Gå til innhold

Hva er fordelen med speilrefleks fremfor hybridkameraer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg nytt kamera. Er vant med Canon 400D fra før av, men dette selger jeg for å skaffe meg et litt nyere kamera som også kan filme.

Tenkte først at speilrefleks var en selvfølge da kompaktkameraer ikke tar like gode bilder, men innser at jeg kanskje bør gi disse hybridkameraene en sjanse? Er de mer eller mindre som speilrefleks-kameraer, bare uten speilene? Eller?

Hva er fordeler og ulemper ved begge typer kameraer? Jeg er veldig lite oppdatert på dette merker jeg.

EDIT: Kan legge til at kameraer jeg per nå vurderer er Canon 600D/650D, så et eventuelt hybridkamera bør være på høyde med disse.

Anonym poster: 03653b3e83a26cc6a1b5b304557da897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du driver med foto profesjonelt, så ville jeg gått for ett hybrid kamera.

De tar mindre plass, kan gjøre "mer" med de enn bare foto.

Anonym poster: 348ff21b58f7af26117dea09ddcb8032

Skrevet

Enkelt og greit, hvilken innstillinger bruker du på kameraet ditt? Bruker du auto-innstillingene så kan du like greit kjøpe hybrid, er du veldig nøye på manuelle innstillinger o.l. syntes jeg speilrefleksen gir bedre bilder.

Og skal du velge en av de ville jeg gått for 650 D pga autofokus under filming :)

Skrevet

Jeg bruker både auto-innstillingen og helmanuelle innstillinger. Kommer an på om jeg bare tar enkle snapshots eller om jeg er i fotograf-modus.

Så jeg ønsker et kamera hvor jeg kan bestemme alt manuelt, altså stille inn blenderåpning, lukkerhastighet, ISO osv. selv etter ønske :)

Fotografering er kun en liten hobby for meg, men jeg er såpass seriøs at jeg irriterer vettet av meg over teknisk dårlige bilder, og vil f.eks. ha muligheten til å kunne fotografere innendørs uten blitz uten at bildene blir elendige, samt ta bilder av folk som løper og leker uten at alt bare blir skurrete og dårlig.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan disse hybrid kameraene er, men på speilrefleks har det jo veldig mye å si på innstillinger, ISO, blender, lukker og hvor lyssterkt objektiv du har!

Jeg solgte det som fulgte med kameraet mitt og kjøpte meg et litt dyrere ett, fikk brått veldig mye bedre bilder innendørs med de samme innstillingene!

Skrevet

Jeg bruker både auto-innstillingen og helmanuelle innstillinger. Kommer an på om jeg bare tar enkle snapshots eller om jeg er i fotograf-modus.

Så jeg ønsker et kamera hvor jeg kan bestemme alt manuelt, altså stille inn blenderåpning, lukkerhastighet, ISO osv. selv etter ønske :)

Fotografering er kun en liten hobby for meg, men jeg er såpass seriøs at jeg irriterer vettet av meg over teknisk dårlige bilder, og vil f.eks. ha muligheten til å kunne fotografere innendørs uten blitz uten at bildene blir elendige, samt ta bilder av folk som løper og leker uten at alt bare blir skurrete og dårlig.

Du bør nok ha et ekte speilrefleks. Hybrid er egentlig bare avanserte kompakter med utskiftbare linser.

Anonym poster: 941bb5ced1ae0e3cfefc045fadd0ac7a

• Liker 1
Skrevet

aner ikke

Anonym poster: 6e38e1273754fc2400f896bba3206782

• Liker 1
Skrevet

speilrefleks er best uansett.

Anonym poster: 576393dac6c15b193608bac490e739a3

Skrevet

Speilrefleks er på vei å bli forbigått. De er ikke best lengre. Det er som å perfeksjonere bladfjærer, det går bare til et visst punkt.

Sjekk denne, årets fotoprodukt: http://www.akam.no/artikler/arets-fotoprodukt-2012/115878/6

Kjenner en som har det, helt sinnssykt, han gruser de som tar bilder med speilrefleks. Det er utrolig kjapt og tar fantastiske bilder i lite lys uten blits.

Skrevet

Hybridkameraene blir fort litt dyre. Olympus OM-D E-M5, som skal være bra, koster rett over 7000 kr kun for huset. Da kommer jo optikken i tillegg. Dersom du har objektiver fra Canon fra før av (bortsett fra kit-objektivet) ville jeg holdt meg til de.

Et annet viktig poeng er at de speilløse/hybridkameraene foreløpig har relativt få objektiver å velge mellom. Du får stort sett adaptere, men da må man tenke på at kamerahuset blir veldig lite i forhold til objektivet, og det kan føre til at det blir krøkkete å holde.

Jeg ville tatt meg en tur i en fotobutikk og prøvd de forskjellige kameraene. Det kan hende du synes hybridkameraene blir for små å holde, eller kanskje liker du nettopp det at de er små.

Fordelen med speilløse er nok først og fremst størrelsen. Fordelen med speilrefleks er at de fokuserer raskere og at du ikke får noen forsinkelse fra du trykker på utløserknappen til bildet er tatt. Hva som er viktig for deg kommer an på hva du tar bilder av. Denne artikkelen forklarer det litt mer inngående.

Jeg mener at de speilløse fortsatt har litt igjen før de når opp til speilreflekskameraene, men som sagt, det kommer an på hvilke kvaliteter du ser etter i et kamera.

Canon 600D, 650D eller 60D vil i alle fall være solide oppgraderinger fra 400D :)

Skrevet

Jeg har et Nikon hybridkamera, hadde Nikon speilrefleks før. Jeg bruker hybridkameraet mer, det er lettere å ta med ut på tur, og jeg liker at det også kan filme.

Men hybridkameraet mitt gir ikke like gode og skarpe bilder som det speilrefleksen gjorde. Det er også vanskelig (om ikke umulig) å ta ordentlig gode bilder inne uten blits, for de blir fort veldig mørke.

Hadde jeg hatt penger ville jeg kanskje ha kjøpt meg et speilrefleks i tillegg. For hybriden er fantastisk å ha med seg ut på tur når jeg ikke går på tur for å ta bilder, men bildene blir ikke like gode.

Skrevet

Jeg gikk for systemkamera. Mindre og lettere å ha med seg på tur, og utskiftbar linse slik som speilrefleks. Eneste forskjellen er at den ikke har speil. Jeg har Sony NEX 5R :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...