Gå til innhold

Trenger desperat hjelp - kutte søtsaker og drittmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser mye dritt, potetgull, sjokolade, godteri, kaker osv. Fikk vite for et halvt år siden at hjertet mitt er veldig utsatt og at jeg bør spise sunnere for å minke sjanse for herteinfarkt osv.

Jeg er ikke feit, jeg er slank.

Siden jeg fikk vite dette har jeg prøvd gang på gang å slutte med godsakene. Men jeg får det bare ikke til! Holder meg i maks 3-4 dager og så sprekker jeg igjen. Det vanskeligste er nok potetgullet og sjokoladen.

Hvordan skal jeg klare å holde meg unna dette? Hva bør jeg ha tilgjengelig hele tiden som kan dempe sukkersuget? Og hva med potetgullsuget? Allergisk mot nøtter.

I tillegg, hvordan skal jeg klare å holde meg i helgene når samboer fråtser i godteri? Fungerer krum-piller?

Anonym poster: c7c4c6e0b8c1955eb8a7c97b11af1730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha frukt og bær liggende. Du kan lage gode smoothies eller sorbeter av bær. Eller fruktsalat med yoghurt/ kesam :)

Grønnsaker med mager dip kan kanskje erstatte chipsen?

Anonym poster: 278268ce03b170ede2cd55297be36d32

Skrevet

Samboeren din burde også redusere inntaket slik at du ikke har det tilgjengelig i hjemmet.

Tips jeg kommer på i farta er yoghurt, frukt, pusse tennene når søtsuget kommer, belønninger når du klarer deg uten...

Anonym poster: cd8a7506cff5db2c37b906146cfbe139

• Liker 1
Skrevet

Begynn å trene. Da minsker lysten på drittmat :)

Og du- ikke minst må du trene viljestyrken din! Det er bare tullprat at du ikke fikser mer enn 3-4 dager uten snop. Hvis du virkelig, virkelig vil så får du det til.

At du er tynn gjør deg ikke immun mot helsefarene ved dårlig kosthold.

http://www.kk.no/522531/er-du-tynnfeit

Skrevet

Jeg vet jo at jeg ikke er immun, er jo derfor jeg skal slutte med snopet ;) Poenget var at jeg ikke har noen lyst til å gå ned i vekt og at det ikke er det dette dreier seg om. Jeg trener 5 dager i uken, men det hjelper ikke akkurat på søtsuget.

Jeg trøstespiser og kjedespiser, det er det som gjør at jeg sprekker hele tiden.

Når samboeren min eter snop holder han alt for seg selv så jeg har ikke tilgang på det, men det gjør jo så jeg blir frista igjen da og stikker å kjøper sjokolade eller hva enn til meg selv.

Prøver å ha frukt her hele tiden, men føler ikke det dekker behovet og da sprekker jeg bare :(

Skrevet

Du må gå cold turkey. Kutte ut alt som gir deg sukkerbelønning, og det gjelder også frukt...

Det er bedre å gå ned i vekt og bli sunnere enn å holde vekta på drittmat, er det ikke?

Skrevet

Så jeg skal ikke engang få ha frukt/bær å kose meg med? Uaktuelt.

Skrevet

For all del. Det er ditt valg.

Du ba om råd, du får råd. Du ser selv hva du vil gjøre med de :)

• Liker 1
Skrevet

Mager vaniljekesam med bær eller frukt.

Oppskåret frukt med litt krem og smeltet sjokolade.

Muffins og kaker laget på annet mel enn hvetemel, og med en annen søtning enn vanlig sukker

Skrevet

Ja, jeg ba om råd, men ikke om hvordan jeg skal kutte ut frukt og bær - som er omtrent den eneste motivasjonen jeg har til å holde meg unna annet søtt for det blir da det eneste jeg kan kose meg med.

Takk O___o

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg kutta ut sukker og jeg må dessverre fortelle deg at de to første ukene er FORFERDELIGE. Jeg hadde ekstreme humørsvingninger, hodepine, hadde vanskeligheter for å stå opp om morgenen og var forferdelig sliten.

Mitt råd er å kutte søtt først, deretter det andre. Kutter du salt og sukker med en gang blir det veldig vanskelig. Be samboeren din slutte å spise foran deg, fjern sukker du måtte ha i huset.

Jeg spiste veldig mye potetgull og nøtter de første dagene, bare for å kompensere. Så gikk jeg over på protein/nutrilettbarer. Dersom jeg ikke klarte tanken uten sjokolade kjøpte jeg Freia Premium 70%.

Du må belage deg på at det blir tøft. Jeg kutta ikke frukt og det gikk fint for min del, men jeg vet ikke hvor sukkeravhengig du er.

Nå er jeg 8 uker inni og klarer meg helt fint uten sukker, spiser heller ikke mye salt lenger. Kjøper ofte sjokoladeproteinbarer på iherb til de dagene jeg holder på å klikke.

Lykke til, dette klarer du om du virkelig vil :)

Skrevet

Jeg har selv vært sukkerjunkie og kunne drept for en melkesjokolade og en pose Sørlandschips.

Poenget er ikke å erstatte det søte med annet søtt, men å lære seg helt andre vaner. Derfor cold turkey.

Det suger, men det funker.

Skrevet (endret)

Stalltipset mitt er å kjøpe frukt-teposer og fylle all teen (sukkerfri) du lager på halvlitersflasker som du har i kjøleskapet. Hver gang du kjenner sukker- og søtsuget drikker du litt.

Endret av Eriks
Skrevet

Jeg var en sukkerjunkie uten like, men har klart å få det under kontroll, dette virket for meg:

- innføre lørdagsgodt, det vil si, ikke noe godteri i det hele tatt i ukedagene.

- få med samboeren på laget (vi ble sunne sammen, noe som gjorde det MYE lettere)

- spise ofte, jeg spiste for sjelden og fikk skikkelig blodsukkerfall med påfølgende sukkersug

- erstatte godteriet med sunne alternativer, f.eks

blåbær/bringebær med vaniljekesam

bakt eple med kanel

rugsprø med bacon & pepperost (krønsjer som potetgull og har den gode peppersmaken)

grønnsaker med dip lagd med matyoghurt eller kesam

- ikke handle når jeg er sulten

- i begynnelsen la jeg igjen lommeboka hjemme for å ikke bli fristet av de mange kioskene ++ på vei hjem fra jobb

- har alltid en tillatt snack i veska

- hvis jeg får skikkelig sukkersug på kvelden lager jeg en liten kopp kakao eller søt te

- på lørdagen får jeg spise litt godteri men kjøper kun inn det jeg får spise den dagen så det ikke blir noe rester.

Ikke baser deg på viljestyrke i begynnelsen, men gjør det lettere for deg selv i forhold til fristelser.

Anonym poster: 12d8ffb47235c65e51b84e6a1547126b

Skrevet (endret)

*

Endret av poppy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...