AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg vurderer sterkt å utdanne meg til tannpleier, men er litt i tvil. Jeg vil gjerne jobbe med mennesker, og gjerne med medisin. Jeg vil for all del unngå nattarbeid, og helger og helligdager. Hvor vanskelig er dette studiet? Jeg er veldig interessert i anatomi, men er ikke så flink i realfag. Dvs. jeg interesserer meg veldig for kjemi og biologi, men er dårlig i matte. Har tidligere slått fra meg studier som radiografi og bioingeniør fordi de virker for vanskelige (og turnusarbeid-livet). Det jeg er litt bekymret for er at det kan blit litt kjedelig i lengden. Litt lite variert kanskje. Ellers virker det som en veldig grei jobb, OK lønn (rundt 400.000?), og ikke minst en trygg jobb. Så, noen tannpleier der ute som vil fortelle litt hvordan det er? Eller hvordan studiet er? Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 27. januar 2013 #2 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg vet ingenting om det men her er kanskje noe som kan gi deg et lite innblikk http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tannpleier http://utdanning.no/tema/utdanning/utdanningsintervju/tannpleie_utdanningsintervju http://utdanning.no/tema/yrke_og_karriere/yrkesintervju/tannpleier_yrkesintervju Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg vet ingenting om det men her er kanskje noe som kan gi deg et lite innblikk http://utdanning.no/...else/tannpleier http://utdanning.no/...anningsintervju http://utdanning.no/...r_yrkesintervju Takk, men jeg har allerede lest der mange ganger ts Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Del Skrevet 27. januar 2013 Jeg vet ikke, men du kan sikkert kontakte odontologiforeningen ved UiO eller stedet der du studerer. Da kommer du i kontakt med studenter som studerer tannleie og de er nok mer enn villig til å fortelle om studiet. Anonym poster: 5a23a5020d1e140d1bc480301b60d6a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #5 Del Skrevet 28. januar 2013 Ja, jeg har tenkt å spørre neste gang jeg skal til tannlegen min, det er snart. Tenkte bare det kanskje var noen her som var tannpleier eller kjente noen som var det og hadde noe input. De som blir intervjuet på utdanning.no er jo alle veldig fornøyde med sitt yrkevalg. Og det er jo flott, men det er fint å høre litt nøytrale beskrivelser også. Uansett, så har jeg nå begynte å tenke litt på tannlege også. Tannpleier er jo 3 år, 2 år til så har man en jobb hvor man er så og si garantert jobb og tjener veldig godt. Det vil være ca like vanskelig for meg å komme inn på begge studiene. Litt mer vanskelig på tannlege såklart pga realfagene, men begga to har ganske høye poengsummer for å komme inn i Oslo. Det som bekymrer meg er at tannlege rett og slett er for vanskelig. Men kanskje ikke Har lest en del om det og det er jo kjempebra at det er såpass mye praksis under studiet. Hva ville du valgt og hvorfor? Hva er negativt med å jobbe som tannlege? ts Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Blåklokke Skrevet 28. januar 2013 #6 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg har vært innom og er vel ennå litt innom tanken på det samme som deg. Nå har jeg jobbet som tannhelsesekretær et par år, og sett hva tannpleieren gjør. Det er litt sånn like dager hver dag. Men selvsagt kan det nok være mye utfordringer også. Jobber du privat så har du bare voksne pasienter, og da er det nok mere fritt for at du har fri helligdager etc. Høyere lønn er det nok også. Jobber du i kommunen, så kan det hende du må jobbe noen helligdager. Men du har fri hver helg, noe som er sååååå deilig. Lønnen vet jeg ikke noe om, men den er nok ok. I det offentlige tannhelse tjenesten er det mest barn som kommer. Noen voksne selvsagt. Også psykisk