Gjest Sobril Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Lenge siden jeg har trent aktivt, men har nettopp begynt igjen. Det har vært slik å alle år, men når pulsen blir høy så hovner jeg opp. Ringer får jeg verken av eller på, og jeg blir generelt pløsete. Har noe som heter antifosfolipid antistoff syndrom, noe som kort sagt betyr at jeg har tykkere blod enn normalt. Dette er noe jeg fikk påvist for kort tid siden, men har antakeligvis hatt det i årevis. Noen som vet om det er ovenstående som er årsaken, eller er det helt normalt?
bergans Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Regner med at det er Hughes syndrome/APS du har,og at du går på blodfortynnende (e.g. heparin) Det finnes ikke så mye info på norsk om syndromet, men her er noen lenker på engelsk som kan hjelpe litt: http://www.stoptheclot.org/natt_publications/antiphospholipid.pdf http://www.stoptheclot.org/natt_publications/antiphospholipid.pdf Symptomene du gjengir kan svært godt komme fra at blodet ditt er tykkere og litt "klissete", og dette vil utfordre væskebalansen og ødem i kroppen. På engelsk kalles det gjerne "living with sludgeblood". Generelt så anbefales en sunn livsstil veldig sterkt, gjerne like det som blir anbefalt for personer med høyt blodtrykk og kolesterol. Ang trening så anbefales det så absolutt, men ikke for hardt og intensivt (moderate exercise intensity) og hold et jevnt aktivitetsnivå som styrker hele kroppen. Når det er sagt så er jeg ingen ekspert på området (husker de bare såvidt fra den kliniske ernæringen), og det kan hende at du kan få bedre svar ved å engasjere deg i brukerforum på nett eller ved å ta kontakt med en interesseorganisasjon Denne lenken er fra en blogg om ei dame med APS som gjerne vil trene, og det kan jo være litt ok å møte en annen som vet hvordan det er http://lifewithaps.blogspot.no/2012/04/exercise-and-aps.html 1
skruf Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Jeg bruker også å hovne opp litt i fingrene etter trening, har egentlig ikke tenkt så mye over det... Gifteringen f.eks blir litt trang. Har ikke denne sykdommen du har..
Gjest Sobril Skrevet 28. januar 2013 #4 Skrevet 28. januar 2013 Nei, jeg har ikke Hughes eller APS. Derimot lupus antikoagulant. Vil tippe at blodet oppfører seg på samme måte som ved de andre tilstandene, så skal sjekke linkene. Takk Maya: Ikke at du har noen grunn til å tro du har det samme som jeg, men slikt blir ikke sjekket ut før man har hatt en blodpropp, infarkt, slag eller ved habituell abort. Man oppdager det altså stort sett ikke før det skjer noe fatalt. Skal ikke nekte på at ikke du er sjekket ut allikevel altså. Just saying
skruf Skrevet 28. januar 2013 #5 Skrevet 28. januar 2013 Nei, jeg har ikke Hughes eller APS. Derimot lupus antikoagulant. Vil tippe at blodet oppfører seg på samme måte som ved de andre tilstandene, så skal sjekke linkene. Takk Maya: Ikke at du har noen grunn til å tro du har det samme som jeg, men slikt blir ikke sjekket ut før man har hatt en blodpropp, infarkt, slag eller ved habituell abort. Man oppdager det altså stort sett ikke før det skjer noe fatalt. Skal ikke nekte på at ikke du er sjekket ut allikevel altså. Just saying Nei, har ikke sjekket.....men har tenkt å sjekke pga historikk m tidligere prematurt katastrofesnitt og SAer..
Gjest Sobril Skrevet 28. januar 2013 #6 Skrevet 28. januar 2013 Nei, har ikke sjekket.....men har tenkt å sjekke pga historikk m tidligere prematurt katastrofesnitt og SAer.. Ja, da kvalifiserer du nok til en sjekk. Graviditeter pleier å gå bra med denne tilstanden så lenge man tar blodfortynnende. Jeg tar ikke dette pr nu, for verdiene er ikke kjempehøye, men ved en evt ny graviditet må jeg begynne med fragmin umiddelbart.
FruLuna Skrevet 28. januar 2013 #7 Skrevet 28. januar 2013 Det er ganske normalt å hovne opp, spesielt i fingre, når man trener. Jeg merker det spesielt hvis jeg løper og ikke beveger fingrene noe særlig. Med høyere puls skal jo mer blod fraktes tilbake til hjertet via venene, og når det da skal fraktes mot tyngdekraften kan det bli litt opphopning som kan gi hevelser. Muskelbevegelse hjelper på å skyve blodet tilbake mot hjertet. Kanskje kan det hjelpe å bevege fingrene/knytte nevene eller ha armene over hodet en stund under treningen? Det er vanskelig å si om dette kan ha noe med tilstanden din å gjøre eller ikke. Jeg finner ingen kilder på at ødemer eller hevelser er et vanlig funn ved antifosfolipidsyndrom. Ikke så viktig, men jeg følte bare for å si det: De med antifosfolipidsyndrom har ikke tykkere blod enn andre, selv om dette er en vanlig måte å forklare slike tilstander på ("blodfortynnende" fortynner heller ikke blod!), men de har noen stoffer i blodet som gjør at det kan levre seg lettere og uten grunn. De binder seg ved en feiltakelse til celleveggen i blodkarene, og så dannes det en "skorpe" selv om det ikke er behov for å stoppe en blødning, og så dannes det en propp. Det er denne prosessen medikamentene forhindrer. "Tykt blod" vil si at man har veldig mye røde blodceller og dermed en høy Hb (hemoglobin) eller blodprosent, slik gjerne de som driver med bloddoping får.
Gjest Sobril Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 Jepp, Fru Luna. Jeg vet. Det var vel kort forklart bare Men... Spørsmål; i teorien bør jeg prestere bedre enn snittet fordi jeg egentlig er "naturlig dopet"? Eller kan jeg droppe en fremtid som konkurranseutøver pga dette?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Du drikker nok da? Jeg slet med det samme i en periode, men fant ut at det hjalp å drikke mer. Kroppen min holder på vannet når den ikke får nok veske, og derfor ble jeg pløsete når jeg ikke drakk nok. Anonym poster: 2800098670480e10402395f6c2fbca20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå