Gå til innhold

Eksen til kjæresten ødelegger forholdet

Anbefalte innlegg

Gjest kfjdkfjdksi
Skrevet

Jeg har vert sammen med mannen min i et år, og vi har hatt det kjempefint sammen den tiden. Jeg kjenner også godt kompisgjengen hans som jeg er en del av.

Nå har vi kommet til en håpløs situasjon.

Det har seg slik, at eksdama hans har et godt forhold til både min kjære og hans kompiser. Dette har ført til at ved sosiale sammenkomster, har ikke jeg turt å dukke opp fordi hun er til stede oftere og oftere. I stedet ligger jeg og gråter og ruser meg i dagesvis. Kjæresten min vet dette, og sier at jeg må ta meg sammen. Han ønsker ikke å fortelle henne om dette, fordi han ikke vil være stygg mot henne. Jeg går ofte i terapi for dette, men det går i motsatt retning pga dette.

Jeg sier ikke at noen har rett her, men nå har jeg blitt så lei, at jeg føler vi har mistet hverandre.

Er det håp her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vert sammen med mannen min i et år, og vi har hatt det kjempefint sammen den tiden. Jeg kjenner også godt kompisgjengen hans som jeg er en del av.

Nå har vi kommet til en håpløs situasjon.

Det har seg slik, at eksdama hans har et godt forhold til både min kjære og hans kompiser. Dette har ført til at ved sosiale sammenkomster, har ikke jeg turt å dukke opp fordi hun er til stede oftere og oftere. I stedet ligger jeg og gråter og ruser meg i dagesvis. Kjæresten min vet dette, og sier at jeg må ta meg sammen. Han ønsker ikke å fortelle henne om dette, fordi han ikke vil være stygg mot henne. Jeg går ofte i terapi for dette, men det går i motsatt retning pga dette.

Jeg sier ikke at noen har rett her, men nå har jeg blitt så lei, at jeg føler vi har mistet hverandre.

Er det håp her?

Nei.

Endret av Nusseli
  • Liker 4
Skrevet

Hvis du griner i dagesvis, ruser deg OG må gå i terapi fordi han av og til møter eksen på fest

- ja hvordan oppfører du deg da ellers?

Jeg hadde helt klart dumpet deg, hvis jeg var han.

• Liker 6
Gjest tsjdkdk
Skrevet

Ellers har jeg det fint med rutinert hverdag.

Skrevet

Ellers har jeg det fint med rutinert hverdag.

Bullshit

• Liker 8
Skrevet

Hva er det med situasjonen som gjør deg redd? Er du redd for at han driver på med eksen bak din rygg? Jeg hadde faktisk følt meg tryggere om jeg var med og hilste på henne. Kanskje for å ufarliggjøre henne litt. Har han tidligere gjort noe som gjør at du ikke stoler på ham? Sliter du med sjalusi? Veldig bra at du får hjelptil å takle det. Gjør kjæresten din noe for å hjelpe til? Snakker dere sammen? Beklager, dette ble mye spørsmål å en gang. :-)

Gjest tskdkgk
Skrevet

Takk for svar. Nei, han står på sitt om at hun er viktigst. Han har aldri sett mine reaksjoner, han vet bare hva som foregår og hvordan jeg tar det.

Sliter ikke med sjalusi. Det er ikke noe problem for meg at dem er sammen, men jeg er redd henne. Selvbildet mitt er ikke på topp om det har noe å si. Det går på at jeg vil vi skal gå som et par, og hun holder seg borte fra meg.

Kjæresten er støttende, men problemet er der likevell.

Skrevet

Hmm. Vanskelig å komme med noen spesifikke råd. Men vet du selv hva som gjør deg redd henne? Er det fordi du lføler hun er bedre enn deg? Jeg sliter med selvbildet selv og er generelt redd for nye mennesker. Men for meg pleier det å hjelpe å møte dem. Men det er jo meg. Må han dra på alle disse festene med henne? Er det et alternativ for deg å prøve å være med venner eller gjøre noe som får deg til å tenke på noe annet når han er der?

Skrevet

Hmm. Vanskelig å komme med noen spesifikke råd. Men vet du selv hva som gjør deg redd henne? Er det fordi du lføler hun er bedre enn deg? Jeg sliter med selvbildet selv og er generelt redd for nye mennesker. Men for meg pleier det å hjelpe å møte dem. Men det er jo meg. Må han dra på alle disse festene med henne? Er det et alternativ for deg å prøve å være med venner eller gjøre noe som får deg til å tenke på noe annet når han er der?

