Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Alle søndager er jo røde dager...

Gjest Carmelita
Skrevet
Alle søndager er jo røde dager...

Men du får ikke helligdagstillegg på en vanlig søndag, det gjør man på palmesøndag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men du får ikke helligdagstillegg på en vanlig søndag, det gjør man på palmesøndag.

Spørsmålet var om det er en rød dag, og det er alle søndager. Hvor har du det fra at man får helligdagstillegg på palmesøndag da?

Gjest Carmelita
Skrevet

Palmesøndag er en helligdag (rød dag), derfor helligdagstillegg. Jeg jobber i Oslo kommune, og får helgetillegg på vanlige søndager, og helligdagstillegg på røde dager som f.eks palmesøndag.

Helligdagene i 2004:

1 januar (nyttårsdag)

4 april (palmesøndag)

8 april (skjærtorsdag)

9 april (langfredag)

11 april (1. påskedag)

12 april (2. påskedag)

1 mai (offentlig høytidsdag)

20 mai (kristi himmelfartsdag)

30 mai (1. pinsedag)

31 mai (2. pinsedag)

Dessuten helligdagstillegg på innklemte helligdager som påskeaften

Gjest Anonymous
Skrevet

Da må du være heldig da, for palmesøndag er ikke en helgedag, og ikke alle får helgedagstillegg da. Det som regnes som helgedager etter hovedtariffavtalen er 1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, 1. og 2. pinsedag, Kristi himmelfartsdag og 1. og 2. juledag.

Gjest Carmelita
Skrevet

Nå ble jeg usikker... skal sjekke opp dette!

Skrevet

Palmesøndag gir nok ikke helgetillegg i Oslo kommune, hvis ikke dere har en lokal avtale om det. Men den teller når man lager påsketurnus med jobbing annenhver rød dag etc.

Her er helligdagene:

§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

B) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

Definisjonen finner vi i lov om helligdager og helligdagsfred.

Og her er loven om 1. og 17. mai http://www.lovdata.no/all/tl-19470426-001-0.html#1

Gjest Malama
Skrevet

Men når du her skriver at vanlige søndager er helligdager, da kan jo umulig palmeSØNDAG være en "ikke-helligdag"?

Gjest Carmelita
Skrevet

Jeg skal sjekke opp med jobben hvilke dager som faktisk er røde dager med helligdagstillegg.

Skrevet

palmesøndag er en "rød dag", men gir kun søndagstillegg. Du får ikke helligdagstillegg (1 1/3 timelønn i tillegg som du får f.eks skjærtorsdag). Skravla har helt rett i det hun skriver angående påsketurnus. Det vil i praksis si at jobber du palmesøndag og skjærtorsdag har du krav på en av de fri. Dette gjelder fordi palmesøndag (som alle andre søndager), er en rød dag. Det samme gjelder jo hvis du jobber 2.påskedag (som er mandag) og påfølgende søndag. Man må skille mellom helgetillegg og helligdagstillegg.

Skrevet
Palmesøndag gir nok ikke helgetillegg i Oslo kommune, hvis ikke dere har en lokal avtale om det. Men den teller når man lager påsketurnus med jobbing annenhver rød dag etc.

Her er helligdagene:

§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

B) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

...........osv...

Her motsier du deg selv, Skravla!

I begynnelsen sier du at "Palmesøndag gir nok ikke helgetillegg..."

Og når du regner opp helligdagene, tar du med "a) vanlige søndager..."

Det riktige er at Palmesøndag er IKKE helligdag, men en vanlig søndag. Du får IKKE helligdagstillegg for palmesøndag...

Gjest Anonymous
Skrevet

For å oppklare litt, det heter faktisk helgedager og helgedagstillegg. Hva som er helgedager har jeg nevnt tidligere. Så det stemmer at vanlige søndager er helligdager, men ikke helgedager. Altså er palmesøndag en helligdag, men ikke en helgedag og du får derfor ikke helgedagstillegg, men vanlig søndagstillegg.

Gjest Carmelita
Skrevet

Jobbet 17 mai i fjor og fikk helligdagstillegg (eller helgedagstillegg om du vil).

Gjest Anonymous
Skrevet
Jobbet 17 mai i fjor og fikk helligdagstillegg (eller helgedagstillegg om du vil).

17. mai er en høytidsdag jfr Hovedtariffavtalen, og man får et høytidstillegg som er likt helgedagstillegget. Det er altså en høytidsdag, ikke en helgedag.

Skrevet

Om jeg har skjønt rett får jeg ikke 133% på palmesøndag. Bare vanlig helgetillegg.

Skrevet
Om jeg har skjønt rett får jeg ikke 133% på palmesøndag. Bare vanlig helgetillegg.

Jepp, riktig!!

(Helgetillegg, eller søndagstillegg - det er enklere "å forstå", synes jeg. Så slipper man forveksling mellom helg- og hellig-dag... :wink: )

Skrevet

17. mai er en høytidsdag jfr Hovedtariffavtalen, og man får et høytidstillegg som er likt helgedagstillegget. Det er altså en høytidsdag, ikke en helgedag.

Og det samme gjelder 1. mai, det er også høytidsdag... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...