Gå til innhold

Vil musklene forsvinne etter 6 uker uten styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er gutt, 21 år, ganske muskuløs, har trent styrke i tre år og opparbeidet meg ganske store muskler. Nå har det seg slik at jeg skal opereres for brokk i lysken snart og har fått beskjed om å ikke trene styrke på 6 uker - jeg er redd musklene skal forsvinne eller krympe veldig, vil de det? Hjelper det hvis jeg spiser mye protein? Har også hørt at balansen mellom fett og muskler vil endres når man slutter med styrketrening.

Vil kroppen se anderledes ut om 6 uker?

Takknemlig for svar!

Anonym poster: bc88ec2a17ba57b89b8884012b6cc5cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil nok gå ned noe, men så lenge du ikke blir totalt stillesittende skal du klare å komme dit du er nå ganske kjapt igjen. Jeg har hatt gips på begge bena fra låra og helt ned til tærne i åtte uker, sier seg selv jeg ikke fikk brukt musklene mine. Bena var blitt ganske svekka, men etter et par uker med trening var de ganske normale igjen. Lykke til :)

Skrevet

Vil nok gå ned noe, men så lenge du ikke blir totalt stillesittende skal du klare å komme dit du er nå ganske kjapt igjen. Jeg har hatt gips på begge bena fra låra og helt ned til tærne i åtte uker, sier seg selv jeg ikke fikk brukt musklene mine. Bena var blitt ganske svekka, men etter et par uker med trening var de ganske normale igjen. Lykke til :)

Så jeg vil altså få litt mindre muskler i denne perioden men etter kort tid med trening vil de komme opp igjen til nivæet de var på? Det blir mer som en pause altså? Etter 6 uker uten trening og 2 uker med trening vil jeg kanskje være på samme nivå som nå igjen?

Skrevet

Nå er jeg ingen treningsekspert, men så lenge du har bygd opp et grunnlag, vil du kunne komme på samme nivå etter en viss stund, hvor lenge det tar vet jeg ikke :)

Gjest aam1972
Skrevet

hei,

jeg har også operert for brokk (i magen), og fikk beskjed om at man skal være i ro i 6 uker. Men ettersom ukene går så fant jeg at jeg kunne bruke de andre delene av kroppen, bare ikke magen.

Det jeg prøver å si er at du nok ikke vil være 100% invalid i100% av de seks ukene, så litt trening/bevelgelse kan du gjøre utover perioden.

Skrevet

hei,

jeg har også operert for brokk (i magen), og fikk beskjed om at man skal være i ro i 6 uker. Men ettersom ukene går så fant jeg at jeg kunne bruke de andre delene av kroppen, bare ikke magen.

Det jeg prøver å si er at du nok ikke vil være 100% invalid i100% av de seks ukene, så litt trening/bevelgelse kan du gjøre utover perioden.

Løping planlegger jeg, så det håper jeg kan gå bra - men kan jeg gjøre styrkeøvelser hvis jeg unngår magetrening? Hva med f.eks legpress etter et par uker? Eler ting som planken etc.? Vil gjerne prøve å bevare musklene best mulig.

Skrevet

Løping planlegger jeg, så det håper jeg kan gå bra - men kan jeg gjøre styrkeøvelser hvis jeg unngår magetrening? Hva med f.eks legpress etter et par uker? Eler ting som planken etc.? Vil gjerne prøve å bevare musklene best mulig.

Spør legen om hva du kan gjøre. Jogging kan være farlig da du brenner en del muskelmasse på det. De fleste som bygger muskler er forsiktig med løping, men powerwalking er bra da det kun brenner på fettet. 4x4 intervaller en nok bedre for musklene dine.

Ellers så er ikke 6 uker mye om du har et godt grunnlag. Så lenge kostholdet er godt og du holder deg aktiv så vil det ikke ta så lang tid å bygge seg opp igjen :)

Gjest aam1972
Skrevet

Jeg tror du må ta det som det kommer. Det gjør veldig vondt når du bruker feil muskler så du vil finne ut hva du kan og ikke kan. Jeg kunne nok ikke gjort plankeøvelser, men var pigg i ben og armer.

De første dagen kom jeg meg ikke ut av sengen uten hjelp :( Innsåg også hvor mye vi bruker magen uten å være klar over det. Men det gror fort og bare etter en uke såg ting mye lysere ut.

Fikk se mye Dexter :-) de første dagene så alt var ikke bare trist.

Lykke til :)

Skrevet

På 6 uker endres ikke mye, og du kommer kjapt tilbake i rute igjen.

Jeg droppet styrketrening i nesten 1 år, trente bare avogtil(overhodet ikke hyppig), og jeg kome overraskende kjapt tilbake på samme vekttyngde/kondis som før.

Slik var det overhodet ikke når jeg trente meg fra grunn uten å ha trent endel styrke/kondisjon.

Men klart du vil merke forskjell på nyanser. Tar nok ikke mange ukene å komme tilbake igjen, kan jo også være bra for kroppen med en lengre pause.

Anonym poster: 8272596a666c985620989c93d0e42148

Skrevet

Tren bittelitt og spis myye protein så skal det nok gå an å ikke miste for mye muskelmasse.

Anonym poster: 4b2977a18078cc09caa35813dc59fbe5

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur nok du må rekne med fleire veker enn 2 for å vere på nivå med før operasjonen, men det kjem attende. Ver glad du er i god form, all sjukdom og skader blir mindre ille for ein som er godt trent, det er viktigast her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...