utviklingshemmede, invandrere som akkurat er kommet til norge etc. Barn kan være en stooooor utfordring, og tålmodighet er nok det aller viktigste du kan ha som tannpleier. Plusset med jobben er jo at du får eget kontor som du kan styre med som du selv vil. Det er nok deilig. Du må gjøre alt selv da, røntgen og vasking av instrumenter, rydding etc selv. Så kan være litt stress og hektisk de dagene man kommer på etterskudd. Da er det fint og ha gode medarbeidere som er snille og hjelper til Men alt i alt tror jeg det er et fint yrke. Tror kanskje det kan være litt vanskelig å få jobb da. Det er ikke så stor etterspørsel på tannpleiere. Hva med tannhelsesekretær? Det er det alltid behov for. Og det er et veldig spennende yrke med masse muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Blåklokke Skrevet 28. januar 2013 #7 Del Skrevet 28. januar 2013 Foresten det negative med yrket generelt innenfor tanntjenesten er stooor slitasje på rygg, nakke, skuldre og armer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #8 Del Skrevet 28. januar 2013 Studerer tannpleie, og liker meg godt! studiet er krevende syns jeg. Lange dager på skolen, stort sett fra 8-15/16 hver dag. Masse prøver og eksamener, føler meg i en evig eksamensperiode. Så er det stress med alle kliniske krav som må være på plass for å få fullført. I forhold til mine venner som studerer sykepleie, vernepleier og andre bachelorer føler jeg at mitt studiet er mer krevende. Gleder meg veldig til å bli ferdig! deilig mandag-fredag, fri i helger! :-D du bør like detaljer, jobbe med mennesker og som hun over sier er tolmodighet viktig. Både på studiet (alt tar enormt lang tid på klinikken på skolen) og i yrkeslivet. Privat kan man tjene ganske bra. Vet om flere som tjener 500-600.000. Nesten bare voksne pasienter. Offentlig er det vel lønn på rundt 380.000 eller noe i den duren. Vil tro man får mest variasjon offentlig kanskje, siden det er flere forskjellige pasientgrupper der. Stort sett liker jeg meg godt, og gler meg til yrkeslivet! Lykke til med valget! Hvor tenker du å begynne forresten? Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #9 Del Skrevet 28. januar 2013 Ja, jeg har tenkt å spørre neste gang jeg skal til tannlegen min, det er snart. Tenkte bare det kanskje var noen her som var tannpleier eller kjente noen som var det og hadde noe input. De som blir intervjuet på utdanning.no er jo alle veldig fornøyde med sitt yrkevalg. Og det er jo flott, men det er fint å høre litt nøytrale beskrivelser også. Uansett, så har jeg nå begynte å tenke litt på tannlege også. Tannpleier er jo 3 år, 2 år til så har man en jobb hvor man er så og si garantert jobb og tjener veldig godt. Det vil være ca like vanskelig for meg å komme inn på begge studiene. Litt mer vanskelig på tannlege såklart pga realfagene, men begga to har ganske høye poengsummer for å komme inn i Oslo. Det som bekymrer meg er at tannlege rett og slett er for vanskelig. Men kanskje ikke Har lest en del om det og det er jo kjempebra at det er såpass mye praksis under studiet. Hva ville du valgt og hvorfor? Hva er negativt med å jobbe som tannlege? ts Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Har ganske mange venner som er tannleger eller studerer odontologi. Virker som de har et vannvittig bra studentmiljø i oslo, og siden man er sammen med de samme menneskene over 5 år og har mye praksis og arrangementer sammen så blir de godt sammensveiset. Studiet virker ikke så vanskelig(klart det er individuelt), men med praksis så må man jo sette av mye tid uansett hvor flink man er. Som tannlege har man gode arbeidstider og lønn, skal visst være ganske lett å få jobb også, mange som pensjonerer seg. Hadde jeg kunnet valgt om igjen hadde nok tannlege vært yrke mitt. Endte som økonom(ikke dårlig det heller) Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #10 Del Skrevet 28. januar 2013 Studiet virker ikke så vanskelig(klart det er individuelt), men med praksis så må man jo sette av mye tid uansett hvor flink man er. Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Legge til: mener å huske at frafallet er ganske lavt, tror alle som vil bli tannlege klarer det og gjør det omtrent på normert tid(om ikke ting som sykdom, barn, osv dukker opp). Og man har jo bestått/ikke bestått på eksamnene Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #11 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg var ikke klar over at det var vanlig med rygg og nakkeskader i tannlegeyrket. Men det kan jeg leve med Jeg er godt trent og opptatt av trening og å holde meg i form, så regner med det er litt forebyggende. Jeg vil studere i Oslo, veldig vanskelig å komme inn her da Jeg har også inntrykk av at det er godt miljø på tannlegestudiet i Oslo. Jeg liker å jobbe detaljert og med mennesker. Tannlegetstudiet virker veldig spennende - og mer gøy enn vanskelig når man leser om det, men realfagene er jo sikkert veldig krevende for de som sliter litt med de. Det virker egentlig som både tannpleier og tannlege er veldig greie yrker som folk trives i, så sant man interesserer seg for faget. Til deg som studerte tannpleie: hva syntes du er vanskelig med studiet? Det praktiske? Hvor vanskelig er realfag-biten? ts Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #12 Del Skrevet 28. januar 2013 Legge til: mener å huske at frafallet er ganske lavt, tror alle som vil bli tannlege klarer det og gjør det omtrent på normert tid(om ikke ting som sykdom, barn, osv dukker opp). Og man har jo bestått/ikke bestått på eksamnene Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Jeg kjenner mange som studerer odontologi i Oslo, og kan ikke engang telle på to hender de jeg kjenner eller har hørt om som har måttet ta et semester om igjen. Og da er det i mange tilfeller snakk om skoleflinke (det er jo alle som kommer inn) og engasjerte folk som har brukt mye tid på skolen, men som likevel stryker. Strykprosenten pleier å være ganske høy de første to-tre årene, deretter synker den mot 0 jo lenger opp i studiet en kommer. Hvis en ser på karakterstatistikken for tannlegestudenter (i den nasjonale statistikkdatabasen hvor alle studier i høyere utdanning ligger, husker ikke hva det heter) ser en at på tannlegestudiet i Bergen er det omtrent ingen som stryker, mens Oslo har mye høyere strykprosent. Ganske rart siden det er en del vanskeligere å komme inn i Oslo enn i Bergen, de har jo i teorien de best kvalifiserte studentene. Anonym poster: 5d7104b22807d2bee1b551482a653538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #13 Del Skrevet 29. januar 2013 Studerer tannpleie, og liker meg godt! studiet er krevende syns jeg. Lange dager på skolen, stort sett fra 8-15/16 hver dag. Masse prøver og eksamener, føler meg i en evig eksamensperiode. Så er det stress med alle kliniske krav som må være på plass for å få fullført. I forhold til mine venner som studerer sykepleie, vernepleier og andre bachelorer føler jeg at mitt studiet er mer krevende. Gleder meg veldig til å bli ferdig! deilig mandag-fredag, fri i helger! :-D du bør like detaljer, jobbe med mennesker og som hun over sier er tolmodighet viktig. Både på studiet (alt tar enormt lang tid på klinikken på skolen) og i yrkeslivet. Privat kan man tjene ganske bra. Vet om flere som tjener 500-600.000. Nesten bare voksne pasienter. Offentlig er det vel lønn på rundt 380.000 eller noe i den duren. Vil tro man får mest variasjon offentlig kanskje, siden det er flere forskjellige pasientgrupper der. Stort sett liker jeg meg godt, og gler meg til yrkeslivet! Lykke til med valget! Hvor tenker du å begynne forresten? Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95 Hva lærer dere når dere har klinikk på skolen? Har dere praksis? Hilsen en som også er nysgjerrig på tannpleieryrket. Anonym poster: 8d61195577693f8d7946081e42f24369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #14 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg kjenner mange som studerer odontologi i Oslo, og kan ikke engang telle på to hender de jeg kjenner eller har hørt om som har måttet ta et semester om igjen. Og da er det i mange tilfeller snakk om skoleflinke (det er jo alle som kommer inn) og engasjerte folk som har brukt mye tid på skolen, men som likevel stryker. Strykprosenten pleier å være ganske høy de første to-tre årene, deretter synker den mot 0 jo lenger opp i studiet en kommer. Anonym poster: 5d7104b22807d2bee1b551482a653538 Meg du siterte, forstod ikke helt innlegget, Mener du mange må ta om igjen et semester eller få? I Sier ikke at mitt inntrykk er riktig, bare lurer på ditt. Men det å stryke og måtte ta et semester om igjen er jo forskjellige ting, man har konteeksamen. Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #15 Del Skrevet 29. januar 2013 Meg du siterte, forstod ikke helt innlegget, Mener du mange må ta om igjen et semester eller få? I Sier ikke at mitt inntrykk er riktig, bare lurer på ditt. Men det å stryke og måtte ta et semester om igjen er jo forskjellige ting, man har konteeksamen. Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Jeg sier ikke at det er mange som må det, men jeg har inntrykk av at det er flere enn "få". Spesielt når man tenker at de som kommer inn på slike studier har karaktersnitt langt over gjennomsnittet. Her er statistikken jeg nevnte i forrige innlegg. Der ser man at strykprosenten på 1. semester har vært mellom 21,6 og 33,3 de siste årene, og på 2. semester mellom 20,0 og 30,8 prosent de siste fem årene. "Ideell strykprosent" over tid er i norsk høyere utdanning satt til å være 10 %, og da synes jeg det er mye når UiO her har 2-3 ganger høyere, blant noen av sine mest selekterte studenter (medisin og odontologi). Hvor mange som stryker på kontinuasjonseksamen vet jeg ikke, men har hørt at strykprosenten der (naturlig nok) er noe høyere enn på de vanlige eksamenene. Så hvis det er 65 studenter på hvert årskull, 25 % stryk på ordinæreksamen, og for eksempel 35 % stryk på kontinuasjonseksamen, så er det jo en håndfull personer som må ta det om igjen, i hver klasse, hvert år! I følge en jeg kjenner som studerer odontologi, så er det ganske normale tall. Men som man ser på statistikken er det hovedsakelig de første semestrene at strykprosenten er høy, for strykprosenten går jo ned på 0 % i flere semester. Anonym poster: 5d7104b22807d2bee1b551482a653538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #16 Del Skrevet 29. januar 2013 Legge til: mener å huske at frafallet er ganske lavt, tror alle som vil bli tannlege klarer det og gjør det omtrent på normert tid(om ikke ting som sykdom, barn, osv dukker opp). Og man har jo bestått/ikke bestått på eksamnene Anonym poster: 7762110de1f4e3d2f3efcbc49610cbf6 Jeg synes frafallet er stort, går tannlegestudiet i Oslo. Vi var ca. 60 studenter som startet og nå er vi ca 46, går 4.semester nå. I tillegg strøk mange på siste eksamen nå, så tror vi mister en del til. Veldig bra studie er det! Det er mye lesing, men vi får mer praksis etter hvert Vi får bestått/ikke bestått, må ha 65 % for å stå, så det kreves jo at du kan en del ved eksamen. Leser man jevnt og trutt, går det fint Anonym poster: c7a4d0b2c7ee18a6a516ae6ff16dbaba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #17 Del Skrevet 29. januar 2013 Hvis en ser på karakterstatistikken for