AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Jeg er i midten av 20-årene, og har ikke fullført vgs av personlige grunner. Jeg tror desverre at jeg ikke kommer til å gjøre det heller, da jeg sliter sinnsykt med motivasjon og konsentrasjon. Alle sier at jeg må gjøre meg ferdig. Både familie og venner maser hull i hodet på meg. De skjønner bare ikke problemet. Og det er vanskelig å forholde seg til alle menneskene som tror jeg er dum, og/eller ser ned på meg kun fordi jeg ikke har fullført. Hvordan klarer du deg i livet? Har du en god jobb? Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Eller klarer du deg bra? Vær så snill, del deres erfaringer. Jeg føler meg veldig alene om å ikke ha fullført, og det er ikke mulig å snakke med venner/ familie om det. For det eneste de sier er at jeg må gjøre meg ferdig! Anonym poster: 53787e2d5de09eb84229654954cefb60
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Skole er ikke for alle. Synes det er trist at familien din ikke kan prate med deg om din manglende konsentrasjon/motivasjon. Jobber du da? Kan jo være likegreit å bare begynne å jobbe et sted, og heller jobbe seg litt oppover i systemet. Da tjener du samtidig egne penger, kan spare til bolig, og har god samvittighet for at du gjør noe i løpet av dagen. Du er jo også sosial og får kollegaer. Eller går du "bare" hjemme? Anonym poster: 62721851f3d34f1b92b7ff455be1c8cc
blabla- Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan klarer du deg i livet? Helt greit Har du en god jobb? Har en jobb jeg trives med, ja Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Sjelden. Takler det bra, fordi jeg selv føler jeg hadde en legitim grunn til å avbryte skolen, og har ingen problem med å fortelle folk grunnen. Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Jeg får minstesats AAP, hvilket vil si at jeg ikke er spesielt rik, men jeg greier meg da. Sikter mot fast jobb Eller klarer du deg bra? Ja
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Skole er ikke for alle. Synes det er trist at familien din ikke kan prate med deg om din manglende konsentrasjon/motivasjon. Jobber du da? Kan jo være likegreit å bare begynne å jobbe et sted, og heller jobbe seg litt oppover i systemet. Da tjener du samtidig egne penger, kan spare til bolig, og har god samvittighet for at du gjør noe i løpet av dagen. Du er jo også sosial og får kollegaer. Eller går du "bare" hjemme? Anonym poster: 62721851f3d34f1b92b7ff455be1c8cc Jeg er for tiden bare hjemme, ja. Jeg er student på et nettstudie nå, men jeg klarer ikke å komme meg gjennom det. Det som også er veldig dumt, er at familien min betaler nettstudiet mitt for meg. Her er det snakk om ca 30.000 kr. Føler meg som en stor idiot som ikke klarer å tvinge meg gjennom studiet, når familien betaler. Så jeg kommer til å skuffe familien min MYE om jeg ikke fullfører. Ts Anonym poster: 53787e2d5de09eb84229654954cefb60
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan klarer du deg i livet? Helt greit Har du en god jobb? Har en jobb jeg trives med, ja Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Sjelden. Takler det bra, fordi jeg selv føler jeg hadde en legitim grunn til å avbryte skolen, og har ingen problem med å fortelle folk grunnen. Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Jeg får minstesats AAP, hvilket vil si at jeg ikke er spesielt rik, men jeg greier meg da. Sikter mot fast jobb Eller klarer du deg bra? Ja Tusen takk for svar! Ts Anonym poster: 53787e2d5de09eb84229654954cefb60
Binta Ba Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Jeg mangler siste året. Kommer neppe til å ta det med det første, og nærmer meg nå 30år. Ikke har jeg motivasjon eller lyst, og ser dermed ikke poenget i å få ta meg stuidelån for å fullføre noe jeg ikke har interesse av. Ja, jeg får høre det av familie. "Du kommer til å få bruk for det senere", "Du kunne tjent mye mer"...vel, med mindre jeg skal på skolebenken igjen senere, får jeg ikke bruk for det. Og skal jeg på skolebenken igjen, kan man ta alle tre årene i ett på voksenopplæring. Jeg tjener på ansinnitet, har vært i samme bransje i 11år. Jeg har ikke stort forbruk, og ligger på 145,-/t før tillegg. I forhold til utgiftene mine ( om man ser vekk fra nedbetalingen av gammel gjeld ) er det bra nok. Jeg sliter med å få det til å gå rundt til tider, men det er pga dumme valg jeg gjorde for 6-8år sida, og det at jeg velger å betale så mye som mulig hver måned. Hadde jeg kun hatt husleie/strøm/mobil/mat å tenke på, så hadde det vært helt supert for min del.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Jeg fikk ikke jobb, annet enn noen deltidsvaskejobber, ingen var intr i noen som ikke har fullført videregående en gang. og ja det blir sett ned på, iallefall om du har mange venner og familie som har mastere og phd.. jeg meldte meg på voksenopplæringa og skal nå ta fagbrev Jeg råder deg til å fullføre! Anonym poster: c9330dacaf30b3c1e644cf25e521688e
dobri123 Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan klarer du deg i livet? Jeg klarer meg fint, jeg lever billig med lite penger til mat og det blir veldig sjeldent kino besøk, alkohol og slikt med andre. Men jeg klarer meg Har du en god jobb? For tiden har jeg ingen jobb. Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Ja, det gjør jeg. Venner ser ned på meg og det gjør jeg selv også som ikke har fullført. Familie forstår hvordan jeg har hatt det. Jeg har slitt med vanskelige forhold på hjembane og en noen tøffe år. Men jeg skal fullføre neste år, har et år igjen. Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Jeg tjener veldig dårlig nå. Har rundt 3000 å leve på i måneden. Eller klarer du deg bra? Jeg klarer meg fint. Gjør det beste ut av det hele.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan klarer du deg i livet? Bra. Har du en god jobb? Ja, og tjener mer enn de som har studert i mange år. Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Ikke i det hele tatt. Mange tror jeg har lang utdannelse pga jobben jeg har. Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Niks, tjener som sagt mer enn folk med lang utdannelse. Eller klarer du deg bra? Ja, det gjør jeg. Gubben har aldri vært i nærheten av en videregående skole, begynte å jobbe da han var 16 og tjener mer enn meg... Anonym poster: eb67acc659c0180aa9f10cb7da0dc9e1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Hvordan klarer du deg i livet? Bra. Har du en god jobb? Ja, og tjener mer enn de som har studert i mange år. Blir du sett ned på, og i såfall - hvordan takler du det? Ikke i det hele tatt. Mange tror jeg har lang utdannelse pga jobben jeg har. Tjener du veldig dårlig, og sliter med å få det til å gå rundt? Niks, tjener som sagt mer enn folk med lang utdannelse. Eller klarer du deg bra? Ja, det gjør jeg. Gubben har aldri vært i nærheten av en videregående skole, begynte å jobbe da han var 16 og tjener mer enn meg... Anonym poster: eb67acc659c0180aa9f10cb7da0dc9e1 Nå ble jeg nyskjerrig, hva slags jobber har dere??? Jeg har 2 utdannelser, men tjener ikke 300 000 i året engang... Gubben min har ikke fullført vgs, og vi sliter ja. Han får bare korte vikariater, og blir arbeidsledig 2-3 ganger i året... og jeg tjener jo ræva, selv med fullført skole. Mannen sliter nok veldig med at folk ser ned på han ja, for han kan aldri være med venner/familie ut på ting, for det har vi ikke råd til, og veldig mange jobber han kunne tenkt seg, krever vgs som minimum... Og han er nok litt lei maset til alle som sier "du burde fått deg en utdannelse" han vet jo det, men teori er bare ikke for alle! Anonym poster: 3dae7cdd84cbb02c6e1aa39684066bdd
Ævv Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Dere vet at dersom dere er over 23/fyller 23 i løpet av skoleåret så kan dere ta studiekompetanse via 23/5-regelen? Da må man ha 5 års arbeidserfaring (barn teller) og være over 23 år, så slipper man unna med hovedfagene: samfunnsfag, historie, matte, naturfag, norsk og engelsk. Dette er det flere privatskoler som tilbyr over et år, og sikkert offentlige skoler med voksenopplæring også. Bare til info, det er mange som tror de må sitte 3 år på skolebenken.
Gjest Summers Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 Jeg er for tiden bare hjemme, ja. Jeg er student på et nettstudie nå, men jeg klarer ikke å komme meg gjennom det. Det som også er veldig dumt, er at familien min betaler nettstudiet mitt for meg. Her er det snakk om ca 30.000 kr. Føler meg som en stor idiot som ikke klarer å tvinge meg gjennom studiet, når familien betaler. Så jeg kommer til å skuffe familien min MYE om jeg ikke fullfører. Ts Anonym poster: 53787e2d5de09eb84229654954cefb60 Vet det ikke var det du spurte om, men kanskje lettere å fullføre om du studerer sammen med noen enn alene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå