Gå til innhold

Sunne pannekaker - greit å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nylig oppdaget en nå måte å lage pannekaker på. Ingrediensene jeg bruker er en banan, to egg, litt havregryn og litt melk. Det blir tilsammen ca. 5-6 små lappe-lignende pannekaker. Kan dette regnes som sunt? Har til nå spist det ved siden av kveldsmat eller som et mellommåltid, er dette noe jeg kan satse på å lage daglig? Ingrediensene hver for seg regnes vel som sunne?

Anonym poster: 7d87f6e6ca3e7d3648f588ddba14238c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette er jo kjempesunt, og du kan spise det hver dag ja :-)

Anonym poster: 809ed44b152581770e6049139370c34f

Skrevet

Kommer an på hva man sammenligner det med.

Havner jo fort på 600-700 kcal.

Skrevet

Ja, syntes ikke det hørtes så ille ut.

Men slanker du deg, eller er du normalvektig?

Anonym poster: 39c46e9750cf308b4cdcb1c656ef9101

Skrevet

Kommer an på hva man sammenligner det med.

Havner jo fort på 600-700 kcal.

Oi, såpass mye?

En banan har vel rundt 100 kcal, to egg tilsvarer kanskje 150 kcal? Og det er snakk om veldig små mengder melk og havregryn, kanskje 1/2 dl av hver.

Skrevet

Ja, syntes ikke det hørtes så ille ut.

Men slanker du deg, eller er du normalvektig?

Anonym poster: 39c46e9750cf308b4cdcb1c656ef9101

Jeg er normalvektig, og trener 4-5 ganger i uka :) Men syntes disse pannekakene var veldig gode, og kunne trengt en variasjon i kveldsmaten/frokosten/mellommåltidene mine.

Skrevet

Hei! Jeg har nylig oppdaget en nå måte å lage pannekaker på. Ingrediensene jeg bruker er en banan, to egg, litt havregryn og litt melk. Det blir tilsammen ca. 5-6 små lappe-lignende pannekaker. Kan dette regnes som sunt? Har til nå spist det ved siden av kveldsmat eller som et mellommåltid, er dette noe jeg kan satse på å lage daglig? Ingrediensene hver for seg regnes vel som sunne?

Hørtes ut som gode pannekaker, har du oppskriften? :) Har du noe pålegg på dem, eller spiser dem som de er?

Jeg synes forresten at de hørtes sunn ut også.

Skrevet

De er jo ikke ille:) men så kommer det jo ann på hva annet man spiser resten av dagen og. jeg lager proteinpannekaker med kun egg, banan og vaniljesukker, de er det jo litt færre kcal i :)

Skrevet

Oi, såpass mye?

En banan har vel rundt 100 kcal, to egg tilsvarer kanskje 150 kcal? Og det er snakk om veldig små mengder melk og havregryn, kanskje 1/2 dl av hver.

Dette vil være super mat å spise før trening.

Men dette er ikke noe jeg ville spist som frokost-lunsj - dersom jeg var på slanking.

Skrevet

Men dette er ikke noe jeg ville spist som frokost-lunsj - dersom jeg var på slanking.

Hva mener du med det? Frokosten kommer jo ikke på mer enn 350 ca? Vil ikke si det er så mye for en frokost som holder deg mett en stund.

Anonym poster: 809ed44b152581770e6049139370c34f

Skrevet

Hørtes ut som gode pannekaker, har du oppskriften? :) Har du noe pålegg på dem, eller spiser dem som de er?

Jeg synes forresten at de hørtes sunn ut også.

Oppskriften er egentlig det jeg skrev i åpningsinnlegget, bruker kun en banan (gjerne litt moden), to egg og cirka en halv dl melk og havregryn. Jeg skjærer opp bananen og moser den sammen, og så tilsetter jeg eggene. Til slutt tilsetter jeg bare en liten dæsj havregryn og litt melk, til jeg får en fin og flytende konsistens. De er gode alene, men jeg har spist de sammen med blåbær, og kanskje litt syltetøy. Det et veldig godt å tilsette litt kanel i røren også!

Skrevet

Synes dette høres ut som ypperlig frokost/lunsj-mat. Det er bedre å spise skikkelig tidlig på dagen, og mye protein som holder deg mett lenger, enn å spise lite. Det minimerer ofte behovet for småspising på kvelden.

Anonym poster: 840a8707ffddb3c6441accf39523e84a

Skrevet

Det har jo ingenting å si om det spises før trening eller til frokost, det endrer jo ikke kalorimengden TS får i seg. Eller mener du at maten er super om hun spiser det til frokost hvis hun trener etter frokost, men hvis hun venter med trening til kvelden er dette ikke super mat...? :klo:

Skrevet

Poenget var ikke når hun spiste lappene - men hva som var målet ved å spise lappene.

Om hvorfor havregryn er gladkarbo for folk som trener

Hvis målet er vektnedgang i en slankekur,

synes jeg at banan/er, egg, melk og havregryn og kcal-innholdet er mye til å være ett mellommåltid.

Skrevet

TS her. Takk for svar, alle sammen! Da regner jeg med at jeg kan spise disse pannekakene med god samvittighet, men kanskje ikke daglig. Anbefaler alle pannekake-elskere som vil ha et litt sunnere alternativ, å prøve disse.

Skrevet

Jeg pleide spise noe lignenede før.. 1 porsjon pannekake var 2 egg, 2 ss CC, 2 ss havregryn og 1 ss kanel. Fulle av proteiner og kjempegode :) Og hvertfall ikke så mye som 600-700 kcal!

Skrevet

Hehe, er du meg, AB? Har i det siste fått dilla på pannekaker som jeg lager av 1/2 moden banan, 1 egg, litt havregryn og omtrent en spiseskje cottage cheese og litt kardemomme. Supert som kveldsmat etter trening eller til lunsj. Prøver ikke å slanke meg, men er opptatt av å få i meg mange gode proteiner. :)

For enkelhets skyld stekes de på stekebrett i ovn. Om jeg trenger mer, dobler jeg bare oppskriften og lager ekstra til dagen etter.

Anonym poster: 863ff29b99f7c8fb28b6f000bfbb8a63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...