tannlegestudenter (i den nasjonale statistikkdatabasen hvor alle studier i høyere utdanning ligger, husker ikke hva det heter) ser en at på tannlegestudiet i Bergen er det omtrent ingen som stryker, mens Oslo har mye høyere strykprosent. Ganske rart siden det er en del vanskeligere å komme inn i Oslo enn i Bergen, de har jo i teorien de best kvalifiserte studentene. Anonym poster: 5d7104b22807d2bee1b551482a653538 Tror det er på grunn av at i Oslo får man bestått/ikke bestått(må ha mer enn 65 %), mens i Bergen får de karakterer(A-E, en E tilsvarer vel ikke 65 %). Samtidig har man kun en eksamen per semester, så det blir alt på engang, mens i Bergen tror jeg de har det etter fag/bolket - mer delt opp(er i hvert fall sånn på medisin der). Anonym poster: c7a4d0b2c7ee18a6a516ae6ff16dbaba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #18 Del Skrevet 29. januar 2013 Uff, nå ble jeg skikkelig i tvil på om jeg er smart nok for tannlege utdanningen. Hvor vanskelig er matten og kjemien? Kan noen gi et eksempel på hva man lærer? Jeg har uansett bestemt meg for å søke på tannpleier Men kjenner at det river litt inni meg når jeg tenker på tannlege også. Hva for slags matte og kjemi er det man må gjennom på tannlegestudiet? Statistikk? Ligninger? Er det i forbindelse med kjemiske prosesser som skjer i kroppen eller er det i forbindelse med medisiner man gir? Mengde bedøvelse osv. Det sies at strykprosenten er høy lenger opp her - hva er det som er vanskelig? Er det vanskelig fordi det er mye på en gang? Eller er fagene vanskelige å skjønne? ts Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #19 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg var ikke klar over at det var vanlig med rygg og nakkeskader i tannlegeyrket. Men det kan jeg leve med Jeg er godt trent og opptatt av trening og å holde meg i form, så regner med det er litt forebyggende. Jeg vil studere i Oslo, veldig vanskelig å komme inn her da Jeg har også inntrykk av at det er godt miljø på tannlegestudiet i Oslo. Jeg liker å jobbe detaljert og med mennesker. Tannlegetstudiet virker veldig spennende - og mer gøy enn vanskelig når man leser om det, men realfagene er jo sikkert veldig krevende for de som sliter litt med de. Det virker egentlig som både tannpleier og tannlege er veldig greie yrker som folk trives i, så sant man interesserer seg for faget. Til deg som studerte tannpleie: hva syntes du er vanskelig med studiet? Det praktiske? Hvor vanskelig er realfag-biten? ts Det er ikke så vanskelig, studiet er mest krevende pga arbeidsmengden, obligatorisk oppmøte hver dag og kliniske krav..men er selvfølgelig mye som skal leses. Vi har biokjemi og kjemi. Jeg hadde ikke hatt annet enn naturfag i første VGs, så kjemi var helt nytt for meg, så måtte jobbe mye med det fysiologi var det tyngste faget syns jeg. Ellers er det greie fag. Anonym poster: 133ce65f2252dff5773820003ac9a20f Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #20 Del Skrevet 30. januar 2013 Hva lærer dere når dere har klinikk på skolen? Har dere praksis? Hilsen en som også er nysgjerrig på tannpleieryrket. Anonym poster: 8d61195577693f8d7946081e42f24369 Vi har klinikk på skolen med pasienter ca 4 dager i uken. Fungerer som en vanlig tannpleierklinikk, bare at du må få alt godkjent etterhvert i prosessen. vi har også barnetannpleie en dag i uken:) Her kan du lese litt om hva en tannpleier gjør: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tannpleier Vi lærer også protetikk, lage midlertidige kroner og broer:) Det er et fint yrke. liker meg godt i klinikken på skolen, men ikke med alt det andre, syns det er mye stress så gleeeeder meg til å begynne i jobb:) Anonym poster: a8e09bd4922b65e534082cf1d6fc0e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå