Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan noen svare meg på følgende: Tjener man opp pensjon av alt man jobber? Altså - tjener jeg, som jobber fast 75 %, men tar ekstravakter slik at det blir tilsvarende 100 %, opp full pensjon? Er 26 år. Vet dette kommer på feil emne, men får ikke skrevet på det aktuelle emnet. Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor jobber du? Hvilken tjenestepensjonsordning har de der du jobber? Alt du nevner ovenfor teller som opptjening i folketrygden (som utgjør mesteparten av pensjonen du vil få) i nye regler som gjelder 100 % for dem født etter 01.01.1963.

Litt usikker på hvordan det blir med ekstravaktene med tanke på tjenestepensjonen. Fast lønn, faste tillegg og noen variable tillegg er pensjonsgivende, men det vil ikke være opptjening for betalt overtid.

Ta uansett kontakt med jobben din og hør om du trekkes egenandelen på 2 % av lønna for noe utover de 75 % du jobber fast, for å være helt sikker. Ev. fortell oss hva som står på siste lønsslipp.

Endret av Leifern
Skrevet

Jeg fikk idag vite at ved 80% stilling tjener du opp som om du jobber fullt. Dvs søk å øke til 80%

Dette kan sikkert variere fra type jobb. Jeg er i helsesektoren.

Ring lønnskontoret ditt og spør. :-)

Skrevet

I forhold til folketrygden så er det bruttolønn som er avgjørende. Private pensjonsordninger os den gjennom jobben kommer i tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...