Gå til innhold

Er jeg klar for kjøp av hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år. Har gått 3 ridekurs når jeg var liten (9-10 år) og hesteinteressen har kommet tilbake for fult. Jeg begynte på nybegynnerkurs for et halvt år siden og går nå på sprangkurs + private ridetimer 2 ganger i uken. Jeg har også hatt hest på for de siste månedene. Jeg kan det mest nødvendige om hestehold, slikt som stell, riktig foring, hovstell, vaksiner/markkur/tenner osv.. Jeg kan også mye om sykdommer og når jeg skal kontakte veterinær.

Mange jenter (12-15 år) sier jeg er langt i fra klar for egen hest, av slike grunner at jeg f. eks ikke har hoppet så så høyt, og bare har ridd i et halvt år. Men slik jeg ser det er ridningen absolutt ikke det viktigste, det er vel så viktig med riktig stell. Så klart er det viktig at hesten får riktig trening, men hvis jeg skal kjøpe en hest skal jeg ha en eldre turhest som også kan hoppes med på hobbybasis.

Stallen består av flinke voksne mennesker, der alle er hyggelige og positive til at jeg kanskje skal kjøpe hest. De har også sagt at der står klar til å hjelpe hvis jeg skulle få problem :)

Anonym poster: 168a117b26c1081b019081c7fe623ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ET ABSOLUTT MINIMUM på 20 000,- til overs i året som du kan bruke på hest så hvorfor ikke?

Men samtidig, utgiftene baller veldig fort på seg.

Skrevet

Ja det glemte jeg og skrive. Økonomi er ikke noe problem eller hindring. Jeg har nok både til de vanlige utgiftene med å ha hest og uforutsette utgifter.

Anonym poster: 168a117b26c1081b019081c7fe623ba2

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som du sier så er ikke rideteknikken det viktigste men evnen til å kunne stelle hesten på en god måte. Og at du er ydmyk nok til å spørre om hjelp om du lurer på noe og du ønsker å utvikle deg ridemessig. Så ja du er klar.

• Liker 2
Skrevet

Du er klar som BG skriver, men du er 21 år og da må du spørre deg selv om du blir boende der du bor de neste femten, tjue årene. Det er forferdelig tungt å selge en hest, det er som å omplassere en hund eller få barnevernet på besøk (for å sette det på spissen).

Men du er sikkert klar over det og hi ditt virker gjennomtenkt.

Kjøper du en voksen hest trenger man ikke all verdens rideferdigheter eller kunne hoppe. Lykke til, men tenk på de neste femten årene. Det er ikke for å være ekkel, har hatt hest selv og å måtte selge den var ikke morsomt.

• Liker 1
Gjest fjellhamster
Skrevet

Vurdert å ha hest på helfôr først?

• Liker 1
Skrevet

Haha, de småjentene må du bare overse. HATER små bedrevitere, heldigvis er jeg i en stall hvor vi kun er voksne hesteeiere, så all baksnakking, drama og jantelov er sagt adjø til for lenge siden.

Men ja, ridekunnskaper er absolutt ikke det første man burde ha kontroll over når man skaffer seg hest. Tid og penger er mye viktigere, og har du det så er du allerede på god vei :)

• Liker 1
Skrevet

Litt av poenget med å kjøpe hest er vel å utvikle rideferdighetene videre? Det er jo derfor man også etterhvert går over til en bedre hest, om man skal drive aktivt med konkurranse. Og utifra det jeg leser kan du absolutt eie egen hest.

Er jo også en fordel at du står på en stall med andre erfarne hesteeiere, så du kan spørre om råd og tips. Man blir aldri ferdig utlært.

Anonym poster: 81514a571584b7dac3173cb36bc7767f

• Liker 1
Skrevet

De beste erfaringene er jo de du får etterhvert. har selv drevet aktivt med hest i 14 år snart og vet jeg kan ha en, men har ikke økonomien til det.. du er heldig som kan ! :danse:

Syns ikke du skal høre på 15åringer når det kommer til om du er klar eller ikke. Snakk med ridelæreren din og rådfør deg også med han/henne når det kommer til valg og kjøp av hesten. Det er lurt at læreren din er med deg på prøveridingen(e). Du blir jo aldri ferdig utlært uansett, og er utrolig gøy å lære sammen med hesten sin! Syns du kan satse på kjøp av hest, men i og med at du er litt fersk er det lurt du fortsetter å ri andre hester enn bare din egen, det du lærer mest av !!

Lykke til ! :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Hvor høyt du hopper eller hvor mange øvelser du kan i dressur har virkelig ingen betydning for om du er klar eller ikke! Som du selv skrev vil du ha en eldre tur hest som kan brukes på hobbynivå, og da kjøper du gjerne en hest som kan litt og som du kan lære av. Skulle du kjøpt en uinnridd unghest så hadde jeg nok reagert.

