Gå til innhold

Bare én kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følgende innlegg satte igang litt tankevirksomhet hos meg;

Er dette nok kaker?:http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=71477

Jeg har sett for meg å bare ha en eneste kake, dvs en lekker bryllupskake. Jeg vil gjerne ha ting litt stilig, og ser ikke for meg et stort kakebord.

I tillegg kunne jeg tenke meg å ha et stort fruktfat med pent oppskåret frukt (ananas, druer, eple, appelsin...osv), og god mørk sjokolade i tynne biter.

Hva syns dere om dette? Er det litt rart, og vil folk reagere? Bør jeg gi folk et skikkelig kakebord?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror jeg ville synes det var underlig med bare en kake, men det kommer helt an på hvor mange gjester dere er. Til 15-20 gjester: Sikkert helt greit. Til 60-70 gjester: Litt stusslig, samme hvor god og svær kaka er.

Hvis det er elegansen det står på, skjønner jeg det ikke helt: Det er da ikke lekrere med en kake enn med mange?

Skrevet

Vi er absolutt ingen kakemomser, men skal allikevel ha flere kaker enn bare bryllupskaken. Jeg syntes ikke det er så farlig om det ikke er mange forskjellige kaker denne dagen, så lenge det er nok.

Bryllupskake + fruktfat syntes jeg hørtes godt ut, men det er nok en del andre som vil reagere. Både mine foreldre og hans har sagt at kaker det må vi har flere av.

Vi blir ca. 70 gjester.

Skal ha bryllupskake, mousse, 55 biter

2 verdens beste

2 sjokoladekaker

4 hvetekringler

2 gelekaker

Kransekake

Mamma, svigermor og 2 tanter skal bake for oss.

Skrevet

Vi hadde bare bryllupskake + kransekake vi, noe som holdt i massevis. Vi hadde riktignok 5.etg bryllupskake til 90 personer enda vi bare var 60 stk da...

Jeg er generelt glad i kaker, men på en slik dag blir det nok annet synes nå jeg.

Skrevet

Vi blir ca. 70 gjester.

Skal ha bryllupskake, mousse, 55 biter

2 verdens beste

2 sjokoladekaker

4 hvetekringler

2 gelekaker

Kransekake

Mamma, svigermor og 2 tanter skal bake for oss.

Vi blir noen og 50 gjester og jeg ser for meg selve bryllupskaka (nok til bortimot 40 gjester)

1 verdens beste

1 sjokoladekake

1 nøttekake

1 fruktkake

....og that's about it!! Blir det FOR mange kaker så ser jo ikke gjestene "skogen for bare trær" og blir stappmett av bare synet av ørti kaker. Nei, 5 kaker - det får holde!!!!

Og, moder'n pluss tante skal bake for meg:)

Gjest Pjusk
Skrevet

Etter å ha lest linken hos puffthemagic og innleggene på denne tråden: :o :o :o :o :o :o Jeg tror dere er heeeelt gærne!

Og det sier jeg til tross for at jeg eeeeelsker kake!

Skrevet

Hey!

Meg igjen. Godt mulig vi ender opp med 1 av hver kake vi også. Hver kake er jo allikevel ganske stor, og det holder sikkert i massevis.

Skal jo ha snacks stående også.

Skrevet

Puffthemagic

Vi skal også bare ha bryllupskaken, og vi blir ca 110!!!!Hos oss blir det ikke noe kakeslaberas, men fest med drinker og morro. Hvis de gamle vil ha kaker, får de sikkert det på søndagskaffen hos en venninne neste dag!! :ler:

Skrevet

Jeg synes det høres enkelt og elegant ut! Ikke la deg påvirke av de norske tradisjonene dersom dette er det dere faktisk vil! Et alternativ er jo å ta det engelske helt ut med en lys brudekake (marsipan, frosting eller krem) og en mørk brudgomkake (ofte sjokolade eller mørk fruktkake). Noen er ikke glade i kremkaker, og vil sette stor pris på brudgomkaka. Frukt og mørk sjokolade ved siden høres ut som en glimrende ide.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns det blir litt lite med bare en kake, for det er ikke sikkert alle liker den kaken dere har bestemt dere for. Da kan det være lurt å ha i allefall en til som de kan velge.

Skrevet

Jeg synes dette hørtes lekkert ut, og fikk litt å tenke på selv.... :-?

Alternativt kan du jo ha et par ekstra kaker som også er stilig pyntet.

Skrevet

De fleste bryllupene jeg har vaert i i utlandet har kun hatt en stoooor, elegant bryllupskake pluss konfekt (ikke alla Kong Haakon) og frukt.

Jeg synes det hoertes veldig flott ut saann du hadde tenkt det..

Det med aa ha tusen kaker, er en typisk norsk tradisjon man klarer seg fint uten.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger !

Selv om det bare en er kake, er det jo en forutsetning at det er nok til alle, og det bør jo være mulig.

Men jeg kom på at jeg bør tenke på at folk kan ha allergier o.l. Marsipan og nøtter (andre ting?) bør kanskje unngås dersom folk ikke får et valg.

Håper at vi kan gjøre det slik vi har tenkt, så får tradisjon være tradisjon, og tante olga kan bli så irritert hun vil :wink:

Skrevet
Puffthemagic

Vi skal også bare ha bryllupskaken, og vi blir ca 110!!!!Hos oss blir det ikke noe kakeslaberas, men fest med drinker og morro. Hvis de gamle vil ha kaker, får de sikkert det på søndagskaffen hos en venninne neste dag!! :ler:

Dette har vi også tenkt.

Det blir bare bryllupskaken, men den blir stor. I tillegg skal vi ha god håndlaget konfekt.

Så blir det, som Jens skriver, fest med drinker og morro, og tapas til nattmat.

Skrevet
.......Skal jo ha snacks stående også.....

Jeg har vært i mange bryllup men i fjor var jeg i ett og der var det første gangen jeg ble servert litt salt snacks sånn i 23-tiden. DET var jaggu en god ide. Da har han begynt å drikke litt alkohol og noe salt etter de søte kakene ved kaffen - smaker bare fortreffelig. Vi fikk servert salte pinner og peanøtter. ALLE gjestene syntes det var kjempesnadder (før nattmaten ble servert sånn litt over 0100)

Så, det skal vi også gjøre i vårt bryllup

Skrevet

Enig med Jens. Vårt bryllup er ikke noe kaffeslaberas for de gamle tantenes skyld, så en kake holder for oss. Og klokken halv ti blir det i tillegg servert litt saltmat (bl.a kjeks med lodderogn/løk/kaviar + tapenade) - dette er når de fleste vennene våre ankommer.

Skrevet

Synes det høres kjempestilig ut med bare en stor flott kake. :tommelsmil: Ser alltid så utrolig rotete ut med 10-20 kaker strødd omkring synes nå jeg da.

Skrevet

Hvis du ønsker å ta hensyn til allergikere kan du ha forskjellige kaker i bryllupskaken. Det tror jeg vi kommer til å ha. Vi har veldig lyst på en sjokolademoussekake til bryllupskake, men i den er det nøttebunn. Så dermed så blir det en etasje med en vanlig sjokoladekake. Utenpå vil alle tre kakene ha likt trekk og lik pynt.

Skrevet

Kjempeide, Frosken, takk !

Jeg kom ikke på at en kan ha ulike kaker (men like utenpå) i etasjene!

Skrevet
Vårt bryllup er ikke noe kaffeslaberas for de gamle tantenes skyld' date=' så en kake holder for oss.[/quote']

:føle seg gammel: :ler2: Kunne ikke ha tenkt meg et bryllup uten maaaaaange kaker, men det er jo opp til hver enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...