Gå til innhold

Lage sengeskuffer

Mrs. B

Anbefalte innlegg

Vi skal lage sengeskuffer til å ha under sengen vår. Det er bare 12cm åpning mellom gulvet og sengen, derfor får vi ikke brukt noen av disse ferdige skuffene som finnes rundt omkring (de er 15cm høye).

Tenkte vi altså enkelt kunne lage dette selv. Sengen er 160 bred og 210cm lang. Tenkte vi kunne lage to skuffer (en under hver side av sengen) som hver er ca. 120x60x9,5. Som lokk vil jeg ha to plater på hver 60x60, og så skal vi feste slike 1cm hjul under.

Har aldri laget noe sånt før så jeg lurer litt på hva slags materialer som egner seg best. Trenger ikke være veeeldig solid. Skal bare stå under sengen og inneholde sengetøy og slikt. Er det kryssfiner plater man bruker til slikt? Hva finnes av dette (tykkelser og sånt), og hvor mye koster det ca? Håper at de skjærer til ønskede plater på Byggmakker?

Veldig glad for svar.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Først og fremts - du får ikke plass til slike hvite plastskuffer med lokk og hjul som er beregnet til å ha under sengen heller?

Tror jeg ville valgt kryssfiner ja, for du må ha noe som ikke veier så mye. Og så med tanke på hva hjulene skal tåle. Jeg synes 1 cm hjul høres lite ut.

Såvidt jeg finner ut av noen lister vi har her på jobben finnes kryssfiner (type Meranti, uten at jeg vet hva det er...) i tykkelsene 9, 12, 15 og 18 mm. Alle i størrelsene 2,44m * 1,22m. I tillegg finnes kryssfiner til gulv og tak i tykkelsens 15 og 18 mm. Vår kvadratmeterpris (som sikkert er veldig rabattert) er for de fire første tykkelsene mellom 45 og 80 kroner.

I tillegg må du nesten ha et slags rammeverk inni for å få skrudd platene sammen.

Vet ikke helt om Byggmakker har sag på trelastlageret sitt, men smiler du pent er de nok hjelpsomme. :wink:

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du furu seng, kan du byge opp sengen? slik at den blir høy nok til å ha standard skuff under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg sa er disse plastskuffene 15cm høye, så det blir for høyt for vår lave seng.

Tenkte egentlig ikke vi trengte ramme i dem en gang jeg... om man bruker plater med litt tykkelse kan man vel lime og så skru/spikre de mot hverandre? Tror ikke vi kan ha noen større hjul, for da må vi lage skuffene lavere og det synes jeg ikke så mye om. De skal bare være slik at vi får dratt den fremover. Hjulene har jeg sett på Clas Ohlson og de er vel ca 1,5cm høye. Må vel da ha hvertfall seks hjul på hver skuff, kanskje åtte.

Tenkte nå at siden jeg vil ha lokket i to deler, så kan vi jo også dele skuffen i to, med en skillevegg imellom. Det var lurt tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du furu seng, kan du byge opp sengen? slik at den blir høy nok til å ha standard skuff under.

Har ikke furuseng, nei. Dette er sengen vi har (i bjørk):

> Ikea: Malm seng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har jeg laget et bilde av hvordan jeg vil ha det. :)

Link fjernet.

Endret av Mrs. B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dersom du bruker tykkere plater, blir den jo tyngre. Men det bør la seg gjøre å bare lime og skru så sant dere ikke skal trekke skuffene ut og inn ofte. Det er jo ikke store rammeverket som skal til; en firkant i bunnen og noen stolper opp i hjørnene. Du trenger ikke bruke tykke lsiter.

Hvor mange hjul du trenger kan du nesten regne ut. Det bør stå på dem hvor mye last hver enkelt tåler, så får du beregne omtrent hva en full skuff vil veie.

PS. Har du sjekket at størrelsen på hjulene er inkl. festeplaten? Slik at det ikke bare er diameteren på selve hjulet som er 1,5 cm. Tenk også på hvordan hjulene vil påvirke gulvet ditt med en tung skuff oppå.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett på hjulene i butikken, og målte på øyemål at de var ca. 1,5cm høye - inkludert festet. Får undersøke litt nøyere om det står noe om vekt og slikt på dem. Uansett vil ikke skuffene bli tunge av innholdet ihvertfall. Skal stort sett bare ha sengetøy og laken oppi der så vi får litt mer plass i kommoden vår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke på en måte "bygge opp" hjulene inn i skuffen, sånn at selve skuffen går nesten ned til gulvet og så er hjulene inni liksom... Hm... *tenke seg om og prøve på nytt*

Altså det jeg mener er at du kan feste hjulene som på en bil liksom... For hvis dere bare har 12 cm og så må ta ett par cm til hjul + klaring oppe så skuffen ikke setter seg fast, da blir det ikke store skuffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje det.. får høre med mannen, det er nemlig han som må frem med hammer og spiker. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest :-) anna ikke pålogga

Jeg (som er avhengig av at ting skal være enkelt) tror jeg ville ha kjøpt en ganske solid bunnplate i kryssfiner - eller kanskje spon eller MDF, rett og slett. Og så kjøpt vanlige lister eller tykke 10 cm brede planker som jeg brukte til å lage kassen oppå. (Ettersom den bare skal være 10 cm høy.) I tillegg til å skru dem fast fra undersiden hadde jeg brukt beslag som skrudde dem fast i bunnen og i hverandre i hjørnene.

Tror ikke jeg hadde brukt krefter på å lage lokk. Ettersom den kommer til å ligge så høyt opp mot sengebunnen er jo ikke lokket nødvendig for å hindre innholdet i å bli støvete. Da hadde jeg heller funnet på noe lurt for å holde innholdet på plass... sånne strikk som man bruker i kofferter for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo, du må ha lokk på!

Kommer masse midd og støv og andre skumlerier ned fra madrassen, men det vet du sikkert om Mrs. B!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...