AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Skal snart på ferie med min søster og hennes kjæreste. Jeg føler meg litt skyvd til siden, ettersom hun nevnte at de kommer til å finne på aktiviteter uansett om jeg ikke har nok av penger. Det er også derfor hun vil at jeg skal ta med en venninne. Denne turen var en gave av våre foreldre, men er det riktig av meg å tenke at det er litt dårlig gjort at de finner på aktiviteter når de vet at jeg ikke har så mye penger? Jeg føler at de burde ta hensyn til dette, men de føler at det blir dårlig gjort om de ikke skal ha det gøy bare pga. min økonomi. Hva syntes dere? Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
Gjest Bud Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 De må jo reise ut på akkurat hva de vil uten at du skal reagere. Bli med på det du har råd til og ta alt med et smiiiil
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Så lenge dere begge er voksne og ingen trenger å passe hverandre, synes jeg søsteren din skal få lov til å gjøre det hun vil. Det ikke hennes skyld at du ikke har råd. Du kan ha en fin ferie selv om du ikke blir med på de samme aktivitetene som henne. Anonym poster: be09c47e2a5a1dab7b6f946b9419c945 9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 De må jo reise ut på akkurat hva de vil uten at du skal reagere. Bli med på det du har råd til og ta alt med et smiiiil Men det er jo en tur som vi skulle ta sammen? Og det er litt hensynsløst av dem. Hvis de ikke hadde mye penger, ville jeg ikke fristet dem ved å gjøre masse mrosomt. Jeg ville bare forholdt meg til det de hadde hatt råd til... Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Så lenge dere begge er voksne og ingen trenger å passe hverandre, synes jeg søsteren din skal få lov til å gjøre det hun vil. Det ikke hennes skyld at du ikke har råd. Du kan ha en fin ferie selv om du ikke blir med på de samme aktivitetene som henne. Anonym poster: be09c47e2a5a1dab7b6f946b9419c945 Vi er voksne. Nei, det er ikke hennes skyld, men man forventer at søsteren sin bryr seg om det. Jeg gjør det i allefall. Jeg ville ikke gjort det mot henne. Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
Gjest Bud Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Men det er jo en tur som vi skulle ta sammen? Og det er litt hensynsløst av dem. Hvis de ikke hadde mye penger, ville jeg ikke fristet dem ved å gjøre masse mrosomt. Jeg ville bare forholdt meg til det de hadde hatt råd til... Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3 Folk har forskjellig råd og tenker ulikt, det må du bare akseptere først som sist.
Sura Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Bli med på det du har råd til, og finn på andre ting å gjøre når de velger å gjøre disse dyre aktivitetene. Gå på oppdagelsesferd, finn skjulte skatter, sitt på en uterestaurant med en kopp kaffe og en god bok og se på folkelivet. Vedder på at du kommer hjem med flere gode minner enn dem. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Ikke søsteren din sin skyld at du har tatt en dårlig utdannelse, eller hva det nå er som gjør at du har dårlig råd. Det er hennes ferie også, ikke bare din. Hvorfor skal ferien legges opp etter bare deg? Det er jo like urettferdig, som at hun hadde tvunget deg til å bli med på aktiviteter du ikke har råd til. Kompromisset blir jo da at hun gjør det hun har lyst til, og du det du har råd til. På den måten burde begge bli fornøyd. Jeg har også ei venninne med dårlig råd (fordi hun prioriterer pengene annerledes, bruker mye penger på få ting, mens jeg sper det utover på rimeligere ting). Hvis vi skal på cafe, hender det ofte at hun bare skal ha et glass vann. Da kjøper jo jeg meg en kopp kaffe, eller en bolle hvis jeg har lyst på det, jeg kan da ikke sitte og være like kjip som henne for å tilfredsstille henne! Det er irriterende med mennesker som ikke kan tilpasse seg tilbake. Hadde ikke giddet å dra på ferie med deg hvis du skal dra alle ned med deg fordi DU har dårlig råd. Anonym poster: 2628eee0b7a4094a28e05e365e8c2020 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 Bli med på det du har råd til, og finn på andre ting å gjøre når de velger å gjøre disse dyre aktivitetene. Gå på oppdagelsesferd, finn skjulte skatter, sitt på en uterestaurant med en kopp kaffe og en god bok og se på folkelivet. Vedder på at du kommer hjem med flere gode minner enn dem. Vel, jeg har ingen annen valg Jeg er jo forberedt på å gjøre ting alene, men ville bare høre deres meninger... Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Ikke søsteren din sin skyld at du har tatt en dårlig utdannelse, eller hva det nå er som gjør at du har dårlig råd. Det er hennes ferie også, ikke bare din. Hvorfor skal ferien legges opp etter bare deg? Det er jo like urettferdig, som at hun hadde tvunget deg til å bli med på aktiviteter du ikke har råd til. Kompromisset blir jo da at hun gjør det hun har lyst til, og du det du har råd til. På den måten burde begge bli fornøyd. Jeg har også ei venninne med dårlig råd (fordi hun prioriterer pengene annerledes, bruker mye penger på få ting, mens jeg sper det utover på rimeligere ting). Hvis vi skal på cafe, hender det ofte at hun bare skal ha et glass vann. Da kjøper jo jeg meg en kopp kaffe, eller en bolle hvis jeg har lyst på det, jeg kan da ikke sitte og være like kjip som henne for å tilfredsstille henne! Det er irriterende med mennesker som ikke kan tilpasse seg tilbake. Hadde ikke giddet å dra på ferie med deg hvis du skal dra alle ned med deg fordi DU har dårlig råd. Anonym poster: 2628eee0b7a4094a28e05e365e8c2020 Hva i helvete?! Jeg tar et jævla friår så ikke åpne kjeften din og beskyld meg for å ha en dårlig utdannelse. Jeg tjener ikke så mye og jeg har andre forpliktelser som pengene går til å betale. Som leie, mat og andre utgifter. Jeg ville heller ikke likt å dra på ferie med en person som deg selv... Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
Singha Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Hvorfor er det mer naturlig for deg at de skal ta hensyn til deg enn at du skal ta hensyn til dem? 18
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 Hvorfor er det mer naturlig for deg at de skal ta hensyn til deg enn at du skal ta hensyn til dem? Jeg skjønner poenget ditt. Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3
skruf Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 Kan du ikke snakke litt med søsteren din om det da? Det går jo an å finne den berømmelige middelveien? Hun gjør litt av de tingene hun har lyst til, og som du ikke har råd til, også kan dere gjøre ting sammen som ikke koster noe særlig:) Tar du med ei venninne så har du jo selskap mens søsteren din gjør sine ting:) 3
Binta Ba Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har også ei venninne med dårlig råd (fordi hun prioriterer pengene annerledes, bruker mye penger på få ting, mens jeg sper det utover på rimeligere ting). Hvis vi skal på cafe, hender det ofte at hun bare skal ha et glass vann. Da kjøper jo jeg meg en kopp kaffe, eller en bolle hvis jeg har lyst på det, jeg kan da ikke sitte og være like kjip som henne for å tilfredsstille henne! Det er irriterende med mennesker som ikke kan tilpasse seg tilbake. Hadde ikke giddet å dra på ferie med deg hvis du skal dra alle ned med deg fordi DU har dårlig råd. Anonym poster: 2628eee0b7a4094a28e05e365e8c2020 ...mens jeg hadde heller spandert en kaffe på vennina mi, og fått påspandert den tilbake ved en senere anledning. Om det bare er dere to som reiser sammen, og ingen andre, synes jeg det er litt..tjah, ikke ufint, men utrivelig av henne å valse avgårde på sine egne ting, når dere fikk ferien sammen. Om det er flere inn i bildet, og de alle har råd til ditten og datten, og ikke du, så er det nå en gang sånn at har man ikke råd, så har man ikke råd, og da får du heller gjøre det beste ut av det:) 5
