Gå til innhold

Tannpleier-yrket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har klinikk på skolen med pasienter ca 4 dager i uken. Fungerer som en vanlig tannpleierklinikk, bare at du må få alt godkjent etterhvert i prosessen. vi har også barnetannpleie en dag i uken:)

Her kan du lese litt om hva en tannpleier gjør: http://utdanning.no/...else/tannpleier

Vi lærer også protetikk, lage midlertidige kroner og broer:)

Det er et fint yrke. :) liker meg godt i klinikken på skolen, men ikke med alt det andre, syns det er mye stress så gleeeeder meg til å begynne i jobb:)

Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95

Høres kjempegøy ut! Vet du noe om hvordan jobbmulighetene er i Oslo? Og hva man tjener?

Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er veldig gøy :)

Vet at de i de store byen som det itillegg er utdanningsinstitusjon (som Oslo og Bergen ) kan være litt vanskelig. Men det er satt større fokus på tannpleier, så opptaket av studenter økte fra 20 pr. år til 30 i 2011. Det legges mer og mer vekt på forebyggende og helsefremmende arbeid, så jobbmulighetene i fremtiden vil nok bare bli bedre:)

Lønn skrev jeg noe om litt lengre oppe, men som tannpleier varierer det ganske mye. Offentlig begynner man vel på 370.000 kanskje. Privat kan man omtrent tjene det man vil. Vet om flere tannpleiere med årslønn på 500.000-600.000

Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg er utdannet tannpleier og har i de siste seks årene jobbet privat.

Studiet opplevde jeg som spennende, men hardt dersom man vil ha gode karakterer. Det er ingen matematikk, men det er både biologi og kjemi. For det meste er det likevel tannfag og praksis og mye pugging. Kjempefint studie og et flott miljø!

Når man er ferdig utdannet er det mange som vil ha jobber i de store byene og noen opplever at det kan ta litt tid før man finner noe fast, men det er alltid et-eller-annet svangerskapsvikariat der ute og det er ingen dum plass å begynne, for arbeidserfaring er det viktigste. Med tid og stunder vil det nok bli behov for flere tannpleiere. Når det gjelder tannleger vet jeg at det begynner å bli noe vanskeligere for disse å få seg jobb på grunn av at det er tre store utdanninger i Norge, og markedet blir mettet av dette - og i tillegg er det mange som velger å utdanne seg i utlandet. Mange tannleger merker at det blir mindre å gjøre og større kamp om pasientene - iallefall i privat praksis, der de fleste helst vil være på grunn av lønnsnivået der.

Når det gjelder lønnen til tannpleiere ser jeg noen nevner at tannpleiere tjener 500.000-600.000 i året i privat praksis. Det stemmer ikke i det hele tatt! Lønnen i privat ligger på rundt ca. 400.000 for hard jobbing. Noen tjener likevel mer på grunn av bonusordninger og noen jobber som selvstendig næringsdrivende, men det er IKKE mange av disse! Kanskje en håndfull ++ i Norge. Altså FÅ! Mange tannpleiere jobber også privat, men får "offentlig" lønn. Dette er helt opp til tannlegen som ansetter tannpleierene å bestemme lønnen, det er kun offentlig at man kan stille krav til lønn. Altså kan du ikke forvente å bli rik dersom du begir deg ut på en tannpleierutdanning. Offentlig begynner lønnen på rundt 350.000 i året, og denne bruker å stige med noen tusenlapper i året, og det er også noen fine bonusordninger i offentlig tannhelsetjeneste.

Arbeidsoppgavene hos det offentlige er for det meste barn og eldre. Da er det mye opplæring til god hygiene og årlig sjekk med røntgenbilder, men også utadrettet arbeid som innebærer å reise rundt på gamlehjem og sjekke tennene på de eldre. Det er også muligheter for å oppsøke skoler, barnehager og helsestasjoner. Noen voksne pasienter har man også offentlig, men disse er ikke prioriterte.

Man bestemmer dagene mye selv i offentlig, det er deilig.

Jeg jobber privat. Privat er det i all hovedsak voksne pasienter. Men dette synes jeg er veldig spennende for det er her vi virkelig får behandle pasienter. Min hverdag består av vanlige rutinekontroller; undersøkelse med røntgen, diagnostisering av karies og rens av tannstein, vurdering av visdomstenner og henvisning til tannlegen for fjerning og all informasjon og opplæring i forkant av dette, hygieneinstruksjoner, lage kostnadsoverslag før timer hos tannlegen - og det vi gjør aller mest; behandle tannkjøttsbetennelse. Sistnevnte er hard jobbing som går ut på å fjerne tannstein og bakteriebelegg over og under tannkjøttet og følge med på utviklingen her. Jeg synes det er kjempespennende og veldig morsomt å få lov til å gjøre noe skikkelig behandling som man ser hjelper. MEN! Dette er et veldig statisk arbeid og det er superviktig med riktig sittestilling og opptrening av muskulatur, så her er det bare å komme seg igang med styrketrening. :)

Jeg vil absolutt anbefale tannpleieryrket og utdanning dersom man vil jobbe i et tannhelseteam og ha en selvstendig arbeidsdag, vi tannpleiere får bare mer og mer ansvar så det er en spennende tid vi går i møte som tannpleiere. Man blir nok ikke rik, men det er en fin jobb enten du jobber offentlig eller privat.

Endret av Tannfee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...