Jeg er redd for at jeg vil måle meg med henne om jeg ser henne. Og da snakker jeg litt av erfaring. Han ville ikke gjøre ting offisielt mellom oss før det hadde gått lang tid, fordi han ville ta hensyn til henne. Jeg går rundt og føler at vi ikke er kjærester lengre, og jeg blir mer og mer opptatt av dette. Mest av alt føler jeg meg totalt mislykket fordi jeg tar situasjonen slik.

Samtidig føler jeg at kjæresten ikke tar hensyn til terapien jeg går gjennom nå, som er krevende. På generell basis fungerer jeg normalt, jeg er bare veldig følsom. Men det meste dreier seg om at jeg føler at kjæresten prioriterer eksen forran meg, uansett hvor feil jeg måtte ta. Det er jo det som faktisk skjer?

Jeg sier ikke at jeg legger skylden på noen. Situasjonen min er som den er, og jeg føler det er fastlåst.

Han drar på festene sammen med henne, mens jeg sitter hjemme. Nesten hver eneste helg, omtrent de eneste gangene vi har kjangs til å møtes pga jobb og studier. Jeg har desverre liten vennekrets, og hans er den eneste jeg har. Jeg prøver det jeg kan å være sammen med andre.

Anonym poster: 4b96dea389b4e7bb2fc417a4b714957a

Skrevet

Det er da ikke eksen hans som ødelegger forholdet, men du selv.

Skaff deg psykolog, TS, for dette er ikke normalt.

Anonym poster: e9bc6a2c252c2aa425628a2a27d20644

• Liker 3
Skrevet

Det er da ikke eksen hans som ødelegger forholdet, men du selv.

Skaff deg psykolog, TS, for dette er ikke normalt.

Anonym poster: e9bc6a2c252c2aa425628a2a27d20644

Anbefaler å lese innleggene skikkelig. Jeg går i terapi. Eksen kommer i veien for meg, og videre kommer jeg i veien i forholdet.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å lese innleggene skikkelig. Jeg går i terapi. Eksen kommer i veien for meg, og videre kommer jeg i veien i forholdet.

Hvis terapeuten din hevder at eksen hans er problemet:

Bytt terapeut.

• Liker 5
Skrevet

Hvis terapeuten din hevder at eksen hans er problemet:

Bytt terapeut.

Nei, huff. Feil formulering av meg i tittelen. Eksen påvirker meg, og jeg ødelegger videre forholdet.

Skrevet

J I stedet ligger jeg og gråter og ruser meg i dagesvis.

Det er du som må være ærlig med han. Si alt. Vær helt ærlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du går i helt "motsatt retning av han", og at du reagerer mer og mer utrert for at han skal se hvordan du har det. Når du nå har prøvd denne medisinen (=ligge å gråte og ruse deg i dagesvis) så ser du jo at den ikke virker. Du må ta noen andre grep, selv om jeg ikke vet helt hva.

Hva er det som er problemet her? Er det

- det at han har kontakt med henne?

- Det at han, til tross for at du går i terapi og har det vondt, fremdeles nekter å snu ryggen til henne.

Er alt løst dersom han snur henne ryggen og har all sin oppmerksomhet rettet mot deg hele tiden?

Jeg tror det du sliter med stikker dypt, og at denne historien med hans eks kun er en knagg som du henger alle problemene dine på.

-

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Nei, han står på sitt om at hun er viktigst. Han har aldri sett mine reaksjoner, han vet bare hva som foregår og hvordan jeg tar det.

Sliter ikke med sjalusi. Det er ikke noe problem for meg at dem er sammen, men jeg er redd henne. Selvbildet mitt er ikke på topp om det har noe å si. Det går på at jeg vil vi skal gå som et par, og hun holder seg borte fra meg.

Kjæresten er støttende, men problemet er der likevell.

Tror du er veldig usikker på deg selv, og forstår at kjæresten din ikke kan unngå å gå på fest fordi eksen hans er der...

Du sier selv at du er redd henne og at hun skal holde seg borte fra deg.

Men du kan ikke kreve at hun møter mennesker hun kjenner, selv om du er tilstede. Det er ditt problem at du er redd henne, og at du gjennom det prøver å bestemme over eksen din.

Her er det ikke annet å gjøre enn at du må møte din angst og gå sammen med kjæresten din. Hils på henne, men hold gjerne avstand. Prøv å ikke bry deg om henne, det er deg han er sammen med nå. For de fleste mennesker vil det alltid finnes eks-er der ute. Du kan ikke reagere så voldsomt på det som du sier selv i innleggene dine, da vil du plages veldig etterhvert.