Singha Skrevet 27. januar 2013 #15 Skrevet 27. januar 2013 Jeg skjønner poenget ditt. Anonym poster: 3692787b9f0df9bcce48486a1e9349a3 Jeg ser jo at det kan oppleves som kjipt for deg, men hun har sagt i fra på forhånd. Veldig ordentlig og real ting å gjøre. Tenk om de ikke hadde sagt fra og denne informasjonen hadde kommet mens dere var på ferie? Hun har til og med kommet med et løsningsforslag. Ta med en venninne. Et annet alternativt er jo at du sparer opp litt ekstra penger til turen slik at du kan bli med på mer de vil. (Et annet alternativ er kanskje at hun subtilt prøver å si at hun har lyst på alenetid med kjæresten mens hun er på ferie. Men det blir ren spekulasjon fra min side. Jeg aner ikke hvor åpne dere er i kommunikasjon dere i mellom osv.) 8
Sweet77 Skrevet 27. januar 2013 #16 Skrevet 27. januar 2013 (endret) Klart hun kan gjøre det hun har lyst / råd til selv om hun har en reisefelle som ikke har. Men. Det er mulig jeg er "gammeldags" i tankegangen, eller dum, eller mer omtenksom enn man bør? Men jeg tror ikke jeg hadde hatt hjerte til å finne på masse saker som reisefellen min ikke kunne være med på - da hadde jeg heller spandert så hun kunne bli med og gjort litt færre ting dersom det var nødvendig for å få pengene til å strekke til. Og det hadde jeg gjort med en koselig mine. Men, en ting er jo hva man selv ville gjort, noe annet er å forvente at andre tenker som meg. Og det gjør jo folk flest tydeligvis ikke. Man skal heller aldri forvente at andre tar seg av seg - det er bare mer trivelig når det skjer (om man har det litt knapt), og ditto mindre trivelig når man opplever det motsatte. Endret 27. januar 2013 av Flair 2
Thalassos Skrevet 27. januar 2013 #17 Skrevet 27. januar 2013 Jeg syns det er litt dårlig gjort. Selvfølgelig skal ikke de ta hensyn til deg hele tiden, men syns dere kan inngå kompromisser. Det virker som de har god råd, så hvorfor ikke a) ta med deg/låne deg penger eller b) reise på en annen ferie alene? 1
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2013 #18 Skrevet 27. januar 2013 Jeg hadde ikke reist. For å sitte på et hotellrom alene med ingen penger, mens resten av reisefølget farta rundt og koste seg. Det er kjipt, lite omtenksomt, rett og slett forbanna dårlig gjort og egoistisk å te seg sånn.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #19 Skrevet 27. januar 2013 Jeg skjønner ikke helt at noen med fulltidsjobb ikke sparer opp penger i forveien til lommepenger på ferie. Det er det vi andre gjør. Å spare 250 kr i uka kommer du langt med. Anonym poster: 7ed6733b19c16745cec90879dca89028
Gjest Wilhelmine Skrevet 27. januar 2013 #20 Skrevet 27. januar 2013 Jeg synes det må gå an å finne en mellomting her. Hvis reisen går et sted der det er noe spesielt de har lyst til å oppleve, så skjønner jeg jo at de har lyst til å benytte seg av muligheten til å gjøre dette mens de er der. At de gjør noen ting i løpet av ferien alene synes jeg heller ikke er så urimelig. Jeg synes ikke at du kreve at dere bare skal finne på gratis/billige ting hele ferien heller. Det koster alltid litt ekstra å dra på ferie, det må man regne med - eller, finne på andre ting mens reisefølget koster på seg de tingene. Men siden dere har planlagt å reise sammen, så synes jeg det er dårlig gjort om de tenker å stikke fra deg omtrent hele ferien! Jeg forstår begge parter i denne saken. Jeg vet hvor kjedelig det er å ikke få gjort ting man har lyst til fordi andre ikke har råd eller ikke vil bruke penger på det, samtidig som det er ikke noe gøy å bli forlatt. Dette bør dere kanskje ta en ordentlig samtale om, nå har dere jo planlagt å dra på ferie sammen, og da bør dere kanskje også ha diskutert de økonomiske aspektene, hvor mye dere har råd til og sånn. Om det blir sånn at du får noen dager alene, se på det som en mulighet til å oppleve noe kjekt! Research litt om stedet dere skal til å finn billige attraksjoner, bydeler og annet spennende du kan gå på oppdagelsesferd alene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå