Gå til innhold

Irritert hundeeier..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Merker jeg begynner å koke her jeg sitter.

Har en sjelden hunderase, en veldig sjelden en. Fokuset på avl i denne rasen er sunne, friske, og hunder med de rette fargene.

Gruppen med de som eier denne hunderasen er samlet på facebook i en liten gruppe der.

Det er klart at uhell kan skje, at uheldige kull kan komme. Men man avler ikke på blandingshunder innen denne rasen med VILJE. Nå i dag gikk jeg innom denne siden for å se om det sto noe artig der. OG det gjorde det.

Var en blandingshund-eier inne som lurte på om det var noen som hadde en renraset av denne hunden til å parre med blandingshunden til vedkommende. Denne rasen er sjelden, og kom til Norge først i 1998.

Vedkommende argumenterte mot å parre denne hunden med en renraset var at hunden til vedkommende var så snill og grei, og det var vist det viktigeste for å avle på hunder.

Blir irritert her jeg sitter. Man beynner ikke å "vanne" ut en rase som allerede er så liten, og som holder på å bygge seg opp.

Er enig i at fokuset på "riktige" hunder kanskje virker viktigere for noen enn å avle på hunder med riktig lynne. Men man avler ikke på blandingshunder!

Endret av Miren
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner frustrasjonen, men alle hunder er jo i utgangspunktet blandingshunder da ;-). Bare sånn for å hive litt på bålet hvis vi først skal diskutere :-). Jeg ble også litt nysgjerrig når du sier du har en rase som holder på å "bygge seg opp". Er dette da en relativt ny rase eller en gammel, etablert rase som først nå har kommet til Norge?

• Liker 1
Skrevet

Det er en gammel rase som er veldig gammel. Man finner den tilbake på 1800 tallet i de Britiske kongefamiliene.

Men det er først nå interessen har økt, og man har fått rasen til Norge. Lynnet er viktig for rasen, men jeg er redd for at om man avler mer og mer på denne rasen med andre hunder, vil kanskje hele rasen forsvinne. Siden den er så sjelden.

Ikke det at det ikke er interesse for den, det er det. Men det er så vanskelig å finne hunder som ikke har "skavansker" som sykdommer, og diverse hofteplager. Dette gjør at det er en vanskelig rase å avle på. :)

Skrevet

Hmmm... men da høres det ut for meg som denne rasen kanskje trenger litt nytt blod. Ikke den friskeste med andre ord, og ødelagt gjennom avl som så mange andre av våre raser kanskje og dessverre.

Det er dermed ikke sagt naturligvis at det er greit å avle på blandinger i hytt og pine. I hvertfall ikke i den tro at man skal lage en ny rase på kjøkkenet. Men det er vel sånn at markedet for blandinger (spesielt "søte hunder) er stort, og etter all negativ omtale om syke raser så har mange den misforståtte troen på at de kan bli friskere om man blander de litt mer... (med ofte andre sykdomsplagede raser).

Jeg tror ikke du er den eneste som plages av useriøse hundeeiere som vil parre sine blandingshunder, eller ukritisk avle på rasehund. Bare en rask titt på finn kan få blodtrykket høyt i så måte.

Så lenge det er fritt frem for å avle å få valper for oss alle - uansett rase osv. Så vil det nok fortsatt være et problem. Såkalte seriøse oppdrettere finnes det ymse av både innen blandinger og raser, og i mine øyne har NKK en særdeles dårlig kontroll og oversikt over dette. Spesielt siden de ikke er så opptatt av helse selv, men først og fremst sine medlemmers økonomiske interesser.

I mine øyne er det beste (og kanskje eneste) man kan gjøre å fortsette å informere. Det er lite man kan gjøre for å hindre noe som er fullt lovlig.

Skrevet

Vel, for noen raser er det faktisk gunstig å få inn blod fra andre linjer og raser, særlig om det er en rase som er veldig sjelden og som har et lite genetisk pool! Spesielt gjelder dette for å få bukt med genetiske defekter. Men nå var det vel ikke dette det var snakk om her. Masse useriøse mennesker som ønsker å få paret kjæledyret sitt uten å tenkt tanken særlig lengre enn det. Skjønner at du bli provosert, men det er bare å ta det med et smil og sørge for å opplyse de uvitende menneskene som kommer med slike hinsides påfunn.

Anonym poster: fe4393cb9b876ae7ca1ae62f5dd72085

Skrevet

"Annonsen" lød ca. sånn: "Min snille hund har en *rasenavn* til mor, men har tydeligvis en sort pappa, siden hun er sort. Hun er verdens snilleste, og jeg har så lyst å parre henne med *rasenavn*. Det hadde vært så koselig med valper."

Jeg ble irritert, og ser at veldig mange av "lederene" har kommentert at de syntes det er unødvendig. Hun kan blande inn andre hunder som hun vil, men denne rasen er det strenge krav til for å kunne parre.

Jeg er klar over at mange raser trenger nytt blod, men denne rasen greier seg, bare at det er så strenge krav til å sette kull på tisper. Dette er blant annet for at de hundene som er bærer av diverse sykdommer skal holde seg "unna", da noen få sykdommer følger noen av "rase"-genene. :)

Skrevet (endret)

Kryssavl i kontrollerte former og med en langsiktig plan i regi av kennel klubber kan faktisk være til stor fordel om rasens gene pool er liten, det er mye sykdom, og rasen man krysser med har lite og ikke de samme sykdommene. Tenk bare på hva krysningsavl kunne gjort for cavalieren, for å ta et eksempel.

Det tok tross alt ikke så mange generasjoner etter at man kryssparret corgi og bokser før hundene så ut som rene boxere ved å pare blandingene mot rene boxere igjen.

Det store ”men”-et med krysningsavl derimot, er at man risikerer å få inn negative sider fra den rasen som man kryssparer mot. Dette ser man på kelpie i dag, da det har blitt åpnet for å krysse australsk og working kelpie. Det er en øyesykdom som er utbredt på working, men ikke på den australske, og man kan klart se en økning av denne øyesykdommen på australske kelpier med working kelpie på linjene.

Men selvfølgelig, å sette i gang å produsere blandingsvalper uten at NKK har åpnet for kryssparinger mellom rasene vil jo ikke gagne rasen på noen måte da valpene uansett ikke vil kunne registreres i NKK. Men samtidig ser jeg ikke helt hvordan et par blandingskull etter denne rasen skal kunne ”ødelegge” den på noen måte (uten at jeg støtter ukritisk blandingsavl på noen måte, om noen skulle missforstå).

Endret av Skywise
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at planlagt og målrettet kryssavl for å få inn nytt blod er sunt for mange raser. Men det er ikke det samme som å gjøre en tilfeldg parring fordi "tispa er så snill". Det er det TS snakker om her, og slikt er jeg selv helt i mot. Det er milevis unna gjennomtenkt kryssavling for å gjøre en rase sunnere.

Skrevet

Det der skjer jo hele tida, og ikke bare med rasen "din". Skjer igjen og igjen, fordi det finnes en masse uvitenhet der ute.

Skrevet (endret)

Det som skjer når man blir alt for firkantet på hvordan rasen skal fremstå og utseendet så vil den rasen bli ihjelavlet. Så lenge eier velger avlshund med omhu med tanke på sunnhet og gemytt så kjør på, mener nå jeg. Mange av dagens hunder er så ødelagt etter avlen som drives idag at naturen sa stopp for lenge siden, men vi mennesker fortsetter å kjøre på og ødelegge hundene kun for utseende og korrekt farge.

Det vistnok de fleste rasesnobber glemmer at det mest gunstige for hunden er å se ut som stamfaren, og absolutt alle hunder i dag er blandingsraser, men det høres kanskje ikke like flott ut?

Personlig valgte jeg min hund fra en dyktig oppdretter som fokuserer på helse, og selv om hunden min er 50% urhund som vistnok er tabu å blande ut så kunne jeg ikke gitt mer blanke i hva enkelte mener om det, hunden min har vært friskere enn alle renrasede hunder jeg har hatt til sammen. Og om jeg var deg så ville jeg ikke på noen måte vært glad for at rasen du har er på vei til å bli populær og bygge seg oppover.

Men det er klart at man skal undersøke hunden og foreldre++ for arvelige sykdommer og gemytt om man velger å avle på dem, eller få et kull, renraset eller ei.

Endret av Nebel86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...