Gå til innhold

har jeg rett til noe fra NAV..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei,enda en NAV tråd.

velger anonym fordi det er sikrest.

jeg har vært sykmeldt i flere år. og i en periode på 1,6år så hadde jeg ingen inntekt. fordi jeg ikke lenger hadde rett på sykepenger (det gir en viss periode). ikke var jeg innvilget AAP heller. dermed gikk jeg rundt slik og tigget min familie og å få bo hos dem og ta opp lån slik at jeg kan komme meg igjennom.

jeg fikk endelig innvilget AAP. og par år senere (per i dag) innvilget uførestønad.

det jeg lurer på om jeg har rett til noe "krav om erstatning" fra NAV for de periodene i livet mitt der jeg vra syk og ikke kunne jobbe men som likevel ikke fikk noe støtte fra NAV? dere spør hvorfor jeg ikke gikk til sosial? jo,ingen fra NAV hadde rådet meg ang dette. ærlig talt visste jeg ikke om sosialstønaden før nå. selv om jeg per idag har fått ufæretrygd, er det knapt nok til å overleve hverdagen. fikk mindre enn minstepensjon. dermed kan jeg ikke betale tilbake det lånet jeg hadde oppdratt med i den perioden. og takk gud at det var rentefri,for ellers hadde jeg ligget tynt ann.

har noen vært igjennom noe liknende?

Anonym poster: b445fe5868ff52d591e5c09c57f2b400

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan ser økonomien din ut nå, som et resultat av dette? Hvis du har ryddet opp i økonomien din og klarer deg greit, så handler vel dette mer om verdighet enn hva man har krav på etter loven/regler.

Edit: ser nå at du fortsatt betaler tilbake på lån, men jeg ville likevel gjort alt hva jeg kunne for å unngå å kreve penger av NAV eller "systemet".

Endret av OnFire
Skrevet

spørsmålet er hva jeg har krav på,så hold deg til det du.

glemte å nevne at en venn har gått igjennom det samme, og hun hevder å ha fått erstatning for akkurat det samme. men da jeg snakket med NAV, sa de at det ikke finnes at sånt krav.

og ja, jeg sier krav, fordi jeg var jo arbeider og betalte skatt og alt. og var uheldig og havnet i arbeidsulykke slik at jeg ikke kunnet jobbet mer. og mens jeg kjemtpet om å få ufærestønaden så gikk jeg altså 1,6år uten noe støtte.

Skrevet

Hvis du lurer på hva du kan kreve ut fra NAV/staten/skattebetalerne, ville jeg tatt skriftlig kontakt med NAV og fått et skriftlig svar tilbake. Da kan de ikke komme i ettertid og påstå at "det var ikke det vi sa, du misforstod" e.l.

Skrevet

Hvordan ser økonomien din ut nå, som et resultat av dette? Hvis du har ryddet opp i økonomien din og klarer deg greit, så handler vel dette mer om verdighet enn hva man har krav på etter loven/regler.

Edit: ser nå at du fortsatt betaler tilbake på lån, men jeg ville likevel gjort alt hva jeg kunne for å unngå å kreve penger av NAV eller "systemet".

TS stiller et juridisk spørsmål, ikke etisk.

Om du eller andre ikke har svar på det juridiske, eller henvisninger til kilder som kan hjelpe på vei foreslår jeg at dere lar være med å svare.

Du er ikke TS, og hun spør ikke om hva hun generelt kan kreve - men hva hun skal gjøre for å overleve her og nå økonomisk.

Til TS; Har du sjekket hos fylkesmannen og hvorvidt de kan bistå med å sjekke regelverk på dette?Såvidt jeg har forstått det så bistår ikke fri rettshjelp med folketrygdsaker.

Anonym poster: ed3ec19cf69d2bbf0acb0c13e902726d

• Liker 7
Skrevet

Er det yrkesskadeerstatning din venn har fått kanskje?

Anonym poster: 756a721968665bd5ae498749a98b34cb

Skrevet

Hva med lånet? Er det så stort at det kan få innvirkning på hvor mye skatt du må betale av uføretrygden?

Anonym poster: 3d845fb3f442590422400cb5bf51ad70

Skrevet

Nei, det er ikke NAV sin jobb å passe på at du kommer deg på sosialen. At du selv ikke har fulgt med i svingene er kun din egen feil, og ikke noe du skal ha "erstatning" for.

Anonym poster: 1eae39562cce128dc96a886410baaf27

• Liker 7
Skrevet

Mener jeg har hørt noe om tilbakevirkende kraft når det gjelder dette. Dvs. at man har krav på så og så mye ettersom hvor lenge behandlingen av søknaden tok osv. Jeg ville undersøkt dette videre hadde jeg vært TS. Hvor en skal begynne er et annet spørsmål. Nav er jo ikke de som opplyser med letthet hva en egentlig har krav på dessverre.

Anonym poster: 9ba771cc95ba37af153ce275a4ca6da0

Skrevet

Ja, en søknad om AAP vil ha tilbakevirkende kraft til datoen man søker. Ring NAV Servicesenter om du ikke har fått etterbetalt fra søknadstidspunkt. Tlf 800 33 166

Skrevet

Det stemmer at en søknad om AAP har tilbakevirkende kraft (tilbake til datoen man søker). Jeg trengte ikke vente mer enn noen mnder (det er lenge nok det når man ikke har annen inntekt. Jeg prøvde å få hjelp til å søke sosialstønad men møtte bare sure fjes på Nav som mente at min 19 år gamle lærling-samboer skulle forsørge meg - forøvrig hadde han ikke forsørgerplikt i det hele tatt.), Men fikk iallefall innvilget tilslutt og fikk da utbetalt 30.000,- i "etterbetaling" i tillegg til vanlige utbetalinger fremover.

Anonym poster: d8144fb8c395dc98824b5f31751cd2ed

Skrevet

Nei, det er ikke NAV sin jobb å passe på at du kommer deg på sosialen. At du selv ikke har fulgt med i svingene er kun din egen feil, og ikke noe du skal ha "erstatning" for.

Nå har faktisk forvaltningen veiledningsplikt, og den kan det se ut som de har sviktet på her.

Skrevet

Veiledningsplikten i forhold til noe så grunnleggende som at det finnes sosialkontor (noe enhver som i det hele tatt følger litt med vet) er nok ivaretatt via hjemmesidene til NAV.

• Liker 2
Skrevet

Er det yrkesskadeerstatning din venn har fått kanskje?

nei. hun er kronisk syk. det er jeg og. men grunnen til at jeg sluttet på jobben var fordi belastningen var for stor og som følge av det måtte jeg opereres og ble aldri bra igjen. i tillegg til at jeg hadde en annen kronisk sykdom

Anonym poster: 756a721968665bd5ae498749a98b34cb

Det stemmer at en søknad om AAP har tilbakevirkende kraft (tilbake til datoen man søker). Jeg trengte ikke vente mer enn noen mnder (det er lenge nok det når man ikke har annen inntekt. Jeg prøvde å få hjelp til å søke sosialstønad men møtte bare sure fjes på Nav som mente at min 19 år gamle lærling-samboer skulle forsørge meg - forøvrig hadde han ikke forsørgerplikt i det hele tatt.), Men fikk iallefall innvilget tilslutt og fikk da utbetalt 30.000,- i "etterbetaling" i tillegg til vanlige utbetalinger fremover.

Anonym poster: d8144fb8c395dc98824b5f31751cd2ed

Tilbakevirkende kraft ja.... men jeg fikk ikke innvilget AAP på den tiden,det var noe annet.

altså jeg var sykmeldt 2-3år. så var perioden over og kunne ikke få mer sykepenger. så ba NAV meg om å søke AAP og jeg gjorde det og begge gangene ble det avvist. og jeg gikk 1,6år uten noe som helst å leve på. deretter tok de kontakt og ba meg søke på nytt AAP og jeg gjorde det og fikk innvilget.

