Gå til innhold

bruker du tv som barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

reagerer på foreldre som gjør det hele tiden.... hvorfor gjør man det?

bør ikke barn aktiviseres på andre måter?

Anonym poster: d74276dedb3daabe7f5b77356b3e2c5d

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Her får snuppa se på barnetv/iPad mens jeg legger/mater lillebror, for at hun ikke skal finne på fantestreker.

Ellers er jeg absolutt ikke for å plassere ungene forran tv for den minste lille ting, og syns folk har alt for lett for å finne på unnskyldninger for å sette ungene forran tv.

Men folk gjør jo som de vil. Bare kom ikke og klag på at ungen ikke vil annet enn å se tv når h*n er 8år..

(Har forøvrig ikke på tv på dagtid i det hele tatt).

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg gjorde det ikke før jeg ble gravid... Men når jeg må løpe og kaste opp føler jeg at det er bedre at han ser tre minutter på TV enn at han følger etter meg. Det er heldigvis ikke så ofte at vi er hjemme alene bare vi to over lengre perioder :)

Skrevet

Gjør det når jeg passer lillesøster og skal lage middag eller vaske opp etter maten. Men syntes det er greit at vi gjør noe annet på dagen, heller ta oss en tur i skogen om vi ikke har annet å bruke tiden på - så kan vi se tv en times tid før vi legger oss.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Hender jeg setter på fantorangen, som varer en halvtime, men da er det fordi jeg må få gjort noe, eller at vi rett og slett ser det sammen. Men stort sett så ser han ikke på tv i det hele tatt. Jeg foretrekker at vi har rolige kvelder før leggetid, så her leser vi enten bok, bygger litt duplo, eller han går rundt og leker for seg selv. Er veldig obs på å ikke skape dårlige vaner.

Tv, tvspill og inaktivitet er ikke noe jeg ønsker skal prege oppveksten til sønnen min. Vil han skal være en aktiv gutt som underholder seg selv med leker og fantasien, leker mye ute og foretrekker å være sosial med venner framfor å mase om å få se på tv en solskinnsdag. ;)

Skrevet

Hehe..Jeg har så liten stue, at hvis tv'n står på så ser han den uansett om han ligget på gulvet å leker eller sitter i en vippestol. Men han ser sjeldent på den alikevel. Og jeg har vel aldri satt på tv og satt han foran tv'n før.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, for så vidt. De ser aldri på TV på dagtid, men den ca halvtimen de ser på TV morgen og kveld bruker jeg på å spise frokost i fred/gjøre klart til å dra om morgenen, og å gjøre litt husarbeid om kvelden. Ser ikke noe galt i det. Men nå er mine unger større enn det det virker som om ungene til de andre som har svart her er da.

Skrevet

Ja. Og alle de som sier nei lyver. Og ts har 99, 9 prosent sikkert IKKE barn:p du skal lage middag og har en 2 åring som er sliten etter barnehagen som surver rundt bena dine, så setter du på tv'en. Du er dårlig i magen og kjenner du blir sittende på do i mer enn de vanlige 10 sekundene du har tid til ellers, setter på tv'en. Du rakk ikke sminke deg ferdig til du skal på jobb ila den tida ungen var tålmodig nok til og leke for seg selv, du skrur på tv'en. Ungen har omgangssyke og etter og ha dusjet ungen og deg selv rene, så må du skifte på alt av sengetøy, vaske madrass, sette på maskina, du setter på tv'en, og håper ungen ikke spyr i sofaen mens du holder på. Men alt med måte selvsagt;-) og jeg var av de som sa det samme som ts. Så ble jeg alenemamma;-)

Gjest Magdalene
Skrevet

Ja. Og alle de som sier nei lyver. ;-)

Snakk for deg selv. Det er ikke alle som gjør det nei.

• Liker 1
Skrevet

Snuppa er i en fase hvor hun skal sitte på fanget mitt hele tiden og da blir det litt tv. ikke flere timer, men den står på et par timer og er bakgrunnstøy når vi leker. å dagen i helgene er vi ute, så er fra vi kommer hjem til det er nattagrøt :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, småen får ikke se på tv, men så er han bare 15 mnd, hehe, men jeg svarer allikevel. Vet at det er noen andre som lar barna se tv allerede i 15 mnds-alderen. Så her står ikke tv/data på når vi er hjemme. Vi er ute hver eneste dag i flere timer. Da det var for kaldt til å være ute fant vi på mye gøy hjemme, til tross for at han blir sprø av å være inne. Har et ekstremt aktivt barn.

Endret av HenLu
Skrevet

Nei, småen får ikke se på tv, men så er han bare 15 mnd, hehe, men jeg svarer allikevel. Vet at det er noen andre som lar barna se tv allerede i 15 mnds-alderen. Så her står ikke tv/data på når vi er hjemme. Vi er ute hver eneste dag i flere timer. Da det var for kaldt til å være ute fant vi på mye gøy hjemme, til tross for at han blir sprø av å være inne. Har et ekstremt aktivt barn.

Min er "bare" 7 måneder, men veldig mange av de i Barselgruppen, venninner med barn på samme alder og søsken med barn, så er det faktisk mange som setter tv'n på Disney e.l og setter barnet i en vippestol. Og der sitter barnet lenge.

Anonym poster: 2fc5fe2c597a3eddd8462148acb757aa

Skrevet

To barn ( 4 og 7 år). De står opp tidlig i helgene og setter seg i sofaen sammen, diskuterer seg i mellom hva de skal se og passer seg selv mens vi foreldre slumrer videre en time med et øre våkent. Fungerer strålende og barna synes det er veldig stas å få ordne selv uten innblanding fra oss.

• Liker 2
Skrevet

Min er "bare" 7 måneder, men veldig mange av de i Barselgruppen, venninner med barn på samme alder og søsken med barn, så er det faktisk mange som setter tv'n på Disney e.l og setter barnet i en vippestol. Og der sitter barnet lenge.

Anonym poster: 2fc5fe2c597a3eddd8462148acb757aa

:hakeslepp: hvilket behov har en baby for å se tv? Og hvorfor begynne med dårlige uvaner allerede så tidlig?

Når storebror (mannen sin unge) er hos oss så står ikke tven på når mini er våken.

Skrevet (endret)

Ja. Og alle de som sier nei lyver. Og ts har 99, 9 prosent sikkert IKKE barn:p du skal lage middag og har en 2 åring som er sliten etter barnehagen som surver rundt bena dine, så setter du på tv'en. Du er dårlig i magen og kjenner du blir sittende på do i mer enn de vanlige 10 sekundene du har tid til ellers, setter på tv'en. Du rakk ikke sminke deg ferdig til du skal på jobb ila den tida ungen var tålmodig nok til og leke for seg selv, du skrur på tv'en. Ungen har omgangssyke og etter og ha dusjet ungen og deg selv rene, så må du skifte på alt av sengetøy, vaske madrass, sette på maskina, du setter på tv'en, og håper ungen ikke spyr i sofaen mens du holder på. Men alt med måte selvsagt;-) og jeg var av de som sa det samme som ts. Så ble jeg alenemamma;-)

Hva vet egentlig du om det? Hvorfor skulle noen gidde å svare hvis det kun er for å lyve?

Sønnen min er for eksempel veldig tålmodig, så jeg får alltid tid til å ordne meg. Når jeg lager middag så leker han og må jeg på do tar jeg han med.

Nå er ikke jeg alenemor, men er likevel mye alene.

Nå er det jo forståelig alt det du nevner og jeg tviler på at barnet ditt tar noen skade av det. Men å si at andre lyver ut fra din erfaring faller på sin egen urimelighet.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Barn på 3 og ett til underveis; Ja, jeg bruker barnetv som barnevakt! Det blir fort noen timer på morgenen i helgene, når barnet våkner i sekstiden. Det blir også noen timer på ettermiddagen i helgene.

På ukedagene kan det bli et par timer tilsammen i løpet av dagen.

Vi har kommet inn i en vanskelig sirkel etter svangerskapskvalme og ei jul hvor alle var syke.

MEN; jeg er veldig nøye på hva som står på og er alltid i nærheten, enten slumrende på sofaen eller kanskje med PC`en på fanget, så vi snakker ofte om hva h*n ser på (telling, farger, høyre/venstre, osv.) og h*n kan krype opp i fanget mitt hvis vi skal kose i tillegg.

Jeg vet at det ikke er bare bra å se mye tv, men så lenge det er barnetv som er pedagogisk hjelper det litt. Men jeg er obs på at det ikke skal bli en dårlig vane på sikt og vi prøver å leke mere sammen på ettermiddagene.

Anonym poster: d29d559640b5c9da53d1690fd633751c

Skrevet

Når frøkna kommer fra barnehagen, er hun gjerne sliten av dagen. Da liker hun å ligge og slappe av på sofaen med enten en disney-film eller litt disney junior, mens jeg lager middag. Nye filmer ser vi alltid ilag først, hvor jeg forteller og forklarer.

I helgene kan jeg ligge og slumre litt på sofaen om morgenen, mens hun spiser frokost og ser film eller tv, eller jeg kan gjøre litt husarbeid eller lignende. men jeg er alltid i nærheten.

Og vi finner på aktiviteter ellers i helgene, er ikke bare kun tv det går i.

• Liker 2
Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Hender jeg setter på fantorangen, som varer en halvtime, men da er det fordi jeg må få gjort noe, eller at vi rett og slett ser det sammen.

Når du setter barnet foran Fantorangen en halvtime fordi du må få gjort noe, så bruker du tven som barnevakt den halvtimen ;)

• Liker 13
Skrevet

Når frøkna kommer fra barnehagen, er hun gjerne sliten av dagen. Da liker hun å ligge og slappe av på sofaen med enten en disney-film eller litt disney junior, mens jeg lager middag. Nye filmer ser vi alltid ilag først, hvor jeg forteller og forklarer.

I helgene kan jeg ligge og slumre litt på sofaen om morgenen, mens hun spiser frokost og ser film eller tv, eller jeg kan gjøre litt husarbeid eller lignende. men jeg er alltid i nærheten.

Og vi finner på aktiviteter ellers i helgene, er ikke bare kun tv det går i.

Akkurat som hos oss, og jeg føler ikke at småen tar noen skade av det. Han er helt i svime når han kommer fra barnehagen, og han syns det er så godt å slumre litt foran barnetv etter en lang "arbeidsdag" mens jeg lager middag. Ser for meg sutring og utrivelig stemning hvis vi hadde nektet ham den kosen.

Når han står opp kl 7 på en lørdag, går han opp selv og ser barnetv fram til vi står opp i 8-halv 9 tiden. Så får både han og vi en god start, og energi til resten av dagen.

Har problemer med de som setter ungen foran tv'n hele dagen. Men å bruke tv som "barnevakt", fordi du må gjøre noe viktig ser jeg ikke på som et problem.

Anonym poster: 6f72a0ec660242cb83c609863b433a0c

• Liker 1
Skrevet

Jepp, bruker tv som barnevakt. Om morran får han se på TV mens jeg ordner meg, og etter barnehagen når jeg skal lage middag ect. Er alene.

Anonym poster: bc267cda6ed792efaaf2479982376fc8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...