Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe oss?

3 åringen våkner mellom 04.30 og 05.30 hver eneste dag, og det er så alt for tidlig!

Han gjesper seg gjennom hele dagen omtrent, og når det er leggetid i 19-tiden, stuper han utmattet i seng.

Vi har prøvd litt halvveis å legge han senere noen kvelder, med det resultat at han står opp like tidlig, og har da fått enda mindre søvn pga senere i seng på kvelden.

Vi har prøvd å få han til å ta en dupp på dagen, men da ligger han bare å åler og vrir seg, selv om han har gjespet lenge og vel.

Har noen noen gode tips for å snu på dette her?

Han har forøvrig aldri vært noe sovebarn, sov veldig lite på dagtid som baby, men det er jo tydelig at han trenger mer søvn da han gjesper og er trøtt hele tiden.

Råd og tips tas imot med stoooor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo tydelig at han ikke er utsovet, siden han er sa trøtt utover dagen. Sa da ville jeg prøvd alt for a fa ham til a sovne igjen nar han vakner. Jeg har lest at kroppstemperaturen er pa sitt laveste tidlig morgen, derfor vakner mange da fordi de fryser. Hva med a være litt i forkant før han pleier a vakne og pakke ham godt inn i dynen (beklager, mangler spørsmalstegn og noen bokstaver pa tastaturet ...)

Legge ham enda tidligere, kanskje. Her erfarerer vi at jo tidligere jenten var legger seg, jo lenger sover hun om morgenen ... forsta det den som kan!

Endret av Harlekin
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Legge han tidligere?

Vi har også en unge sov våkner før hun er uthvilt. Føler vi har prøvd alt, men hun nekter å sove igjen..

Endret av Magdalene
Skrevet

Jeg hadde faktisk lagt han tidligere. Når man er overtrøtt sover man dårligere og våkner lett tidligere. Jeg har vært gjennom det samme med sønnen min, og det rettet seg raskt etter jeg begynnte å legge han tidligere. Nå er vi tilbake på leggetid kl 19 og han sover til 8 eller 9 om jeg ikke vekker han:-)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere ;)

Vi legger han som regel litt før 19, men skal jeg prøve med 18.30 kanskje??

Skrevet

Hmmm... har et lite tips. Har dere storesøsken til barnet? Vår 2-åring sover nå i dobbelseng sammen med storesøster på 6. De sover lenger begge to. Tror de trengte tryggheten ved å være sammen. De sov på hvert sitt rom før også, men ikke i samme seng, og er først nå de sover til 7-30 på morgenen. Mulig at vår minstejente fremdeles våkner grytidlig, men legger seg til å sove igjen når hun ser storesøster ved siden av seg. Også hun var tydelig trøtt da hun sto opp i 5-6 tiden på morningen...

Skrevet

Så koselig tips ;) bare at 3 åringen er eldstemann her, og babyen i hus er litt for liten til å holde han med selskap - er bare 5 mnder...

La gutten kl 18.30 idag, sovnet på 2 minutter (han sovner fort ellers også altså), så nå er jeg bare spent på om han våkner enda tidligere i morra, eller sover like lenge som vanlig, eller lenger.

Tenker å prøve 18.30 i en to-ukers periode så får vi se hvordna det utvikler seg.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Håper han ikke våkner noe tidligere hvertfall da, så får han jo hvertfall en halvtime ekstra.

Her har vi til tider måtte legge Treåringen rundt kl 18, uten at hun har våknet tidligere av den grunn.

Skrevet

Det som er, er jo at vi selvfølgelig ønsker at han skal få mere søvn, men aller helst at morgene ikke starter kl 05 på natta!!

Så jeg er spent nå ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Det som er, er jo at vi selvfølgelig ønsker at han skal få mere søvn, men aller helst at morgene ikke starter kl 05 på natta!!

Så jeg er spent nå ;)

Forstår deg godt! 5 er ALT for tidlig!

Skrevet (endret)

Vi har hatt stor glede og nytte av sånn klokke som skifter fra dag til natt. I sommer våknet treåringen gjerne litt over fire, og sto dermed opp. Resultatet var trøtt survete unge, og trøtte survete foreldre ;) Hun fikk klokka, vi forklarte prinsippet og stilte den inn til å skifte fra natt til dag klokka seks. Første morgenen kom hun inn til oss i firetiden for å fortelle at det var natt... Andre morgenen har hun nok våknet, sett at det var natt og at hun skulle bli i senga, og så sovnet igjen. For hun sov til sju den dagen.

