Gå til innhold

Hunder som trenger litt tid før de vil bli kost med av fremmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille hund er ikke av de tøffeste, som stuper bort til fremmede, og lar seg kose med av alt og alle.

Han er ikke nervøs, men en trygg, stabil og livsglad hund, men han trenger litt tid på seg.

Dette er det noen som kommenterer. "Er han redd, eller?"

Han går unna hvis fremmede prøver å løfte han (2,5 kg), eller ta han inntil seg for å kose.

Jeg pleier å si at nei, han er ikke redd eller nervøs, men han trenger litt tid.

Når han har truffet de litt, og fått noen minutter på seg, synes han det er helt topp, og vil mer enn gjerne leke, og kose.

Synes ikke dette er så rart, jeg?

Så liten som han er, så synes jeg det bare er positivt at han "ser an" folk litt før han lar seg kose med av hvem som helst, og jeg synes det er litt underlig at folk skal kommentere dette hele tiden.

Er jeg rar, eller skal alle hunder automatisk bli elleville av glede og hive seg over alle som dukker opp?

Hunden min logrer med halen, og kommer bort for å hilse og snuse, men han vil ikke løftes, bæres eller koses så veldig med før han har "godkjent" folk.

Anonym poster: 04dc4b6a09b5fc4c758d6d6bffb66f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt greit, det er jo en uting å drive og klappe fremmede hunder egentlig. Vidriver jo ikke og koser på fremmede mennesker heller.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo helt greit, det er jo en uting å drive og klappe fremmede hunder egentlig. Vidriver jo ikke og koser på fremmede mennesker heller.

Signerer med bred tusj :-)

Skrevet

Noen raser og individer er mer sosiale enn andre, mens andre er mer reserverte enn andre. Det er helt naturlig.

Noen raser skal være reserverte, mens andre skal være sosiale. En eurasier skal ikke være sosial som en golden retriever, og en golden retriever skal ikke være reservert som en eurasier.

Skrevet

Syntes reserverte hunder er mye bedre enn hunder som bare buser fram og hilser på alt og alle. Min er veldig nøye op det, og er de ikke spennende nok så bare går han videre uten noen interesse for de. Heldigvis veier han 17 kg og er dermed ikke like lett å bare løfte opp ;)

Skrevet

Min hund bruker mye mer enn ett par minutter, her er det snakk om dager og uker før han er trygg nok på nye mennesker at han frivillig får opp til de for kos eller lek.

Hunder er ikke leketøy eller bamser man bare kan kose på som man vil, de må få lov til å bestemme selv når de vil eller om de vil.

Om folk blir fornærma får det være på deres kappe.

Anonym poster: 0ee85bbd3327b9a2066c2ef4333aef11

Skrevet

TS her. Det er flere som har kommentert det, så da har jeg undret meg litt over det. Det var fint å lese at det ikke bare er jeg som synes det er helt naturlig, og faktisk fint, at hunden heller bruker litt tid, enn å godta alt og alle før han har sett dem litt an. Han kan jo ikke vite at alle er snille før han har følt seg litt fram, så jeg synes han er klok, som velger å være litt reservert i starten, han har jo fint lite å stille opp med om noen har tenkt å være slemme med han. Det var som en som traff han i går, som ikke fikk løfte han opp med en gang, sa: Jeg hadde også brukt litt tid på å vurdere saken før jeg lot meg løfte opp, om jeg veide 2,5 kg, og den som løfter meg er 1.90 høy og veier 80 kg.

Håper hunden min fortsetter med litt betenkningstid:)

Skrevet

Personlig så synes jeg ingenting om hunder som ikke vil hilse, de er utrygge, men man skal ha respekt for hundens grenser på linje som man har respekt for grensene til menneskene vi hilser på for første gang.

Skrevet

Ikke alle hunder som ikke vil hilse er utrygge, det er stor forskjell på reservert og utrygg. En reservert hund har ikke behov for å hilse på alt og alle, den er rett og slett ikke interessert i å hilse på fremmede folk den ikke kjenner. En utrygg hund derimot, vil ikke hilse på grunn av at den er skeptisk og engstelig.

To forskjellige motiver som fører til samme handling, nemlig å holde seg unna innpåslitne folk.

