men jeg er åpen for å bli kjent med nye mennesker (åpenhet) og så videre... tja, det er min mening :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Man skal jo selge seg selv. De er jo mer ute etter å se om du kan reflektere over din egen personlighet - og om du har tenkt over dine gode og dårlige sider - ikke at du skal si negative ting om deg selv. Jeg tror det er mer positivt å veilede intervjueren gjennom ditt tankemønster når du forteller om dine dårlige egenskaper enn å kun si at man er dårlig på ditt eller datt. "Det er sånn jeg er" hadde ikke vært et godt svar i mine øyne, men at man kan si at man arbeider med seg selv og har egenskaper som veier opp gjør at disse negative ikke før blomstre oå jobb - tja, det er min mening :)

Det er jo det jeg mener også, at man må passe på å si at det er noe man er klar over og det er noe man jobber med, det er jo nettopp det som er å vise at man er reflektert. Poenget mitt var egentlig bare det at man virker litt lite reflektert og falsk når man _kun_ skryter uhemmet av seg selv. Jeg synes i alle fall ikke det virker naturlig å si at "jeg er så fantastisk flink til å jobbe, og det jeg gjør er helt perfekt, men jeg sliter med tidsfrister. men jeg er effektiv!". Det virker ikke særlig ærlig om man avfeier spørsmålet om det er noe negativt med deg med å egentlig konkludere med at du er perfekt. Man skal selge seg selv under hele intervjuet, men her har man mulighet til å vise litt ydmykhet og ærlighet.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri sagt jeg har problemer med tidsfrister. Jeg blir ofte spurt om det kan bli et problem at jeg er opptatt av detaljer - at kvalitet går over tidsfrister - og da sier jeg nei, det veies opp av at jeg er målrettet og effektiv, og at jeg får alltid tid til å bli ferdig og legge inn tid til detaljene.

Og ja, jeg skal være den beste kandidaten for stillingen, og da hjelper det ikke om jeg ramser opp en lite med ord og ikke har tenkt over hvordan jeg er som en komplett person. Mine negative og positive sider er i gjensidig forhold til hverandre. Man kan være ydmyk og ærlig uten å kaste seg selv under bussen med sine negative sider - ved å nettopp fortelle hva som er negativt, gi eksempler på hvordan man arbeider med å bli bedre, men også gi et eksempel på hvordan man er som komplett person :jepp:

Vi får være enige om å være uenige - og for å ikke forvirre TS: si det som faller deg naturlig inn - ikke øv på andres setninger og deres negative sider. Sett deg ned og finn ut hvem du er. Det er som oftest det beste :tommelsmil:

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...