Anonym poster: e7e56da3fce458c91f719c84dca8ec5c

• Liker 3
Skrevet

Jeg får inntrykk av at du går i helt "motsatt retning av han", og at du reagerer mer og mer utrert for at han skal se hvordan du har det. Når du nå har prøvd denne medisinen (=ligge å gråte og ruse deg i dagesvis) så ser du jo at den ikke virker. Du må ta noen andre grep, selv om jeg ikke vet helt hva.

Hva er det som er problemet her? Er det

- det at han har kontakt med henne?

- Det at han, til tross for at du går i terapi og har det vondt, fremdeles nekter å snu ryggen til henne.

Er alt løst dersom han snur henne ryggen og har all sin oppmerksomhet rettet mot deg hele tiden?

Jeg tror det du sliter med stikker dypt, og at denne historien med hans eks kun er en knagg som du henger alle problemene dine på.

-

Reaksjonene jeg har hatt; jo jeg skrev litt på spissen. Men jeg legger ikke skjul på at jeg har hatt det overdrevent vondt de kveldene de har vert sammen, og jeg har følt meg ekskludert. I starten kom jeg på unnskyldninger for å ikke bli med, da hun skulle være tilstede. Så reaksjonene mine har vert reelle, ikke noe som jeg ville provusere han med. Her en dag måtte jeg ta det opp, og vi kom ikke frem til noe som jeg skrev i startinnlegget.

Det er dette som er problemet, som du skrev:

"Det at han, til tross for at du går i terapi og har det vondt, fremdeles nekter å snu ryggen til henne."

Jeg føler at han setter forholdet på spill. Jeg hadde aldri gjort noe som min partner hadde sett på som truende for forholdet. At han møter henne uten meg, altså ved anledninger der jeg ikke kan bli med eller hun feirer bursdagen sin etc. har ikke vert noe problem. Det er direkte en brems for min terapi, at jeg må gå å møte henne i disse tider, og min kjærste er klar over dette.

Jeg skjønner godt at jeg er urimelig, men jeg kan ikke fake at jeg er fornøyd. Sånn er ikke forholdet vårt. Jeg har bestemt meg for å forsøke å møte henne, da han vil ta hensyn til henne uansett hva som skjer.

Skrevet

Men hvilke "hensyn" er det han tar til henne som du ikke klarer? Mener du at om han snudde ryggen til henne så ville du ikke hatt mer behov for terapi og alt ville ha løst seg? Det ville jo også få konsekvenser for hans sosiale nettverk, siden det også omfatter hans kamerater. I praksis kan det bety at hun ikke lenger kan være velkommen i dette sosiale nettverket.

Ja, kanskje skal du overkomme dette hinderet som handler om å kunne tåle å være i samme rom som henne. Hils på henne, se henne inn i øynene og møt henne. Hvis du har bestemt deg for å ikke like henne, så forsøk å løse litt opp på denne "bestemmelsen".

• Liker 1
Skrevet

Men hvilke "hensyn" er det han tar til henne som du ikke klarer? Mener du at om han snudde ryggen til henne så ville du ikke hatt mer behov for terapi og alt ville ha løst seg? Det ville jo også få konsekvenser for hans sosiale nettverk, siden det også omfatter hans kamerater. I praksis kan det bety at hun ikke lenger kan være velkommen i dette sosiale nettverket.

Ja, kanskje skal du overkomme dette hinderet som handler om å kunne tåle å være i samme rom som henne. Hils på henne, se henne inn i øynene og møt henne. Hvis du har bestemt deg for å ikke like henne, så forsøk å løse litt opp på denne "bestemmelsen".

Hensynet til henne, ved at han dolker meg i ryggen i stedet for henne. Men jeg skjønner helt klart hele problematikken med hva som vil skje om hun blir ekskludert. Vi er jo voksne mennesker. Jeg skal møte henne osv. Men vil ikke dette gå for meg i lengden, vil jeg ikke nøle med å slutte forholdet. Og akkurat det gjør vondt. Men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd :) (I forhold til terapien ville jeg fortsatt likevel, "hun" bremser den bare. Ønsker ikke å gå inn på hva det dreier seg om.)

Takk for gode innspill. Fikk et annet perspektiv på det nå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også det er lurt at du hilser på denne ekskjæresten. Husk at hun sannsynligvis også synes det er rart/ubehagelig å se sin eks med ny kjæreste, hun er også sårbar i den situasjonen. Når du treffer henne på fest, trenger du jo ikke sitte å snakke med henne hele kvelden, det er det ingen som forventer. Men om du hilser, og får sett at hun også er "menneskelig", så blir hun kanskje litt mindre farlig?

Det er deg kjæresten har valgt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...