Personlig foretrekker jeg reserverte hunder som ikke bryr seg om folk over hypersosiale hunder som hopper og henger i båndet for å hilse om noen kommer for nært på tur (hunder som forøvrig blir for sosiale med folk igjen er også et tegn på usikkerhet, bare sånn forresten).

• Liker 1
Skrevet

Min er reservert ovenfor fremmede, ser ikke på det som noe problem. Er det noen som prøver å løfte ham så blir det bråk. Godt nok er han liten nok til å kunne løftes lett, men det er det jo mange mennesker som er også, går ikke rundt og løfter på de fordet.

Anonym poster: f38b5edabe423cbf294ee6c7bf14d05b

Skrevet (endret)

For besøkdende :

Bruk den brede tusjen til Ann Christin og lag en lapp .På den skriver du

La hunden være i fred.Den har 4 bein og kan gå selv.Den tar kontakt med deg ,når h*n selv ønsker det.

Lappen hanger du på utgangsdøra di.Sån ca ved ringeklokka. Da kan folk ikke unngå å se den.

Ute ville jeg sagt i fra med en gang.La hunden være i fred!

Endret av Kårky
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er ikke rart i det heletatt, det er hundespråk. F. eks det å ta over hodet til hunden blir sett på som truende. Selv har jeg ei lita bikkje som hadde bjeffa som en gærning om folk ikke hadde "hunderespekt" og fulgte "Hundespråket". Så han er dessverre ikke så tilpasset den menneskelige verden som enkelte andre hunder, men det er det man alltid skal ha som utgangspunkt når man hilser på hunder man ikke kjenner, eller som ikke kjenner /husker deg.

Og det hjelper heller ikke å sette seg ned på huk og lage grusomme,skumle lyder (ååå,så fiiin. Kom da. Heeeiiii! Du var fin! kom a! Kom a! Hilse? Hilse? Heeeeeei!" for å få hunden til å komme bort til en.

Skrevet

Jeg synes det gjerne er greit at bikkjer ikke alltid kommer busende og vil hilse på alle. Men tror nok det at hvis bikkja er litt utrygg har det veldig mye å si hvordan folk oppfører seg mot den. Små hunder er det lett å bare bøye seg over for å løfte den opp eller klappe den. Mens hunden vil synes at et er ubehagelig at ett menneske lener seg over og "blokker" for den, og vil naturligvis rygge unna eller prøve å komme seg vekk.

Skrevet

Ja, det med at man virker truende når man veiver med hendene over hodet på hunden, er det mange, også hundeeiere, som ikke har skjønt, for det er det veldig mange som gjør.

Min hund synes ikke det er greit i det hele tatt, da vil han i hvertfall ikke holdes eller løftes.

Han liker ikke at fremmede snakker med smiskestemme eller babyspråk eller lager rare lyder til han, eller prøver å lokke han bort til seg så de kan ta han på fanget. Han liker å leke med folk, men han vil ha de fire beina sine på gulvet, frem til han har funnet ut om han har lyst til å bli løftet, eller sitte på fanget.

Han løper gjerne bort for å hilse, og logrer med halen og blir veldig glad, men han liker ikke at fremmede tar seg til rette med kroppen hans. For selv om han er en veldig liten hund, så har han fortsatt egne meninger, og finner seg ikke i hva som helst.

Det er noen som tror han ikke har en fungerende hjerne fordi han er så liten, som tror at han ikke kan læres opp til noe, at han ikke kan gås tur med, og at han bare kan sitte på armen. Helt feil.

Skrevet

Vår er også reservert ovenfor fremmede. Han er ikke den som buser på, forsøker å hoppe eller lignende når et menneske vil hilse. Han hilser på en relativt avmålt måte. Om noen hadde forsøkt å løfte han opp, så hadde han mest sannsynlig gått av skaftet. Dessuten liker han ikke folk som veiver med armene, og er heller ikke spesielt glad i små barn, da går han unna. Dette har veldig lite med frykt å gjøre, men han har en større intimsone enn det f.eks. labradoren til naboen har. Selv når det er vi som koser med han kan han velge å sette seg på en armlengdes avstand, for det er det som føles naturlig for ham.

Jeg synes ofte at mennesker burde oppdras i mye større grad enn hunder :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...