Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

??

Anonym poster: 38dfe88a6705c98b6bba209dbd92ca63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi rangere menneskene her inne også nå? Jeg ligger på 0. Sånn ca da.. :danse:

Jeg mener at ingen burde tjene over 1,5 mill, slik Rødt foreslår. Da slipper vi de store klasseskillene i samfunnet. Det som er dumt, er vi trenger gründere som skaper arbeidsplasser, og 1,5 mill er neppe høyt nok for slike folk.

Skrevet

Skal vi rangere menneskene her inne også nå? Jeg ligger på 0. Sånn ca da.. :danse:

Jeg mener at ingen burde tjene over 1,5 mill, slik Rødt foreslår. Da slipper vi de store klasseskillene i samfunnet. Det som er dumt, er vi trenger gründere som skaper arbeidsplasser, og 1,5 mill er neppe høyt nok for slike folk.

En makslønn på 1,5 mill. skaper flere problemer enn det løser. Ja, hva løser det egentlig? Lite annet enn et forsøk på å tilfredsstille enkeltes store misunnelse, som uansett vil slå feil.

• Liker 2
Skrevet

En makslønn på 1,5 mill. skaper flere problemer enn det løser. Ja, hva løser det egentlig? Lite annet enn et forsøk på å tilfredsstille enkeltes store misunnelse, som uansett vil slå feil.

Kom gjerne med argumenter.

Skrevet (endret)

Kom gjerne med argumenter.

For det første, så vil staten tape skatteinntekter. Det Rødt tenkte seg, var å komme med et nytt innslagspunkt i toppskatten som gjør at marginalskatten på inntekt over 1,5 millioner blir 100 %.

Hva fører dette til? Jo, først til at arbeidstakere som tjener mer enn dette tilpasser seg slik at de vil tjene akkurat topplønnen. For eksempel gjennom å jobbe mindre, ikke gidde ta de jobbene som i dag gir så høye lønninger, eller kreve alternative goder. Og bedriftene tilpasser seg, ingen bedrift vil finne noen verdi i å tilby mer lønn enn 1,5 millioner kr. Dermed blir de som eier bedrifter rikere, staten får mindre. Verdiskapningen som er et gode for alle kan gå ned, i og med at folk som i dag tjener mye ikke får like mye igjen for jobben de gjør som i dag, det kan gi dem lavere motivasjon.

Uansett går staten glipp av svært mye toppskatt på denne måten. Det offentlige håver inn store penger i skatt på inntekter over 1,5 millioner i dag. Dette vil føre til reduserte skatteinntekter, og dermed mindre goder å fordele på de som har mindre. Altså motsatt av det som var hensikten. Rødt trodde vel at de som i dag f.eks. tjener 4 millioner gladelig vil betale 3 millioner i skatt. Vel, så lenge livet på jorda har eksistert har organismer tilpasset seg virkeligheten. Det ville høytlønnede også gjort om Rødt hadde fått gjennomslag for forslaget sitt.

Det finnes antakelig langt flere argumenter mot en slik løsning enn det jeg rablet ned i farten her.

Endret av Leifern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...