Vi har i ettertid justert skiftet til ti over halv syv, som er da mannens vekkerklokke ringer på hverdager. Og hun får mye mer søvn nå. Det er jo ikke så lett for en liten en å se om det er dag eller natt bare ved å se ut vinduet heller. Det hender jeg hører at hun er våken rett før, men da holder hun seg rolig i senga si og leker litt stille med en bamse eller noe.

Godt for store og små!

Vi har en klokke med vanlig analog klokke, liten digitalklokke og bilde av jente som sover/jente på sparkesykkel. Den kostet noen hundrelapper, men det var det verdt allerede etter andre morgenen ;)

Det er denne vi har.

Endret av Kvist
  • Liker 1
Skrevet

Har hørt mange andre som har hatt effekt av en slik klokke! :) Den blir kjøpt inn her også når gutten er stod nok hvis han fortsatt våkner tidlig. :) Her varierer det veldig når han våkner da. Alt fra fem til syv.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har hørt mange andre som har hatt effekt av en slik klokke! :) Den blir kjøpt inn her også når gutten er stod nok hvis han fortsatt våkner tidlig. :) Her varierer det veldig når han våkner da. Alt fra fem til syv.

Her har den dessverre ikke hatt noe virkning :/

Skrevet

Hvor kjøper du sånn klokke da, Kvist?

Han sier at det natt når han ser ut og det er mørkt, og så sier han at det er morgen når det har blitt lyst - men han kobler jo tydligvis ikke at han skal ligge i senga si og sove når det er natt allikevel :ler:

Han kommer veldig ofte inn til oss på natta også, og det gjør oss ingenting, så det er iallefall ikke slik at han våkner fordi han er ensom etc...

Skrevet

Første natt av "prosjekt-sove-lenger-på-morran" er unnagjort, og ikke noen stor suksess (hadde heller ikke forventet det altså).

Først kom han inn til oss i 01 tiden, la seg fint til å sove og mannen la seg på gutten sitt rom.

03.15 bråvåkner han og skriker "jeg vil ikke sove, jeg vil leke" - fikk litt angst da og tenkte at er det morran nå liksom??

Men da gikk han inn til pappan (jeg samsover med babyen, så blir litt styr), og sov videre til 04.50.

Da var det ikke noe mer soving, men pappan "tvang" han til å ligge i senga til kl 06.

Så da får vi se hvordan det blir fremover ;)

Skrevet

frøkna mi også har hatt en slik periode, og det er aaaaaaaaaaaltfor tidlig å stå opp! det gikk seg til med tid og stunder! :)

Skrevet

Jeg kjøpte klokka hos en eller annen nettbutikk. Var skikkelig useriøst og jeg måtte mase både på mail og telefon før den ble sendt. Finner ikke igjen den butikken nå heller ;)

Men jeg vet de har den på Barnas Hus i hvertfall.

Håper det ordner seg med soving snart, høres forferdelig slitsomt ut Soon. Og jeg har tro på å "tvinge" barnet til å ligge i senga til et gitt tidspunkt, hvis barnet er trøtt og det er så kjedelig å våkne tidlig. Da vil det jo etterhvert sove litt lengre.

Gjest Magdalene
Skrevet

Kjøpte klokken på babyshop, så de har den nok rundt om i alle barneutstyrsbutikker.

Skrevet

frøkna mi også har hatt en slik periode, og det er aaaaaaaaaaaltfor tidlig å stå opp! det gikk seg til med tid og stunder! :)

Periode ja - min har vært sånn i 2 1/2 år (regner da ikke med første leveåret hans).

Skrevet

Tenkte å oppdatere - poden våknet kl 05.05 idag, og etter do-besøk kom han og la seg igjen, men sov ikke - men var mye roligere enn igår. Måtte ligge til kl 06.

Han gjesper ikke så masse utover kvelden nå, som han gjorde da vi la han 19, så det virker som det er godt for noe iallefall. Allikvel sovner han fort når vi legger han 18.30.

Spent på å se om han våkner enda litt senere i morra ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...