Gå til innhold

Veie seg om morgen eller kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man veie seg om morgen eller kvelden? Eller...

Anonym poster: 87106bccad8f7611830df97fec040485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du veier deg på morgen.

Skrevet

Morgen

Hvorfor egentlig ? :O

Gjest Trolltausa
Skrevet

Det er det samme, men hvis du skal sammenligne bør du veie deg til samme tid hver gang.

Jeg veier minst etter jeg har kommet jeg fra jobb, men før middag, og mest om morgenen fordi jeg samler mye vann om natten, derfor velger jeg å veie meg før middag. :)

Skrevet

Etter man har vært på do om morgenen!

Fordi det er mest reell og sammenlignbar vekt. Da veier du DIN vekt og ikke vekta av maten/ drikken som er i kroppen.

• Liker 2
Skrevet

Okei takk for svar :)

Skrevet

Er det nøye nårtid man måler seg da?

Skrevet

Hver dag så spiser man som regel forskjellig mat, forskjellige mengder, drikker mer eller mindre. Om kvelden vil du da veie litt forskjellig fra dag til dag pga inntaket. Om morgen har kroppen stabilisert seg og fordøyd, så da er vekta på morgen etter morgenurinen mer korrekt enn på kvelden.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Hver dag så spiser man som regel forskjellig mat, forskjellige mengder, drikker mer eller mindre. Om kvelden vil du da veie litt forskjellig fra dag til dag pga inntaket. Om morgen har kroppen stabilisert seg og fordøyd, så da er vekta på morgen etter morgenurinen mer korrekt enn på kvelden.

Ikke nødvendigvis.

Det kan skille så mye som 2 kg fra morgen til kveld på meg, og alltid mest om morgenen (som sagt fordi jeg holder vann om natten), og ut i fra hva jeg hører, er jeg ikke den eneste med denne erfaringen.

Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Det kan skille så mye som 2 kg fra morgen til kveld på meg, og alltid mest om morgenen (som sagt fordi jeg holder vann om natten), og ut i fra hva jeg hører, er jeg ikke den eneste med denne erfaringen.

Hva? Du veier to kilo mer om morgenen enn om kvelden, uten å verken drikke eller spise noe i løpet av natta? Hvordan er det fysisk mulig?

Anonym poster: 318d55a81a0f4d4ae0a7b4ee776efac6

• Liker 3
Skrevet

Mange vil sikkert si at du bør veie deg om morgenen, dette hovedsaklig fordi vekten da varierer minst. Om kvelden kan vekten variere mer, avhenger bl.a. av hva du har spist den dagen. Forskjellige matvaner vil i større eller mindre grad dehydrere deg, saltinnholdet i maten spiller der inn, og ikke minst næringsinnholdet i de forskjellige matvarene eller om du har fått i deg noe vanndrivende eller noe som gjør at kroppen holder på væsken. Mengde mat i tarmen varierer også bl.a.

Den største variasjonen utgjør dog vannet glykogenet i kroppen binder, glykogen er kroppens lager av energi man øyeblikelig trenger, er fra dette energilageret vi henter det meste av vår energi. I seg selv veier ikke glykogenet så mye, dog er vann tungt og hvert molekyl glykogen binder til seg to molekyler vann - dette kan medføre at vekten svinger.

Men så lenge det er snakk om veske (vann) så betyr ikke svingningene mye, fra en dag til en annen vil du ha tilnærmet like mye fett og muskelvev, likevell kan badevekten vise to vidt forskjellige tall. Vektforskjellen betyr da ingenting.

Dess større man er, dess mer kan det svinge. To kilo fra eller til kan du trygt ta utgangspunkt i. Når du veier deg så forteller gjerne flere veiinger over tid mer enn to veiinger fra en dag til en annen mer om vekten eller utviklingen man har.

Så sant du tar høyde for naturlige svingninger og vet at vekten kan "lyve" litt, altså om du har et sunt forhold til vekten og ikke blir tatt på senga av de naturlige svingningene, ja da betyr det ikke all verden om du veier deg om kvelden eller om morgenen. Med et sunt forhold til vekten så kan du overhøre råd om at du må veie deg om morgenen og helst på tom mage etc., det betyr absolutt intet og du kan trygt ta det når det passer og sågar mixe på tidspunktene du veier deg på.

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Hva? Du veier to kilo mer om morgenen enn om kvelden, uten å verken drikke eller spise noe i løpet av natta? Hvordan er det fysisk mulig?

Jeg binder vann om natten!

Misforsto spørsmålet - da har jeg selvsagt spist/drukket etter veiing på kvelden.

Endret av Trolltausa
Skrevet

Jeg binder vann om natten!

Men hvor tar du vannet fra?

Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Men går du på do før du veier deg da?

Å veie meg etter at jeg har spist ser jeg på som å gå på vekten mens jeg holder to fat med mat og 5-6 glass med vann.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Men hvor tar du vannet fra?

Hvis jeg veier meg kl 19, spsier noe, og drikker en halv liter vann før leggetid, kan jeg være opptil 2 kg tyngre om morgenen enn jeg var kl 19 kvelden før.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Men går du på do før du veier deg da?

Ja!

Men jeg har ikke kvittet meg med alt vann i kroppen før utpå dagen. Derfor veier jeg minst om ettermiddagen, før middag, men etter frokost og lunsj.

Skrevet

Ah ok, menneskekroppen er litt merkelig av og til :P

Skrevet

Hvis jeg veier meg kl 19, spsier noe, og drikker en halv liter vann før leggetid, kan jeg være opptil 2 kg tyngre om morgenen enn jeg var kl 19 kvelden før.

Hvis du kun drikker 0,5 kg vann (= 0,5 liter) og spiser normale mengder mat (dvs langt under 1,5 kg mat) så står spørsmålet seg fortsatt: hvor mener du at du tar vannet fra?

Gjest Trolltausa
Skrevet

Hvis du kun drikker 0,5 kg vann (= 0,5 liter) og spiser normale mengder mat (dvs langt under 1,5 kg mat) så står spørsmålet seg fortsatt: hvor mener du at du tar vannet fra?

Det er bare slik, hvorfor det er slik, har jeg ingen god forklaring på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...