Jeg ville ihvertfall kjøpt en god lærehest og ridd for en instruktør en time eller to i uken og lært på den måten. Hvis du i tillegg har folk rundt deg som kan hjelpe med med ting du lurer på og du ikke er redd for å spørre om hjelp så kjør på! Disse ungjentene måler som regel alt i hvor fint hesten knekker i nakken eller hvor høyt de har hoppet. Men svært få av de vet faktisk hvordan en rir en hest korekt.

Anonym poster: 05955cc8a23600ced695fe8671ede848

Skrevet

Det som er viktigst er kunnskapene du har om hest, ikke hvor lenge du har ridd. Men du må selfølgelig kunne å ri, som sitsen, de forskjellige signalene og sjenklene du skal gi til hesten. Siden du ikke har ridd så lenge er det nok lurt ja at du går for en eldre hest som er godt skolert, og som du føler deg trygg på. Lykke til.

Skrevet
Du er klar som BG skriver, men du er 21 år og da må du spørre deg selv om du blir boende der du bor de neste femten, tjue årene. Det er forferdelig tungt å selge en hest, det er som å omplassere en hund eller få barnevernet på besøk (for å sette det på spissen).

Jeg har flyttet 2 ganger med hesten min på 8 år, de fleste steder i Norge har en stall med instruktører og bane etc, så det synes jeg ikke man trenger legge så veldig stor vekt på. Jeg kjøpte hesten min og hadde han oppstallet i Trondheim, studerte så 5 år i Oslo og så flyttet jeg tilbake til Trondheim - var ikke noe problem det :)

Kjenner mange voksne som har begynt å ri da ungene deres ble hekta, og kjøpte hest tidlig som begge kan ri på kurs og tur etc. Det som er viktig er økonomien, og viljen til å lære. Om du er heldig kan du finne en forrytter 2-3 dager i uka som har lang erfaring men ikke har tid/råd til å ha egen hest.

Lykke til!

Anonym poster: a753643425987f96511066e556e774c5

Skrevet

Har en kusine som snart blir 18 år . Hun har en voksen hest og et føll . Hun har eid hesten i hmm 2-3 år kanskje . Hun er en aktiv person innen ridemiljøet og er veldig flink . Men hun syns det er utrolig mye styr . Hun elsker hestene sine over alt på jord, men hun sier at hun blir utrolig sliten av det . Nå har ikke jeg personlig peiling på hvordan det er å eie en hest eller to . Men ja det er veldig dyrt å krevende, og hun er innom der opptil hverdag flere ganger om dagen å hun vier mye av livet sitt til hestene sine . Så tar utrolig mye tid, og virker som hun bruker mye av privatlivet sitt på det, og jeg merker at hun syns det er vanskelig . Og penger er ikke noe problem der heller . :-) Men lykke til . Igjen dette er det jeg hører å har sett ikke noe jeg selv har opplevd ! :-)

Anonym poster: 974514fafb99fb7bec8d2de39c404b10

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det tar tid ja. Men er man effektiv og planlegger, så går dette greit. Jeg dro alltid rett fra jobb til stallen og var da hjemme ved syv-tiden hver dag. Da rakk jeg til nød andre ting på kvelden også. Passet på å ha en hestefri dag i uka hvor en yngre jente stelte hesten for meg.

Skrevet

Hvor høyt du hopper har ingenting med hvor god hesteeier du er :) Så lenge du kan det grunnleggende, har økonomien i orden og har voksne mennesker rundt deg som støtter deg og ønsker å hjelpe deg så hvorfor ikke? :) Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du kan kjøpe hest TS. :) Har ingenting å si hvor flink eller lite flink du er til å ri.

At økonomien er i orden er jo en kjempefordel, da kan man leie seg inn på stall med ordnede forhold og arbeidsfordeling. Jeg har hatt hester i mange år, både hjemme og nå på fullpensjon utleiestall. Herlig i perioder med lite tid, sykdom etc. Studier, flytting osv er jo mer upraktisk med hest, men alt ordner seg om man har god nok økonomi.

Når det er sagt er jeg litt fan av ordningen med helfôr. Da er du ikke helt låst om du skulle se at det blir vanskelig. Å selge hest til fornuftig pris og til fornuftige mennesker er nesten umulig slik markedet er nå.

• Liker 1
Skrevet

Syns også det er viktig at du tilegner deg kunnskap om riktig utstyr, hovstell osv... og at du virkelig vurderer økonomien... Det er dyrt å behandle hestens muskler om det skulle bli et problem, forsikring koster, riktig hovstell koster penger, rett utstyr koster penger - saltilpassing av utdannede mennesker er viktig, stalleie, ridetimer +++... Ser du skriver at økonomi ikke er et problem - men tenker likevel å nevne det. Jeg måtte nylig kjøpe en sal til nesten 30.000 kr, fordi vi fant faktisk ingen andre som lå optimalt på hesten min (www.norsksalsenter.no). Mener ikke skremme, men du skal tenke nøye igjennom ting før du kjøper hest! Og ikke minst dine egne fremtidsplaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...