Gå til innhold

Bilde/nettside for å lære å ta fine bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en god fotobok evt nettside med gode tips til digital fotografering? Tenker ikke på sånn vg-artikkel "Ti tips til bedre bilder".

Jeg trenger både hjelp til valg av motiv, men også til den tekniske delen.

Blir superglad for svar:)

Anonym poster: aaec085e77573debcc44fd64a0a540c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en del gode tips her om teknikk og komposisjon, for forskjellige ferdighetsnivåer.

Skrevet

Det er lurt å begynne med å lære om blender, lukker og ISO, dersom du ikke kan det. Videre kan fotokompendiet fra akam være kjekt å lese.

Boken om digital fotografering (finnes flere bind) av Scott Kelby og Digital fotografi i praksis av Magne Fjørtoft skal være bra, men jeg har ikke lest disse selv.

Hjelp til valg av motiv er kanskje ikke så lett. Jeg vil anbefale deg å ta bilder av det du har lyst til! Mengdetrening er nok også lurt. Lek med kameraet, øv og ha det gøy :)

Skrevet

Dra på biblioteket og se hva de har der! Jeg har Scott Kelby sine to første bøker, men de har blitt brukt minimalt dessverre. Ville sjekke ut litt mulighet for kurs e.l. i området ditt. Jeg fikk et gratiskurs når jeg kjøpte nytt kamera og følte jeg lærte mere på de få timene, enn hva jeg har gjort av å stå og knote selv etter ei bok!

Valg av motiv er det derimot verre med. Her må man nesten bare satse på noe. Gå deg en tur, dra et sted, finn deg et tema å holde deg til! Høst, vinter, vår er f.eks et vidt tema, men som alikevel brått kan bli noe annet enn bare snø i en park! Pintrest er jo også god inspirasjon syntes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...