Skrevet

jeg har vært sykmeldt i flere år. og i en periode på 1,6år så hadde jeg ingen inntekt. fordi jeg ikke lenger hadde rett på sykepenger (det gir en viss periode). ikke var jeg innvilget AAP heller. dermed gikk jeg rundt slik og tigget min familie og å få bo hos dem og ta opp lån slik at jeg kan komme meg igjennom.

jeg fikk endelig innvilget AAP. og par år senere (per i dag) innvilget uførestønad.

det jeg lurer på om jeg har rett til noe "krav om erstatning" fra NAV for de periodene i livet mitt der jeg vra syk og ikke kunne jobbe men som likevel ikke fikk noe støtte fra NAV?

Nei - du kan ikke kreve noen erstatning fra NAV.

Du kunne fått AAP med tilbakevirkende kraft, dersom søkeprosessen hadde vært årsak til at du fikk vedtak om AAP senere enn hva du burde ha gjort

- men dette er ikke tilfellet her.

Jeg synes historien ellers virker lite troverdig, men det er en annen sak.

• Liker 2
Skrevet

Tilbakevirkende kraft ja.... men jeg fikk ikke innvilget AAP på den tiden,det var noe annet.

altså jeg var sykmeldt 2-3år. så var perioden over og kunne ikke få mer sykepenger. så ba NAV meg om å søke AAP og jeg gjorde det og begge gangene ble det avvist. og jeg gikk 1,6år uten noe som helst å leve på. deretter tok de kontakt og ba meg søke på nytt AAP og jeg gjorde det og fikk innvilget.

1,6 år betyr det 16 år?

Anonym poster: a00a8719c9900f712288f252aeda5d01

Skrevet (endret)

hmm..

Endret av monkey
Skrevet

1,6 år betyr det 16 år?

Anonym poster: a00a8719c9900f712288f252aeda5d01

1 og et halvt år

Skrevet

Nei - du kan ikke kreve noen erstatning fra NAV.

Du kunne fått AAP med tilbakevirkende kraft, dersom søkeprosessen hadde vært årsak til at du fikk vedtak om AAP senere enn hva du burde ha gjort

- men dette er ikke tilfellet her.

Jeg synes historien ellers virker lite troverdig, men det er en annen sak.

jeg stusser også over historien. Tilbakevirkende kraft er det om man klager på forrige vedtak... Og hvorfor fikk du avslag første gang og ikke andre? Manglende dokumentasjon? fordi hvis det var det, får du ingen erstatning, det er din plikt å hente de nødvendige opplysninger for saken din og sørge for at du møter opp i samtalene med NAV

Anonym poster: 0debcf899e97def685df2fd93c0b26f9

Skrevet

Det kan virke på meg som om at du ikke hadde nedsatt arbeidsevne i den grad at du fikk innvilget AAP. Det kan være fordi det ikke kom inn medisinske opplysninger som NAV kunne vurdere, det kan være fordi de medisinske opplysningene ikke dokumenterte nedsatt arbeidsevne i min 50 % - eller det kan være fordi du ikke hadde nedsatt arbeidsevne i den grad da.

Jeg tror ikke du har rett på erstatning, men du har mulighet til å be om å få se på dokumentene i din sak. Da kan noen hjelpe deg med å se på hva som ble brukt som grunnlag for avslagene - og hva som gjorde at du til slutt fikk innvilget. Kanskje kom det nye opplysninger i saken din? Kanskje hadde du vært til en utredning i mellomtiden? Kanskje hadde din medisinske tilstand forverret seg?

Hvis det viser seg at du burde fått innvilget første gang tror jeg du kan sende en sak til klage og anke-enheten. Jeg er usikker på hva utfallet kan bli i form av tilbakebetaling.

Anonym poster: 1a9ac2e2c761d5d326c77942c9d5f24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...