AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 En jeg holder på med ønska seg hjemmestrikka votter til jul(som jeg selv har laget). Jeg sa at jeg ikke kom til å få tid til det, da det bare var rundt 1 uke til jul. Nå tenkte jeg litt på om jeg kanskje hadde rukket det til valentinesday. Vet noen av dere ca. hvor lang tid det tar å strikke ett par votter? Om jeg ikke rekket det.. Blir det rart å kjøpe noen på en butikk, for å så gi de? - Jente 20 Anonym poster: d2186577cbd19d84c7eec710473b7223
Gjest Pheel Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Det rekker du jo, bare du kan strikke? Så får du legge så mye tid i det som det må. Hadde ikke kjøpt det ferdig, blir jo ikke det samme. 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Har strikket før, men ikke votter. Er derfor jeg er redd jeg ikke vil rekke det. Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371
Wildy Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Legg opp og strikk i vei. Hvor lang tid jeg bruker på votter? Kommer helt ann på tykkelse på garn og pinner, mønster\ikke mønster osv. Ensfagede, i litt tykt garn; en til to kvelder. Selbumønster; tynt garn og tynne pinner, en ukes tid.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Jeg bruker rundt en uke på votter (hvis jeg sitter hver kveld). Tror han hadde satt skikkelig pris på det, om du tok det bryet med å strikke ett par til ham Hva med å spørre en tante eller mor om hjelp, hvis du merker du ikke kommer til å bli ferdig? Så sier du stolt at du har laget dem selv. En hvit løgn er greit innimellom Anonym poster: d784ea8a76f8290c969f3f0826971feb
Wildy Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Gå for en litt enkel modell i litt tykt garn, gjerne for toving. Da er du ( nesten ) garantert godt resultat, og evt feil blir skjult i tovingen.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar. Ja, men da kjøper jeg garn i morgen og hiver meg på. Er det ett spesielt garn jeg burde spørre etter i butikken eller bare sier jeg "ett likt tykt"? Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371
Ms.Mx Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Hmm, høres vanskelig ut. Husker jeg prøvde å strikke på barneskolen en gang. Syntes i grunnen det var litt moro men tviler på at jeg hadde klart å strikke et par funksjonabele votter på første forsøk. Jeg mener å huske at garnet enten satt så stramt rundt strikkepinnen at det nesten måtte skæres løs av brannmannskap eller så løst at strikkepinnen falt ut om jeg ikke var forsiktig. Kanskje du får taket på det innen den første votten er ferdig
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 De har mønster i butikken. Bruk vamsegarn, strikk de litt store og så tover du dem Anonym poster: 862cf257540f8b61abaf87d84e33c70a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Hmm, høres vanskelig ut. Husker jeg prøvde å strikke på barneskolen en gang. Syntes i grunnen det var litt moro men tviler på at jeg hadde klart å strikke et par funksjonabele votter på første forsøk. Jeg mener å huske at garnet enten satt så stramt rundt strikkepinnen at det nesten måtte skæres løs av brannmannskap eller så løst at strikkepinnen falt ut om jeg ikke var forsiktig. Kanskje du får taket på det innen den første votten er ferdig Hehe, ja det er nettopp det jeg håper ikke skjer. Tipper den ene blir slakk, mens den andre blir altfor stor. Så blir de sikkert helt skeive, osv. - TS Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371
Ms.Mx Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Hehe, ja det er nettopp det jeg håper ikke skjer. Tipper den ene blir slakk, mens den andre blir altfor stor. Så blir de sikkert helt skeive, osv. - TS Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371 Hvis du er heldig har han en stor og en liten hånd, sånn som hummer ofte har 1
Surriball Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 De har billig garn på Nille, og godt utvalg av billige strikkepinner. Jeg anbefaler garnet som heter Ulrikka, det er tjukt og kan toves 1
Wildy Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 ikke kjøp Nille-garn.... Det tover dårlig. Når du først skal hive deg på et nytt prosjekt , kost på deg de få kronene det er for skikkelig garn. Nillegarnet er til nød greit nok til sitteunderlag ( jeg gidder ikke bruke det til det engang...) Fritidsgarn tover veldig fint og jevnt. Lenge siden jeg har brukt Vamsegarn, så der husker jeg ikke helt. Og billige strikkepinner? Greit nok med strømpepinner, men fortsatt kun i nøden. Strikkepinnene er verktøyet ditt; og det har mye å si hvordan de ligger i hånden. Nå strikker jeg veldig mye, og er nok i overkant nøye med både garn og pinner; men det er fordi når jeg først bruker tid på å lage noe så vil jeg ha det ordentlig. Og jeg vil ikke ha vondt i hendene. Jeg strikker kun med trepinner; klirrer ikke og er for meg mye snillere til hendene.
Surriball Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Jeg kjenner at jeg er uenig med deg, Wildy! Nå strikker jeg ikke såååå mye, men jeg har mine perioder. Og jeg syns både at Nillegarnet, som jeg tovet med seinest i dag, og pinnene deres er gode! De er da formet helt likedan enten de er dyre eller billige!
Wildy Skrevet 28. januar 2013 #15 Skrevet 28. januar 2013 Strømpepinner går greit, nesten uansettmerke. Men ikke de tynneste. Jeg strikker mye på pinner nr 2, og billigpinner bøyer seg utrolig fort. Billige rundpinner lugger ofte, og ryker for et godt ord. Men det er min mening. Og f.eks Cortina tover på ingen måte like godt eller pent som Fritidsgarn. Det krymper ja, men overflaten blir ikke like jevn, og jeg synes arbeidet blir hardt; ikke mykt og "pusete. Men det er smak og behag.:-)
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #16 Skrevet 28. januar 2013 Så da er det beste å kjøpe litt tj Strømpepinner går greit, nesten uansettmerke. Men ikke de tynneste. Jeg strikker mye på pinner nr 2, og billigpinner bøyer seg utrolig fort. Billige rundpinner lugger ofte, og ryker for et godt ord. Men det er min mening. Og f.eks Cortina tover på ingen måte like godt eller pent som Fritidsgarn. Det krymper ja, men overflaten blir ikke like jevn, og jeg synes arbeidet blir hardt; ikke mykt og "pusete. Men det er smak og behag.:-) Takk for svar:) Så da er det beste å kjøpe rundpinner som er litt tjukke? Tror du det vil gå fortest mulig og gi ett helt greit resultat? Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371
Pottah Skrevet 28. januar 2013 #17 Skrevet 28. januar 2013 (endret) Jeg skulle og strikke votter til kjæresten til jul, men rakk det ikke før jul. Så i dag starter jeg å strikke kjærestevotter til han(vi holder ofte hender når vi går ute) med Nille sitt senjagarn. Skal altså bli valentinsgave Endret 28. januar 2013 av JulieUdugelige
Wildy Skrevet 28. januar 2013 #18 Skrevet 28. januar 2013 Så da er det beste å kjøpe litt tj Takk for svar:) Så da er det beste å kjøpe rundpinner som er litt tjukke? Tror du det vil gå fortest mulig og gi ett helt greit resultat? Anonym poster: f4fe52fba283c144c8a1dc33c9425371 For toving trenger du pinner med litt tykkelse, ja. Men ikke kjøp "monster-pinner", str 4-6 holder i lange baner.Igjen litt avhengig av hva slags garn du strikker med. For toving bør det ferdig arbeidet være 1 - 1/2 gang så stort som det ferdige produktet skal bli. Jeg tover ofte for hånd i kjøkkenvasken for å ha litt bedre kontroll over prosessen. Ikke vanskelig , men tar litt tid. Mange tover også med godt resultat i vaskemaskinen. Da kan det lønne seg å strikke en prøvelapp; ta mål av den og så tove den for å se hvor " hard" maskinen din er og hvor mye arbeidet krymper.
Wildy Skrevet 28. januar 2013 #19 Skrevet 28. januar 2013 Pt2 er forresten et garn jeg bruker mye, og som kommer i en rekke farger Det samme med Rauma Finull. . Disse garntypene er ganske tynne,for litt tykkelse på vottene kan du strikke med dobbel tråd.MEn jeg har laget mange par med votter/vanter hvor jeg har brukt bare enkel tråd ( strikker da på pinner 4 eller 5.Og vottene/vantene blir gode og varme. Strikker du mønster, f.eks selbumønster blir slike votter kjempegode. Men velg litt enkle mønster slik at mønsteret vises skikkelig også etter toving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå